قرقیزستان، ازبکستان و روسیه با دور زدن قزاقستان در حال ایجاد یک راه‌گذر حمل‌ونقل چندوجهی هستند که برای اتصال روسیه به کشورهای آسیای مرکزی از طریق دریای خزر طراحی شده است.

قرقیزستان، ازبکستان و روسیه در حال ایجاد راه‌گذر جدیدی در خزر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یک یادداشت تفاهم در مورد شکل‌گیری و توسعه این کریدور به تازگی توسط شرکت کنندگان در اولین نشست حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای در تاشکند امضا شد. اگر چه این مسیر نه کوتاه است و نه راحت، اما منابع می‌گویند این کریدور، قزاقستان را به‌عنوان انحصارگر فعلی ترانزیت کالا از ازبکستان و قرقیزستان به روسیه از زنجیره لجستیک خارج می‌کند.

کریدور حمل‌ونقل جنوبی یک مسیر ترکیبی متشکل از دو بخش زمینی و دریایی است که از قرقیزستان آغاز و با گذر از ازبکستان و بندر ترکمن باشی در دریای خزر به آستراخان روسیه می‌رسد.

کریستوفر دوونشایر-الیس، شریک موسس شرکت مشاوره Dezan Shira & Associates Limited، تابستان امسال گفته بود که نقطه شروع کریدور حمل و نقل جنوبی احتمالا چین خواهد بود، نه قرقیزستان. برای انجام این کار، استفاده از بزرگراه فعلی چین - قرقیزستان - ازبکستان ضروری است. اما در زمستان تردد کامیون ها در طول آن به سختی انجام می شود. این مشکل باید با یک خط راه آهن حل شود که ساخت آن می تواند از سال آینده آغاز شود.

فرغانه می‌نویسد: در واقع، تا همین اواخر، این پروژه تقریباً هرگز به طور عمومی مورد بحث قرار نگرفت. اولین گزارش ها در مورد این کریدور در رسانه های روسیه در ابتدای سال جاری منتشر شد. آنها کریدور حمل و نقل جنوبی را به عنوان جایگزینی برای مسیرهای عرضه فعلی به فدراسیون روسیه از طریق قزاقستان معرفی کردند. این مصادف بود با بیانیه آستانه مبنی بر اینکه اجازه نمی دهد تحریم های غرب علیه مسکو پس از آغاز عملیات نظامی ویژه در خاک اوکراین دور زده شود.

قرقیزها پیشتر طرحی را پیشنهاد کردند که بر اساس آن کانتینرهای قرقیزستان با تریلر به بندر ترکمن باشی و سپس با کشتی به روسیه تحویل داده می‌شوند. بنابراین، قرقیزستان قصد داشت مشکل حمل و نقل کالا از طریق قزاقستان را حل کند؛ آن هم در مرزی که حامل های محلی اغلب مجبور می شوند کیلومترها در ترافیک بایستند.

هنگامی که مقامات جمهوری همسایه (قزاقستان) بدون هیچ توضیحی بازرسی ها را تشدید کردند، بارهای قرقیزستان به طور مرتب در مرز معطل شد. علاوه بر این، هر دو کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که در آن اصل حرکت آزاد کالا اعمال می شود. به همین دلیل، بازرگانان قرقیز مهلت تحویل را از دست می دهند و متحمل ضرر می شوند.

ترکمنستان یکی از مهمترین نقش ها را در پروژه کریدور حمل و نقل جنوبی ایفا می کند که در چارچوب آن یک خط کشتیرانی بین آستاراخان و بندر ترکمن باشی ایجاد می شود. مذاکرات مربوطه در ابتدای سال انجام شد.

دولت های ترکمنستان و منطقه آستراخان بر سر ساخت یک مرکز لجستیکی جمهوری در بندر علیا (این بندر تجاری بزرگ روسیه در حوضه خزر، واقع در ۱۰۰ کیلومتری جنوب آستاراخان) در سال ۲۰۲۲ توافق کردند. یک طرح تجاری برای این پروژه در حال حاضر در حال توسعه است.

به گزارش تاس، انتظار می رود اجرای آن دو سال طول بکشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.