ایران‌خودرو و سایپا پس از آنکه مجوز جدید افزایش قیمت گرفتند، محصولات ثبت‌نامی خود را در سامانه یکپارچه، عرضه نکردند و خودروهای جدید را به متقاضایان پیشنهاد دادند، در این‌باره وزیر صمت می‌گوید:‌ براساس قانون خودروسازان حق ندارند مشتری را مجبور به خرید محصولات جدید خود کنند.

وزیر صمت: خودروسازان حق ندارند متقاضیان سامانه یکپارچه را مجبور به خرید محصولات جدید کنند

به گزارش قدس‌آنلاین طی چند سال اخیر همواره مردم برای خرید خودرو از خودروسازان داخل با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند از جمله این مشکلات می‌توان به قرعه‌کشی، احتکار، گرانی، افزایش قیمت، کاهش و عرضه خودرو در بورس کالا و غیره اشاره کرد.

همه این مشکلات چالش‌هایی را برای خریدارن واقعی خودرو ایجاد کرده است که‌ گویا پایانی هم ندارد، ‌اخیرا خودروسازان‌، متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی مغایر با خودروهای ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه می‌کنند. 

به عنوان مثال شرکت ایران‌خودرو در فراخوانی به متقاضیان خرید رانا پلاس که قبلا در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند اعلام کرده که به جای این خودرو، رانا پلاس ارتقا یافته یا پژو ۲۰۷، با قیمت بالاتر تحویل بگیرند.

همچنین این خودروساز در فراخوانی دیگر به مشتریان خود که متقاضی تارا V۱ بوده‌اند اعلام کرده به جای این خودرو برای خرید تارا V۱ پلاس واریز وجه کنند. (این خودروها به تازگی به عنوان خودرو جدید در شورای رقابت قیمت‌گذاری شده است)

دیگر خودروساز کشور، یعنی شرکت سایپا نیز، همسور با ایران‌خودرو، اخیرا همین رویکرد را دنبال کرده و به مشتریان خود که در سامانه یکپارچه برای خرید شاهین دنده‌ای (دستی) ثبت نام کرده بودند، اعلام کرده که برای خرید شاهین اتومات (که قیمت بالاتری دارد) تکمیل وجه کنند. 

البته خودروساز مدعی است ما مشتری را وادار یا اجبار به خرید خودرو نمی‌کنیم و اگر خودرویی مغایر با آنچه که متقاضی برای آن ثبت‌نام کرده را عرضه می‌کنیم در واقع پیشنهاد می‌دهیم، اما متقاضایان نگران هستند که نتوانند واریز وجه کنند و سهمیه آنها از دست برود. 

همان‌گونه که گفته شد، خودروهای به اصلاح پیشنهادی خودروسازان قیمت بالاتری نسبت به خودروی مورد تقاضای مشتریان دارد و همین موضوع موجب شده است‌ متقاضیانی که ماه‌ها در انتظار خرید خودرو در صف سامانه یکپارچه بوده‌اند و بابت خودرو قبلی وجه پس‌انداز کرده‌اند، نتوانند با افزایش قیمت جدید، خودرو خریداری کنند.

‌از آنجا که خودروسازان نسبت به عرضه زمان خودروی مورد نظر مشتریان که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند، اطلاع رسانی نمی‌کنند، مشتری که ماه‌ها در نوبت خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه بوده است، نه از نظر مالی توانایی دارد که ‌خودروی به اصلاح پیشنهادی خودروساز را بخرد و نه اطلاع دارد ‌چه زمانی خودروساز خودروی مورد تقاضایش عرضه خواهد شد و ایا اصلا عرضه می‌شود یا خیر.‌  

با توجه به پویش‌های مختلفی که از سوی مردم در مورد این مشکل ثبت شده بود یک خبرنگار حوزه اقتصاد موضوع را از وزیر صمت دنبال کرد که علی آبادی در این خصوص گفت: خودروسازان مطلقا و طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»،‌ حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودروی پیشنهادی زمان عرضه خودروی مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمی‌کنند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌.

امیدواریم وزارت صمت هر چه زودتر پاسخی شفاف ارائه دهد تا تکلیف این دسته از متقاضیان خرید خودرو مشخص شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساینا دوگانه ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    خواهش دعوت نامه ساینا دوگانه بفرستید ما ساینا تک نمیخوام دیگه پیشنهاد ندید