نخستین شتابدهنده توان بالای کشور صبح امروز ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در قزوین به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از نخستین شتابدهنده توان بالای کشور در قزوین

به گزارش قدس آنلاین،  نخستین شتابدهنده توان بالا (ELV) با هدف ارتقا و به روزرسانی صنایع پلیمر، سیم و کابل کشور در مرکز پرتودهی صنعتی قزوین صبح امروز ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.

همچنین شتابدهنده‌ای تحت عنوان «رودوترون» به فاز دوم اجرایی رسیده است که در حوزه‌های کشاورزی، صنایع و سلامت کارآیی دارد. 

سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه پرتوها در حاشیه مراسم رونمایی از این شتاب دهنده اظهار کرد: با کمک و توجه شرکت‌های دانش‌بنیان امروز با ابزاری در حوزه فناوری هسته‌ای روبه‌رو هستیم که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری به تحقق انرژی هسته‌ای منجر شده است.

وی عنوان کرد: استان قزوین توانسته شتاب‌دهنده‌ای طراحی و عملیاتی کند که مثال آن در دنیا کم است. چراکه این شتاب‌دهنده بالغ بر۸۰ درصد بازدهی دارد و به نوبه خود یک دستاورد مهم محسوب می‌شود. 

این مسئول ادامه داد: وجود مجتمع پرتو فرآیند قزوین به ۲ شتاب دهنده مجهز خواهد بود که امروز نخستین شتابگر آن افتتاح می‌شود. این نخستین سامانه پرتودهی با کاربری کشاورزی است که می‌تواند تا ۲۰۰ پوند در ساعت، غلات را پرتودهی کند.

وی تصریح کرد: سیم و کابل، لاستیک و تایر سازی، نوارهای پلیمری و محصولات قابل انقباض حرارتی از عمده اهداف صنعت شتاب‌دهنده الکترونیکی CELV-۸ هستند، که کمک قابل توجهی به رشد صنایع خواهند داشت. 

مرکز پرتودهی صنعتی قزوین در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار احداث شده و پرتودهی مواد و محصولات پلیمری، استریلیزاسیون محصولات یک‌ بار مصرف پزشکی، میکروب‌زدایی و از بین بردن آفات انبارمانی مواد غذایی، انجام آزمون‌های پلیمری به‌ منظور بررسی خواص و کنترل کیفی مواد و تعیین بار میکروبی مواد غذایی قبل و بعد از پرتودهی از جمله مهمترین خدمات و فعالیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.