مطالعه جدیدی که توسط گروهی از محققان انجام شده، روشی جدید و ابتکاری را ارائه کرده است که تأثیر شگفت‌انگیزی بر سن بیولوژیکی افراد دارد و پیری را تا ۹ ماه کاهش می‌دهد.

داشتن رژیم غذایی با اندازه متوسط روند پیری کُند می‌کند

یک مطالعه به روش ساده‌ای دست یافته است که پیری مغز را به مدت ۹ ماه کندتر می‌کند.

این مطالعه بر روی یک نمونه تصادفی از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی انجام شد و اسکن‌های مغزی انجام‌شده پس از ۱۸ ماه نشان دادند که سن مغز شرکت‌کنندگان در مقایسه با تخمین‌های مربوط به سن تقویمی مغز آن‌ها تقریباً ۹ ماه کمتر از حد انتظار است.

بر اساس مطالعه منتشر شده در وب سایت Science Alert، داشتن یک رژیم غذایی با اندازه متوسط ‌و غنی از سبزیجات، غذاهای دریایی و غلات کامل یا حتی پیروی از دستورالعمل‌های غذایی، به نظر می‌رسد علائم پیری سریع مغز را که معمولا در چاقی ظاهر می‌شوند، کنُد می‌کند.  

در حالی که اکثر تحقیقات نشان می‌دهند پیری بیولوژیکی ناشی از استرس روزانه می‌تواند پس از پرداختن به شرایط روانی معکوس شود، این مطالعه نشان داده است که بهبود رژیم غذایی ممکن است یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها برای بهبود وضعیت بدن شما بدون در نظر گرفتن سن باشد.

در این مطالعه، محققان از مغز ۱۰۲ شرکت‌کننده در بزرگترین کارآزمایی بالینی که در یک محل کار انجام شد، تصویربرداری کردند. اسکن مغز یک بار قبل از شروع کارآزمایی و دوباره ۱۸ ماه بعد انجام شد. همچنین یک سری آزمایش‌ها از عملکرد کبد، سطح کلسترول و وزن بدن به عمل آمد.

این گروه‌ها یکی از سه رژیم غذایی را مصرف کردند: رژیم دریایی که حاوی مقدار زیادی آجیل و ماهی به جای گوشت قرمز است، رژیم مدیترانه‌ای با برخی مواد اضافی مانند چای سبز برای پلی‌فنول‌ها و رژیم غذایی مبتنی بر دستورالعمل‌های تغذیه سالم.

تخمین سن مغز بر اساس یک الگوریتم ساخته شده بر روی اسکن مغز یک گروه مجزا از نزدیک به ۳۰۰ نفر بود که مدل به طور دقیق سن را از روی اندازه گیری اتصال مغز پیش بینی می‌کرد.

به طور متوسط، افراد شرکت کننده در این آزمایش حدود ۲.۳ کیلوگرم وزن کم کردند و محققان دریافتند که به ازای هر یک درصد از وزن بدن که پس از پیروی از رژیم غذایی خاص یا دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش می‌یابد، مغز شرکت کنندگان تقریباً ۹ ماه جوان‌تر از سن تقویمی آن‌ها به نظر می‌رسد.

علائم کندی پیری مغز نیز با سطوح پایین‌تر چربی کبد و بهبود پروفایل لیپیدی مرتبط است؛ اما باز هم، این تغییرات می‌تواند سطحی یا کوتاه‌مدت باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.