خبرگزاری آسیاپلاس تاجیکستان با اشاره به سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور نوشت: سطح روابط دوشنبه و تهران به مرحله جدی و جدیدی رسیده است که باید به آن توجه خاص شود.

رسانه تاجیکستان: سطح روابط دوشنبه و تهران به مرحله جدی رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، آسیاپلاس روز شنبه نوشت: کارشناسان اطمینان دارند که باید به همکاری بین تاجیکستان و ایران توجه جدی شود. زمانی ایران یکی از پنج شریک تجاری بزرگ تاجیکستان بود و برای اجرای پروژه های زیرساختی مهمی مانند نیروگاه برق آبی سنگتوده-۲ و تونل استقلال گام برداشت.

در این گزارش آمده است که کارشناسان توافق کردند سطح روابط دو کشور به مرحله جدیدی رسیده است که می تواند منجر به همکاری جدی تر شود.

دسترسی ایران به آبهای آزاد نه تنها برای تاجیکستان، بلکه برای سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز مهم است. بندر چابهار می تواند به مناسب ترین و راحت ترین مسیر برای منطقه ما تبدیل شود و از طرفی تاجیکستان می تواند دروازه ایران به آسیای مرکزی شود و این فرصت را نمی توان نادیده گرفت.

آسیاپلاس یادآور شد: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در ۱۷ آبان برای یک سفر رسمی وارد دوشنبه شد. در فرودگاه از رئیس جمهوری ایران با گل و فرش قرمز استقبال شد.

بر پایه این گزارش، این دومین سفر رئیسی به جمهوری تاجیکستان پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری ایران بود. امامعلی رحمان سال گذشته برای اولین بار پس از چند سال به ایران سفر کرد. این دیدارها پس از یک دوره طولانی سردرگمی روابط دو کشور انجام شد.

تفاهم نامه مهمی که در دیدارهای روسای جمهور دو کشور امضا شد، توافقنامه لغو روادید بین کشورها بود.

در این مذاکرات همچنین تعدادی از موضوعات مهم دیگر در حوزه های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، فرهنگی، علمی، آموزشی و ورزشی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه مذاکرات، ۱۹ سند در بخش های مختلف امضا شد.


بیانیه تاشکند و خطر یک جنگ بزرگ
آسیاپلاس همچنین نوشت: در چارچوب شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تاشکند علاوه بر تاجیکستان، سران کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکمنستان و ترکیه شرکت کردند.

امامعلی رحمان طی سخنانی در این اجلاس تعدادی ابتکار را پیشنهاد کرد که می تواند تعامل کشورهای عضو اکو را تقویت کند. این ظرفیت، به گفته رئیس جمهور، هنوز استفاده نشده است. کشورهای عضو اکو مساحتی افزون بر هشت میلیون کیلومتر مربع با جمعیتی در حدود ۵۰۰ میلیون نفر و مجموع تولید ناخالص داخلی دو تریلیون دلار را پوشش می دهند.
رئیس جمهوری تاجیکستان تقویت همکاری ها در بخش های مختلف اقتصادی، توجه ویژه به توسعه اقتصاد سبز و توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را خواستار شد.

آسیاپلاس ادامه داد: این اجلاس بر جنگ اسرائیل و حماس نیز متمرکز بود. سران ترکیه و ایران آشکارا از فلسطین و مردم غزه حمایت و اقدامات دولت های حامی رژیم اسرائیل را محکوم کردند.

پس از این اجلاس، بیانیه تاشکند به تصویب رسید. ریاست اکو به ایران رسید و مقرر شد جمهوری آذربایجان میزبان اجلاس بعدی باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.