۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 935665

اَلصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ اَلْمُصِیبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَی اَلطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ اَلْمَعْصِیَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَی اَلْمُصِیبَةِ؛ صبر سه قسم است: صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه.

خدایا پناه به تو می برم از سستی صبر

شب گذشته جلسه هفتگی درس اخلاق عمومی آیت‌الله هاشمی علیا، با عنوان شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه در حوزه علمیه حضرت قائم چیذر برگزار شد.

مباحث مطرح شده در این جلسه در ادامه شرح فقره‌ای از این دعای شریف است که در آن امام سجاد(ع) از ضعف صبر به خداوند پناه می‌برند. (اللّهم إنّی أعُوذُ بِکَ مِن... ضَعفِ الصَّبرِ)

مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر با اشاره به اینکه زندگی انسان‌ها در این دنیا همراه با گرفتاری‌های اجتناب ناپذیری است، صبر در این گرفتاری‌ها را موجب کمال و سعادت انسان و زندگی طیّب در دنیا و آخرت و بی‌صبری در آنها را موجب زمین خوردن و هلاکت انسان می‌داند. ایشان با استناد به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) این گرفتاری‌ها را در سه دسته اوامر الهی، نواهی الهی و انواع بلاها و مصیبت‌ها دسته بندی کرده و می‌گوید: مصائبی چون مرگ اطرافیان، تنها بخشی از بلاهای انسان است و تمام ناملایمات و ناراحتی‌ها هر چقدر هم کوچک، بلا محسوب می‌شود.

آیت‌الله هاشمی علیا با یادآوری این سنّت الهی که هر چه ایمان انسانی بیشتر باشد، ابتلا و امتحانش نیز بیشتر خواهد بود، علت این امر را چنین شرح می‌دهد: هر چقدر ایمان زیاد شود، قرب به خداوند بیشتر است و هر چه قرب بیشتر شود، محبت بنده به خدا بیشتر خواهد بود. هر چقدر محبت بیشتر شود، استحقاق بنده به ثواب و عطای الهی بیشتر می‌شود و بالاترین عطاهای الهی در دنیا برای بنده مقرب و محب و عاشق حق، همین ابتلائات است زیرا تمام بلاها باعث بخشش خطاها و گناهان انسان می‌شوند. در این صورت اعمال انسان برای آخرت سالم و بدون معارض باقی می‌ماند و خداوند اجر این اعمال نیک را می‌پردازد. بنابراین انسان در ورطه امتحانات الهی باید حمد خداوند را به جا آورده و به او پناه برد؛ نه آن که بلاها را نزد بندگان خدا به شکایت بازگو کند.

این استاد اخلاق، در ادامه آثار صبر را این‌طور عنوان می‌کند: ابتدا کم شدن میل انسان به دنیا و توجه و تضرع و انابه به درگاه الهی. دیگر نجات از هول‌های آخرت، ورود به بهشت و نائل شدن به مقامات مقرّبین و اولیاءالله و مقامی حتی بالاتر از مقام شهدا؛ زیرا شهید تنها در لحظه جان دادن صبر می‌کند اما صابر هر روز چندین و چند بلا می‌بیند و در هر حال صبور است. ایشان به روایاتی در این زمینه استناد کرده و بیان می‌کند: امام صادق(ع) در روایتی فرمود «مَنِ اُبْتُلِیَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ بِبَلاَءٍ فَصَبَرَ عَلَیْهِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِیدٍ؛ هر مؤمنی گرفتار گردد و در برابر آن صبر کند، اجر او مانند اجر هزار شهید است.»

« اَلصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ اَلْمُصِیبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَی اَلطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ اَلْمَعْصِیَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَی اَلْمُصِیبَةِ؛ صبر سه قسم است: صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.