بر پایه آخرین آماری که مرکز ملی آمار از وضعیت شاخص تورم در مهرماه منتشر کرد، در گروه قند، شکر و آشامیدنی‌ها؛ نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها البته از نوع بسته‌بندی خارجی آن، با ۲/۸ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه پیش، با بیشترین تورم در گروه خود مواجه بود.

چای ایرانی در نقطه جوش

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس آخرین آماری که مرکز ملی آمار از وضعیت شاخص تورم در مهرماه منتشر کرد، در گروه قند، شکر و آشامیدنی‌ها؛ نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها البته از نوع بسته‌بندی خارجی آن، با ۲/۸ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه پیش، با بیشترین تورم در گروه خود مواجه بود. همچنین چای بسته‌بندی خارجی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۵/۵درصدی همراه بوده به‌طوری که بسته ۵۰۰ گرمی این نوشیدنی، مهرماه ۱۴۰۱، حدود ۱۴۴هزار و ۸۰۰ تومان بود، اما این رقم در مهرماه سال جاری حداقل ۱۶۷ و حداکثر ۲۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

به منظور بررسی وضعیت بازار چای ایرانی و تأثیر سیاست ممنوعیت واردات و آینده روند قیمتی آن، با حبیب جهان‌ساز، رئیس سازمان چای کشور و رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران تهران به گفت‌وگو نشستیم.

ذخیره چای فله نهایتاً  تا یک ماه دیگر

مجتبی اشکذری، فعال حوزه صنعت چای به‌تازگی به‌رسانه‌ها اعلام کرده گرانی چای ناشی از امر ساده عرضه و تقاضاست. یک ماه پیش ذخیره فله‌ای چای ارتودوکس یا همان چای سیاهی که مصرف مردم است، در بنگاه‌ها کاهش پیدا کرد و رو به هیچ بود. بدین معنا که چنانچه تأمین‌کننده در ماه‌های مختلف ۱۰ قلم چای داشت حال به دو قلم رسیده است. بسیاری از بنگاه‌ها تعطیل شده و ذخیره چای فله به‌ صفر رسیده و درنهایت ۲۰ روز تا یک ماه نیازمان را تأمین کند. وی درخصوص احتمال افزایش قیمت چای عنوان کرد: در حال حاضر چای را با حساب بسته‌بندی کیلویی ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم در صورتی‌که قیمت تمام‌شده آن بسیار کمتر است. چنانچه بار موجودی داریم، باید ۲۰ تا ۳۰درصد به‌صورت شناور با قیمت‌هایی که پیش‌تر ارز به‌آن تخصیص داده شده خارج، نظارت و در کشور توزیع شود. این اتفاق در طول یک هفته تا ۱۰ روز قیمت را می‌شکند. 

واردات بی‌رویه چای در سال گذشته باوجود افزایش تولید!

حبیب جهان‌ساز، رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس ضمن اعلام مخالفت با واردات بیش از اندازه چای، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار تن چای خارجی وارد شد و این در حالی است که سال‌های گذشته به‌صورت میانگین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن چای وارد کشور می‌شد.

وی با بیان اینکه واردات این میزان چای طی سال گذشته در صورتی بود که تولید داخل در همان سال ۳۰درصد رشد داشت، افزود: هم‌اکنون تولید چای ایرانی با کیفیتی که از آن برخوردار است به‌سطحی رسیده که درصورت حمایت مسئولان می‌تواند ۵۰درصد نیاز بازار را تأمین کند، اما واردات این حجم از کالا در صورتی که نیازی به‌آن نبود، تنها نتیجه‌ای که دارد صدمه به‌تولید داخل است به‌طوری که به‌دلیل حجم بالای واردات در سال گذشته بخشی از چای ایرانی در انبارها دپو شده است. به‌گفته جهان‌ساز برخی از مسئولان به‌جای نگاه حمایتی، نگاه وارداتی دارند و گروه خاصی هم هستند که منافعشان در واردات است نه تولید داخل.

رئیس سازمان چای ایران با بیان اینکه هم‌اینک ۲۲ هزار هکتار از اراضی مازندران و گیلان ‌زیر کشت چای است، خاطرنشان کرد: ۵۰ هزار خانوار از محل تولید چای کسب درآمد می‌کنند، همچنین ۱۷۰ کارخانه فراوری برگ سبز چای در این دو استان فعال‌اند که برای ۲هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند. بنابراین از مسئولان می‌خواهیم نگاه ویژه‌تری به‌این صنعت داشته باشند.

اقبال به سمت چای ایرانی بیشتر شده

وی درباره علت گرانی چای در بازار هم اظهار کرد: باتوجه به‌اینکه تولید چای در کشور افزایش یافته و از طرفی سال گذشته با افزایش واردات هم مواجه بودیم، نباید کمبودی در بازار باشد و بالطبع گرانی هم توجیهی ندارد. اما اینکه چرا با این شرایط چای گران شده را نمی‌دانم. از طرفی ثبت سفارش هم انجام می‌شود و واردکننده چای می‌تواند ابتدا با ثبت سفارش کالای داخل و خریداری آن، ثبت سفارش واردات هم انجام دهد.

جهان‌ساز در ادامه سخنان خود ضمن بیان اینکه خوشبختانه مدتی است اقبال به‌سمت چای ایرانی بیشتر شده، گفت: ما حتی صادرات هم داریم. امسال تاکنون ۸ هزار تن صادرات داشتیم که معمولاً مقاصد صادراتی ما کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، افغانستان، عراق، ازبکستان، تاجیکستان و حتی کشورهای اروپایی است.

احتمال افزایش دوباره نرخ چای وجود دارد

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران تهران درباره گرانی چای به‌خبرنگار ما گفت: باتوجه به‌اینکه از آبان سال گذشته ارزی برای واردات چای تخصیص ندادند و واردکنندگانی که پیش‌تر چای وارد می‌کردند امروز نمی‌توانند وارد کنند و موجودی انبارشان یا در حال کاهش است و یا صفر شده، ازاین‌ رو  با افزایش قیمت در این محصول مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال دو بار شاهد افزایش قیمت در چای بودیم، تصریح کرد: براساس آنچه اعلام شده، قرار است ارز برای واردات در اختیار تعداد معدودی از تولیدکنندگان قرار گیرد و نه همه واردکنندگان و از طرف دیگر قرار است چای این بار با ارز ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومانی و نه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد شود، بنابراین احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها وجود دارد.

رئیس اتحادیه بنکداران تهران در پاسخ به‌اینکه سال گذشته بیش از نیاز واردات چای داشتیم و تولید داخل هم افزایش یافته بود، چرا در این بازار دچار افزایش نرخ شدیم، گفت: این نکته صحیح است، اما محصولی که سال گذشته وارد شد طی یک سال اخیر به ‌مصرف رسیده و حجم چای در انبارها رو به‌کاهش است، از طرفی موجودی برخی انبارها طی یک‌سال اخیر صفر شده تا جایی که حتی برخی تغییر شغل داده‌اند، چراکه اجازه واردات نداشتند. در چنین بازاری که محصول روز به‌روز در حال کاهش است، افزایش قیمت خواه‌ناخواه رخ می‌دهد. همچنین باید به ‌این نکته توجه کرد که ذائقه برخی مردم تنها چای خارجی است و طعم آن را می‌پسندند.

کنگری اضافه کرد: از طرفی افزایش تولیدی که در چای داخلی داشتیم، خود سبب شد نرخ چای بیش از این افزایشی نشود.

وی تصریح کرد: باتوجه به‌اینکه واردات جدید با ارز ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان انجام خواهد شد، بنابراین احتمال افزایش نرخ در چای محتمل است.

رئیس اتحادیه بنکداران تهران بیان کرد: به‌تازگی چای سیلان حدود ۲۵درصد گران شد به‌طوری که بسته نیم کیلویی این چای حدود ۲۴۹هزار و۹۰۰ تومان است، اما با ارز جدید نه‌تنها در این برند که در سایر برندها هم افزایش نرخ خواهیم داشت.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.