موضع‌گیری افراطی وزیر کشور سابق انگلیس در رابطه با حمله اسرائیل به غزه، زمینه‌ساز زلزله‌ای در کابینه دولت محافظه‌کار ریشی سوناک شد که درنهایت تغییراتی مهم ازجمله بازگشت دیوید کامرون، نخست‌وزیر اسبق، به سطح اول سیاسی انگلیس را در پی داشت.

شوک جنگ غزه به دولت انگلیس

به گزارش قدس آنلاین؛ تغییرات کابینه انگلیس به این صورت انجام شد که سوئلا برآورمن، وزیر کشور، برکنار شد و جیمز کلورلی که پیش از این وزیر خارجه بود، جای خانم برآورمن را گرفت و دیوید کامرون به سمت وزیر خارجه منصوب شد.

چند روز قبل و در پی برگزاری بزرگ‌ترین راهپیمایی در حمایت از فلسطینیان در لندن دفتر نخست‌وزیری انگلیس تحت فشار رسانه‌ها و احزاب حامی فلسطین از خانم براورمن خواسته بود که لحن اظهارت خود را تعدیل کند اما او این کار را نکرد و همین مسئله به ایجاد تنش دامن زد. برآورمن در مطلب منتشرشده در تایمز، پلیس لندن را به اتخاذ رویکرد دوگانه و موضع گیری سخت‌گیرانه‌تر در برخورد با تظاهرات جناح راست، متهم کرده بود. در پی انتشار این مقاله، احزاب مختلف از جمله حزب رقیب کارگر و همچنین حزب لیبرال‌دموکرات و برخی از نمایندگان حزب محافظه‌کار خواستار برکناری سوئلا برآورمن شده بودند.

برکناری وزیر کشور پاسخی به افزایش التهابات

جهانبخش ایزدی کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با قدس با بیان اینکه اروپا یک قاره بلازده است و داشتن تجربه جنگ های طولانی همچون جنگ های اول و دوم جهانی از این قاره یک منطقه بلاخیز ساخته است گفت: همین مسئله همواره نگرانی‌های حاکمان و سیاسیون اروپا را به همراه داشته است و آنها همواره نگران بازگشت به دوران خشونت بار گذشته هستند؛ بنابراین طبیعی است که مقامات این کشورها در قبال افراطی گرایی و رویکردهای تند و یکجانبه به خصوص مسائلی که ریشه در مذهب و ادیان دارند واکنش های کنترلی نشان بدهند.

ایزدی افزود: درواقع با افزایش احساسات ضدصهیونیستی در کشورهای مختلف اروپایی که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی در غزه تشدید هم شده است فضای جوامع اروپایی به شدت ملتهب است؛ در این بین ایراد سخنان تند سوئلا برآورمن وزیر کشور سابق انگلیس طی یک ماه اخیر علیه تظاهرات ضد اسرائیلی در انگلیس و درخواست لغو این تحرکات اعتراضی موجی از خشم و ناراحتی را چه در میان احزاب سیاسی و چه در میان گروه‌های حامی مردم فلسطین و مخالف عملیات نظامی اسرائیل در غزه برانگیخته بود. در شرایط کنونی این اظهارات نه تنها موجبات خشم سیاستمداران رقیب، نخبگان، رسانه ها و افکار عمومی نسبت به وزیر کشور برکنار شده شد، بلکه موجب از دست رفتن حمایت ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس از برآورمن نیز شد.

بازگشت عقلانیت به سیاست خارجی انگلیس؟

کارشناس مسائل اروپا در رابطه باد دلایل بازگشت کامرون به سپهر سیاسی انگلیس اظهار داشت: یکی از تغییرات پرسر و صدا در کابینه انگلیس اما بازگشت دیوید کامرون نخست وزیر اسبق بود که اینبار در قامت وزیر امور خارجه وارد کابینه دولت محافظه کار سوناک شد. به نظر می رسد حضور کامرون حتی در منصبی پایین تر از جایگاه نخست وزیری را به نوعی می‌توان بازگشت عقلانیت در سیاست خارجی کابینه سوناک تلقی کرد.

 وی تصریح کرد: البته با اینکه کامرون متهم تاریخی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت است و هنوز بسیاری از سیاسیون انگلیس این اقدام وی را نقد می‌کنند اما به نظر می‌رسد رویکرد متعادل‌تر کامرون نسبت به تنش‌های موجود در اوکراین و خاورمیانه به خصوص بحث فلسطین و تجربه نخست وزیری او یکی از دلایل انتخاب وی به عنوان وزیر خارجه بوده است.

به گفته ایزدی درواقع به نظر می‌رسد ریشی سوناک با انتخاب کامرون تلاش می‌کند این پیام را ارسال کند که انگلیس در سمت افراطی ماجرا قرار نخواهد گرفت. البته این به معنای پشت کردن انگلیس به اسرائیل نخواهد بود؛ سیاست کشورهای غربی در قبال اسرائیل سیاست یکسانی است؛ انگلیس هم نشان داده است که هرگز تمایلی به ورود به چالش‌های رودرو نداشته و اگر مواضع متفاوت یا مخالفی هم در قبال  موضوعات مختلف بین المللی هم داشته از طریق کشورهای دیگر ابلاغ کرده است؛ بنابراین اگر کامرون و دستگاه دیپلماسی انگلیس موضع تندی در قبال رفتارهای رژیم صهیونیستی در قبال غزه داشته باشد تلاش خواهند کرد از طریق آمریکا این پیام ها را به گوش سران رژیم صهیونیستی برسانند؛ البته کامرون سیاست مدار کهنه‌کار با روابط خاص چه در درون حزب محافظه کار و مهم‌تر از آن در دنیا دارد. روابط نزدیک او با برخی جریان‌ها عربستان، و حتی با چینی‌ها قابل توجه است.

روی کار آمدن کامرون و جنگ غزه

استاد روابط بین الملل دانشگاه تاکید کرد: البته همانطور که گفته شد روی کار آمدن کامرون به معنای اعمال فشار بر اسرائیل بر پایان جنگ نخواهد بود برخی بر اساس اظهار نظر کامرون، که قبلاً نوار غزه را زندان باز نامیده و از راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت کرده بود تصور میکنند که او مخالف سیاست‌های اسرائیل است، اما او مواضع حمایتی بسیاری هم از اسرائیل داشته است. در ۹ اکتبر، زمانی که اسرائیل محاصره  کامل غزه را اعلام کرد و به تلافی حمله غافلگیرانه دو روز قبل حماس غزه را زیر آتش گرفت، کامرون به نفع اسرائیل اعلام موضع کرد و همین چند روز قبل هم در فضای مجازی، با انتشار تصویر پرچم اسرائیل از همبستگی خود با اسرائیل خبر داد.

ایزدی افزود: از سویی دیگر یکی از تغییرات در کابینه ریشی سوناک مربوط به جیمز کلورلی است که سیاست‌های او در قبال جنگ اوکراین و همچنین جنگ غزه که مخالف برقراری آتش بس بود و ضعف در وضعیت روابط با اتحادیه اروپا ، باعث شد تا از وزارت خارجه کنار برود و جایگزین براورمن در وزارت کشور شود. در واقع سوناک با این اقدام تلاش کرد تا دو مشکل دولتش در امور داخلی و خارجی را به طور همزمان برطرف کند. یعنی برآورمن را برکنار کرد و در ادامه با برکناری محترمانه کلورلی از وزارت خارجه و جایگزینی او در یک مقام بالا در وزارت کشور تلاش کرد کابینه خود را به شکلی ترمیم کند. درواقع حزب محافظه کار به رهبری سوناک تلاش کرد با بازگرداندن کامرون به کابینه کمبودهای مدیریتی موجود در دولت را برطرف کند و هم کمبود یک فرد بانفوذ و باتجربه در رهبری حزب محافظه کار را برای آینده نزدیک و مبارزات انتخاباتی با حزب رقیب برطرف کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.