جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶ کیلومتر تیرماه امسال زیربار ترافیک رفته است اما طبق آخرین آمار پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد میزان تصادفات و سوانح رانندگی در این جاده رو به افزایش است و تاکنون ۱۶ فوتی در این محور در سال جاری به ثبت رسیده است.

دستور رئیس جمهور برای ایمن سازی جاده پاتاوه -دهدشت مغفول نماند/۱۶فوتی در سال ۱۴۰۲

به گزارش قدس آنلاین،  این جاده مهم ترانزینی به منظور خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ارتباطی یکی از مصوبات سفر رهبر انقلاب اسلامی به استان در سال ۷۳ بود.

عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

کمبود اعتبار و سو مدیریت ها عامل مهمی در حرکت لاکپشتی این پروژه حیاتی به حساب می آمد و البته پس از حدود ۲۸ سال انتظار در تیرماه امسال در سفر دوم آیت الله ابراهیم رئیسی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و زیر بار ترافیک رفت.

دستور رئیسی برای ایمن سازه جاده

اما با گذشت سال هااین جاده ارتباطی و ملی همچنان کمبودهایی دارد و بر اساس ارزیابی ها حدود ۲۰ نقطه حادثه خیز و پیچ های خطرناک در این محور وجود دارد که بروز تصادفات مرگباری را با افزایش بار ترافیکی به ویژه در بهار و تابستان فراهم می کند.

همچنین تونل های نیمه تاریک و با روشنایی کم این جاده مهم ترانزیتی خود عامل دیگری در افزایش میزان تصادفات خواهد بود.

رئیس جمهور در آیین بهره برداری این جاده ارتباطی گفت: طولانی شدن روند اجرایی این جاده بیش از این به صلاح نبود و مردم این منطقه باید پس از سال ها انتظار طعم یک جاده مهم و با اهمیت را بچشند و دولت سیزدهم از همان ابتدا نیز این طرح جزو برنامه های ویژه خود قرار داد و از جمله ۱۲ ابرپروژه مورد توجه دولت و وزارت راه و شهرسازی شد.

آیت الله رئیسی در آیین بهره برداری تاکید کرد که برخی نواقص ها و کمبودها به ویژه نقاط حادثه خیز این جاده مهم و شریانی باید در اولویت کار وزارت راه و شهرسازی و مسئولان اجرایی استان کهگیلویه وبویراحمد قرار گیرد.

رئیس جمهور در آن جلسه اشاره ای به وضعیت روشنایی نامناسب برخی تونل ها از جمله تونل بالای ۲ و نیم کیلومتری پات داشت و تصریح کرد که باید در سریعترین زمان ممکن این مشکل رفع شود .

رونق اقتصاد ۴۰۰ روستای واقع شده در این مسیر، خارج کردن شهر "دهدشت" از بن بست، ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا از جمله مزیت های این طرح است.

پس از بهره برداری از این طرح مهم میزان فوتی های حوادث رانندگی در استان افزایش یافته و شاهد جان باختن حدود ۱۶ نفر در این مسیر بوده ایم که طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تیرماه امسال گفته بود که این جاده با مشخصات راه اصلی درجه یک ساخته است و ایمنی لازم را دارد.

بازدید میدانی خبرنگار مرکز یاسوج نشان می دهد که ۲ تونل حدفاصل لوداب تا زنگوا دارای پیچ خطرناک فاقد روشنایی اند و بخشی از مسیر هم با هر بارندگی احتمال ریزش و رانش سنگ دارد.

تمام تابلوهای هشدار دهنده نصب و تکمیل شده است

این در حالی است که مدیر حوزه طراحی شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید که تمام تابلوهای هشدار دهنده در مسیر پاتاوه به دهدشت نصب و تکمیل شده است.

صمصام آقائی می افزاید که آمار ۱۶ فوتی با آمار ما کمی تفاوت دارد و پلیس راه باید مشخص کند که علت این حوادث چه بوده و در چه نقاطی و در چه بازه زمانی رخ داده است.

وی تاکید می کند که از لحاظ ایمنی جاده ایمن است و پیش از افتتاح رسمی در تیرماه امسال این جاده به صورت موقت توسط افراد محلی مورد استفاده قرار می گرفت.

مدیر حوزه طراحی شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد که می طلبد پلیس حضور کامل تری در این جاده داشته باشد و تیم های گشت آن در مسیر افزایش یابد اما پلیس اعلام می کند که با کمبود نیرو مواجه است.

آقائی ابراز کرد: تقاطع گندی خوری یکی از نقاط حادثه خیز خطرناک این جاده محسوب می شود اما به دلیل وجود معارض نیمه کاره مانده و اهالی مانع اصلاح و ساخت آن شده است.

سه تیم گشت در جاده پاتاوه به دهدشت مستقر است

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد می گوید که از اوایل افتتاح طرح پاسگاهی در منطقه دم چنار واقع شده است و سه تیم گشت در محور پاتاوه به دهدشت مستقر هستند و روزانه و شبانه این مسیر رصد می شود.

سرهنگ حسن دانایار تاکید می کند که سرعت های بالا، نواقصات جاده ای، تصادف با احشام بخشی از علل تصادفات را به خود اختصاص داده اند.

از زمان افتتاح محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت تاکنون ۱۶ نفر در حوادث رانندگی این محور جان خود را از دست داده اند.

عنوان می کند که یکی از عوامل افزایش تصادفات منجر به فوت تقاطع گندی خوری است که تاکنون اصلاح نقاط حادثه خیز در این محور در کاهش تصادفات جرحی و فوتی تاثیری نداشته است.

تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثه‌خیزترین تقاطع است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید که در هفت ماهه امسال تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشت گفت: طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.

علی محمد روستا تصریح می کند که این مسیر ترانزیتی نقاط حادثه‌خیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روز به روز در حال افزایش است و در صورتی که این نقاط حادثه‌خیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.

وی بیان می کند که تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثه‌خیزترین تقاطع در سطح استان است و پروژه با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته که تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند که راهداری نسبت به آشکارسازی و نصب روشنایی تقاطع گندی خوری تا زمان شروع عملیات اجرایی اقدام کند.

روستا با اشاره به اینکه نبود روشنایی تونل های محور پاتاوه به دهدشت همواره مورد انتقاد بود،می افزاید که اعتبار خوبی برای تونل های محور پاتاوه به دهدشت اختصاص داده شده است که روشنایی این تونل ها تامین شود.

۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت نیاز است

مدیر حوزه طراحی شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد که ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل کل محور پاتاوه به دهدشت شامل تقاطع ابتدا و انتها، تکمیل روشنایی، تهویه، آسفالت، دیوارسازی و موارد دیگر نیاز است.

وی می افزاید که به زودی قرار است برای روشنایی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سامانه روشنایی تخصیص پیدا کند.

آقائی ابراز می کند که روشنایی تونل ها به صورت موقت در حال انجام بوده و به مرور در حال تکمیل است.

مدیر حوزه طراحی شرکت ساخت در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان می کند که به منظور ارائه خدمات ترافیکی بهتر پلیس ساختمانی برای پاسگاه اختصاص دادیم که به زودی گاز این ساختمان وصل خواهد شد.

۹ هزار میلیارد تومان برای ساخت جاده پاتاوه به دهدشت هزینه شد

مدیرکل راه و شهر سازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید که زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به این استان سفر کردند به خوبی دریافتند که کهگیلویه و بویراحمد در بن بست ارتباطی قرار دارد و در همان زمان ۲ جاده اصلی شامل یاسوج به بابامیدان و پاتاوه به دهدشت را مصوب کردند.

محمد راستا می افزاید که جاده یاسوج به اصفهان به طور ۱۰۰ درصد تکمیل و به بهره برادری رسیده است و جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد و در دولت سیزدهم افتتاح شد.

وی تاکید می کند که قریب به ۲۰ هزار میلیاردریال در این محور هزینه شده است و به قیمت روز بین۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد ریال در این جاده هزینه شده است

مزیت های جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه

این جاده یک قطعه از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. صادرات و وارد ما از سمت جنوب است و این کوتاه ترین مسیر جنوب به مرکز کشور است و برای حمل کالا بسیار موثر است.

طول مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود و امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.

این جاده در همه فصول زیبایی های خاص خودش را دارد و از این حیث هم قابل توجه است.مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط دارند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود.

حدود ۶۰۰ روستا و شهر در طول مسیر این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.

مردم روستاهای لنده، دیشموک و چاروسا در سال های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آن ها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال ها در سایه کم مهری ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهره برداری شد.

این جاده ترانزیتی جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.

کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزو یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده ای بین استانهای مرکزی کشور دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.