شرکت دولتی «کازاتومپروم» قزاقستان با «شرکت ملی اورانیوم چین» برای صدور اورانیوم طبیعی توافق امضا کرد.

توافق قزاقستان با چین برای صدور اورانیوم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که سفر اخیر رئیس‌جمهور فرانسه به قزاقستان برای رایزنی درباره اورانیوم خبرساز شده بود، خبرها از توافق قزاقستان و چین برای صدور اورانیوم حکایت دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک روز پنجشنبه (امروز) گزارش داد، شرکت دولتی «کازاتومپروم» قزاقستان اعلام کرد که با شرکت ملی اورانیوم چین برای صدور اورانیوم توافق امضا کرد.

 کازاتومپروم که از آن به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم طبیعی در جهان یاد می‌شود، در یک بیانیه اعلام کرد این قرارداد «به تامین نیاز روزافزون چین به انرژی پاک و خالص کمک می‌کند».

بنا بر اعلام این شرکت دولتی قزاقستان، توافق با این شرکت چینی «روابط طولانی مدت تاریخی بین دو کشور در صنعت هسته‌ای» را تقویت می‌کند.

قرارداد این دو شرکت دولتی قزاقستانی و چینی در حاشیه یک نمایشگاه بین‌المللی در شانگهای امضا شد اما جزئیات بیشتری از این قرارداد منتشر نشده است.

توافق قزاقستان و چین در رابطه با صدور اورانیوم طبیعی در شرایطی انجام شده که چندی قبل سفر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به قزاقستان برای اورانیوم خبرساز شده بود.

مجله آمریکایی «تایم» درباره اهداف سفر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دو کشور قزاقستان و ازبکستان در آسیای میانه نوشته بود: «در جستجو برای یافتن دوست و اورانیوم در حیاط خلوت روسیه»

تایم افزود: «پس از اینکه فرانسه ناگهان خود را در حوزه نفوذ سنتی خود نامطلوب دید، در حال توجه به نقاط دورتر است. به همین دلیل است که رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون این هفته به آسیای مرکزی که یک منطقه غنی از انرژی است، سفر خواهد کرد تا از قزاقستان و ازبکستان، دو تامین‌کننده اورانیوم دیدن کند؛ دو کشوری که (اورانیوم) نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه را تامین می‌کنند».

پس از سفر ماکرون به قزاقستان، «بابر اسلام‌اف» وزیر صنعت معدن و زمین شناسی ازبکستان اعلام کرد: شرکت فرانسوی «اورانو» برای استخراج و فرآوری اورانیوم در استان «نوایی» ازبکستان در این کشور معادل ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کند.

وزیر صنعت معدن و زمین شناسی ازبکستان افزود که این شرکت فرانسوی در حال حاضر اکتشافات زمین شناسی را انجام و تا پایان سال جاری میلادی اسناد فنی و اقتصادی اولیه این پروژه تنظیم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.