معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است و در این جهاد ۴ هزار شهید تقدیم کرده است، گفت: خانواده، ‌مدرسه، رسانه و نهادها و دستگاه‌های متولی، ۳ کانون تاثیرگذار در پیشگیری از اعتیاد هستند.

ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است / ۳ کانون تاثیرگذار در پیشگیری از اعتیاد

به گزارش قدس‌آنلاین، سید محمد حسینی در آئین افتتاحیه نمایشگاه یاریگران زندگی با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با اعتیاد موضوعی حاشیه ای نیست و نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اهتمام ویژه ای در این زمینه داشته است، اظهارداشت: امروز با توجه به تنوع مواد افیونی و شگردها و تبلیغات مختلفی که برای تحت تاثیر قرار دادن و اغفال جوانان و نوجوانان بکار گرفته شده است ضرورت دارد به نقش تاثیرگذار خانواده، مدرسه و رسانه در کنار دستگاه های متولی توجه جدی داشت تا با ایجاد اعتماد و عزت نفس در فرزندان جامعه، از شیوع این بلای خانمانسوز جلوگیری کرد.

سید محمد حسینی در این آئین که به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور جمعی از سفرای کشورهای مختلف و نمایندگان مجامع بین‌الملل،‌ ورزشکاران، هنرمندان و متولیان سازمان های مردم نهاد در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضرورت توجه به موضوع پیشگیری در زمینه اعتیاد به مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: در فرهنگ‌ها و ادبیات غالب زبان ها بر این نکته که "پیشگیری بهتر از درمان است" توجه شده و همه آن را پذیرفته اند و اعتقاد دارند که هزینه های آن به مراتب کمتر از درمان است. حتی در عرصه نظامی نیز اینکه بر قدرت بازدارندگی تاکید می شود برای این است که اساسا جنگی شکل نگیرد چرا که اگر کشوری ضعیف و ناتوان باشد دشمن آن را مورد حمله قرار می دهد همچنان که انسان ضعیف هم در معرض انواع لغزش ها و آسیب ها قرار می گیرد.

آموزش و پرورش مهمترین نهاد در پیشگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان

معاون رئیس جمهور افزود: در زمینه جلوگیری موثر با شیوع اعتیاد، پیشگیری از اولویت برخوردار است و باید در این زمینه بخوبی برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود و از آنجا که جوانان و نوجوانان بیشتر در معرض آسیب هستند مهمترین نهادی که باید مورد توجه قرار بگیرد آموزش و پرورش است.

حسینی با تاکید بر لزوم اهتمام به تربیت صحیح کودکان و نوجوانان و رشد اعتماد به نفس در آنان گفت: اگر فرزندان به گونه‌ای تربیت شوند که فاقد اعتماد به نفس باشند و در مقابل خواسته های اطرافیان خود منفعل و بی اراده باشند به راحتی تحت تاثیر خواسته های نامطلوب از جمله استعمال مواد مخدر قرار می گیرند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: کانون گرم و صمیمی خانواده، ‌مدرسه، رسانه و نهادها و دستگاه های متولی، نقش بی بدیلی در پیشگیری و مقابله موثر و مفید با اعتیاد می‌توانند داشته باشند و در هم افزایی با یکدیگر می توانند با تربیت درست زمینه گرفتار شدن در دام اعتیاد را از بین ببرند.

ایران در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر است

حسینی تصریح کرد: ایران اسلامی در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است و در این جهاد ارزنده نزدیک به ۴ هزار شهید تقدیم کرده و هزینه های زیادی پرداخته است تا نه تنها جوانان کشورمان بلکه مردم سایر کشورها نیز تا حدودی از خطر مواد مخدر مصون باشند.

وی خاطرنشان کرد: غربی ها نه تنها توجه و اهتمام جدی در مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر ندارند بلکه در مواردی از شیوع آن در سایر کشورها حمایت می کنند. همچنان که آمریکا ۲۰ سال افغانستان را تحت اشغال و سیطره داشت اما در این مدت تولید و توزیع مواد مخدر نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش پیدا کرد.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: با توجه به اینکه صنعت مواد مخدر درآمد و سود سرشاری دارد، غول مافیا و کشورهای حامی آن اجازه مبارزه موثر و ریشه کنی آن را نمی دهند، پس مهمترین اقدام آن است که فرزندانی تربیت کنیم که نه تنها در این دام اسیر نشوند بلکه مثل دوران دفاع مقدس پشتوانه عزت و پیشرفت کشور باشند.

حسینی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس هزاران دانش آموز راهی جبهه های نبرد با دشمن متجاوز شدند که از میان آنان ۳۶ هزار نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و امروز هم فرهنگ و روحیه دوران دفاع مقدس برای تربیت فرزندانی برومند نیاز داریم تا هرکدام از جوانان و نوجوانان بجای گرفتار شدن در بلای اعتیاد و سربار جامعه شدن، سرباز پیشرفت و اعتلای کشور و برای خانواده و جامعه افتخار آفرین باشند.

جنگ نرم قدرت‌های سلطه‌گر برای تبلیغ انواع مواد مخدر

وی در ادامه نقش اغراض سیاسی برای ایجاد ضعف و سستی در کشور با ترویج و تبلیغ اعتیاد را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: قدرت های سلطه گر وقتی قدرت رویارویی نظامی با ملتی را ندارند به جنگ نرم و استفاده از شگردهای روانی و شیطانی برای خارج کردن جوانان از عرصه حمایت از کشورشان روی می آورند و در این راستا ده ها پایگاه اینترنتی برای تبلیغ انواع مواد مخدر و آموزش استفاده از آن راه اندازی کرده اند لذا در این عرصه نیز باید پشت صحنه این اقدامات را به آگاهی دانش آموزان و دانشجویان برسانیم که اگر ابعاد این قضیه به خوبی تبیین شود در پیشگیری بسیار موثر خواهد بود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت و تاثیر تربیت ایمانی و اعتقادی و کانون گرم خانواده در مصونیت بخشیدن به نوجوانان در مقابله با آسیب و ناهنجاری های اجتماعی گفت: خانواه هایی که فرزندانشان با سبک زندگی ایمانی و قرآنی تربیت شده و اهل معنویت و اخلاق هستند بسیار کمتر از فرزندانی که خانواده شان لاابالی و نسبت به این امور بی تفاوت هستند، به بلای خانمانسوز اعتیاد گرفتار می شوند لذا در پیشگیری از ابتلای به اعتیاد، تربیت دینی و پای‌بندی به آموزه های اسلامی و عبادات نقش تعیین کننده‌ای دارد.

ریشه‌یابی گرایش جوانان و نوجوانان به سمت مواد مخدر

حسینی توجه به علل و ریشه یابی مسایلی که کودکان و نوجوانان را به سمت مواد مخدر سوق می دهد را ضروری دانست و اظهار داشت: جوان و نوجوان با توجه به اقتضائات سنی بعضا بخاطر کنجکاوی یا فرار از اضطراب و نگرانی به این سمت می روند که باید بدرستی این انگیزه ها و اسباب به درستی شناسایی و ریشه یابی شود و عوامل آن از بین برود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور توجه به نقش تبلیغات اغواکننده بعضی مراکز ترک اعتیاد مثل " ترک اعتیاد یک روزه" یا ترک اعتیاد تضمینی" را در کاهش نگرانی از اعتیاد و تمایل به آن را با این خیال که بلافاصله می توان با روش های متعدد به شرایط قبل از اعتیاد برگردد، را حائز اهمیت و ضرورت مقابله با این گونه تبلیغات سوء را مورد تاکید قرار داد.

حسینی یادآورشد: مراکز ترک اعتیاد برای درآمدزایی خود با تبلیغات نادرست، ترک اعتیاد را راحت جلوه می دهند و این تلقی را در فرد ایجاد می کنند که هر موقع بخواهد ، قادر است به راحتی اعتیاد را کنار بگذارد! مگر امکان دارد فردی که در منجلاب و باتلاق افیونی گرفتار شده براحتی از آن خلاص شود؟

ورزشکاران، هنرمندان و اصحاب رسانه سفیران پیشگیری از اعتیاد باشند

وی در ادامه با بیان اینکه ورزشکاران، هنرمندان و اصحاب رسانه می توانند سفیران پیشگیری و مقابله با اعتیاد باشند، نقش آنان را در آگاهی بخشی و پیشگیری از اعتیاد مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب تاکید داشتند هر ایده، تفکر و اندیشه ای اگر در قالب زیبا و پرجاذبه هنر عرضه شود ماندگار و تاثیر گذار خواهد بود لذا در قالب های مختلف هنری از جمله سینما، تئاتر، پویانمائی، نقاشی، هنرهای تجسمی و ادبیات می توان مضامین بلند و متعالی را به نسل جوان و نوجوان منتقل و آنان را مجذوب کرد، اما اگر بی توجهی شود قطعا دیگران با اغواگری نوجوانان و جوانان را جذب و به گمراهی و تباهی می کشانند.

معاون رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست نیز باید نهادهای مسئول، وظیفه خود را به درستی انجام دهند و دقت کنند که عزت نفس و کرامت انسانی آنان حفظ شود تا بخاطر خلأ عاطفی و یا عقده‌های روانی به سوی اعتیاد سوق پیدا نکنند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت شهدای غزه بویژه کودکان و نوجوانان شهید گفت: آیا بمباران بیمارستان، آمبولانس و مجروحان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت نیست؟ در ۴۰ روز گذشته رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بدون توجه به کنوانسیون‌های بین المللی و مقررات جنگی هر جنایتی را مرتکب شدند، و این رفتار وحشیانه نشان داد که ادعای غربی ها در رعایت حقوق بشر، حقوق زن و کودک بی اساس بود و با این ددمنشی‌ها مبنای تمدن مادی غرب و نظام سرمایه‌داری در وجدان‌های بیدار بشری زیر سوال رفته است.

در این آئین سردار مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارشی از میزان کشفیات مواد مخدر و برنامه های ابتکاری ستاد در زمینه پیشگیری از اعتیاد با محوریت جوانان و نوجوانان ارائه داد.

در ادامه این آئین، نمایشگاه "یاریگران زندگی" با حضور حسینی افتتاح شد و معاون رئیس جمهور با همراهی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از بخش های مختلف این نمایشگاه که با هدف ارتقای آگاهی و مهارت‌های پیشگیرانه‌ اعتیاد به مواد مخدر ویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان برپا شده،‌ بازدید کرد.

همچنین سردار مومنی اعلام کرد که تعدادی از هنرمندان، ورزشکاران و نیز حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به عنوان سفیران زندگی انتخاب شده‌اند که در موضوع پیشگیری یاور ما خواهند بود.

در این نمایشگاه وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش و فدراسیون‌های ورزشی، ارتش، بسیج، پست، سازمان جغرافیایی، فراجا، قوه قضاییه، شهرداری تهران، جمعیت هلال احمر، مجمع خیران، سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر فعالان بخش‌های غیر دولتی و خصوصی برنامه ها و فعالیت های خود را عرضه کرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.