شورای امنیت سازمان ملل پس از چهار تلاش ناموفق حالا به دنبال تلاش دیگری برای تصویب قطعنامه‌ای درباره جنگ غزه است اما همچنان منتظر است که آیا اختلافات جدی را می‌تواند برای اجماع نظر درباره این مساله برطرف کند یا خیر.

پنجمین تلاش شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه‌ای درباره جنگ غزه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پیش‌نویس کنونی این قطعنامه شامل درخواست فوری برای «وقفه بشردوستانه» در سراسر غزه به منظور ارسال کمک به غیرنظامیان است. همچنین از تمامی طرف‌های درگیر در غزه خواسته تا بر اساس قوانین بین‌الملل عمل کرده که آنها را به رعایت و حفاظت از غیرنظامیان ملزم می‌کند و همچنین درخواست‌هایی برای حفاظت ویژه از کودکان و ممنوعیت گروگانگیری در این پیش نویس آمده است.

اما در این پیش نویس که توسط کشور مالت ارائه شده اشاره‌ای به «آتش بس»، حمله هفتم اکتبر توسط حماس و حملات هوایی تلافی جویانه رژیم صهیونیستی نشده است.

شورای امنیت سازمان ملل از آغاز حملات در غزه به دلیل اختلافات داخلی فلج شده است.

بسیاری از دیپلمات‌های شورای امنیت گفته‌اند که طرف‌های مخالف دارند به نظری مشترک می‌رسند. دو نفر گفتند که یک رای گیری درباره این پیش نویس می‌تواند اوایل امروز (چهارشنبه) انجام شود اما هیات‌های دیپلماتیک هنوز دارند با دولت‌های خود مباحثه می‌کنند.

در این میان، "ریچارد گووان"، مدیر گروه بین‌المللی بحران سازمان ملل گفته که مخالفت آمریکا درباره برقراری یک آتش بس هدیه‌ای دیپلماتیک برای روسیه تلقی می‌شود. در حالیکه بسیاری از دیپلمات‌ها فکر می‌کنند روسیه به دلایل عمدتا بدبینانه برای بد جلوه دادن آمریکایی‌ها خواستار آتش‌بس است، موضع مسکو به جریان اصلی تفکر شورای امنیت نزدیکتر است و ایالات متحده منزوی به نظر می‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.