استاندار قزوین جمعیت اتباع خارجی در این استان را پایین تر از سایر استان‌های همجوار دانست و گفت: ۹۰ هزار تبعه خارجی که عمدتا نیز اهل افغانستان هستند، در این استان زندگی می‌کنند.

استاندار: ۹۰ هزار تبعه خارجی در قزوین زندگی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین،  محمد مهدی اعلایی روز دوشنبه با حضور در چهارمین نشست "مسوولان پای میز مطالبه" که با حضور دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: سیاست کلی کشور این است که این افراد باید فرایند مجاز شدن را طی کنند و افرادی که مجاز نیستند نیز جمع آوری و طرد شوند.

وی اضافه کرد: بعد از اتفاقات اخیر روی داده در کشور افغانستان، موضوع اتباع خارجی نسبت به گذشته در کشور جدی شده و قزوین نیز از این موضوع مثتثنی نیست، چرا که این استان مرز محدوده ممنوعه استقرار اتباع در کشور بوده تا جایی که از سمت غرب و شمال، استقرار اتباع خارجی در آن ممنوع است.

اعلایی بیان داشت: محدوده قانونی حضور اتباع غیرمجاز باعث شده تا در استان شاهد ته‌ نشینی افرادی در آن باشیم که قصد اقامت در ایران را دارند اما نمی‌توانند به استان‌های غربی بروند، البته تعداد اتباع مقیم در قزوین نسبت به استان‌های همجوار از جمله تهران و قم خیلی کمتر است.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه طی ۲ ماه گذشته ساماندهی اتباع در سطح استان آغاز شده و پلیس نیز به صورت روزانه افراد غیرمجاز را شناسایی، جمع‌آوری و به اردوگاه های مشخص شده اعزام می‌کند، خاطرنشان کرد: دریک ماه گذشته نیز اردوگاه معین ما به استان البرز تغییر کرده که این مساله موضوع ساماندهی اتباع را برای ما راحت‌تر کرده است.

اعلایی، یکی از موضوعات ابتکاری در استان قزوین را نظارت مردم و شناسایی اتباع بیگانه توسط مردم در محلات عنوان کرد و گفت: این طرح با همکاری استانداری اجرایی شده و تلاش داریم که هرچه سریع تر به اتمام برسد، اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی برای انجام بعضی از فعالیت‌های کاری که هم اکنون توسط اتباع اجرایی می‌شود، جایگزین نداریم و اگر بخواهیم آهنگ جمع آوری و طرد سرعت بگیرد در برخی موارد در تامین نیروی انسانی در بعضی مشاغل با مشکل روبرو خواهیم شد.

استاندار قزوین در پاسخ به این سووال که برنامه کلی استانداری برای توسعه استان چیست؛ اظهار کرد: برای ایجاد تحول در هر مجموعه از نظر ساختاری و جغرافیا، ابتدایی‌ترین چیزی که به آن نیاز داریم شناخت مزیت هاست، یعنی باید ببینیم استان از چه مزیت‌هایی برخوردار می باشد، در همین رابطه قزوین در مقایسه با رقبای خود در فرایند تعالی و توسعه دارای مزیت‌های فراوانی است.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین مزیت استان قزوین موقعیت جغرافیایی و دسترسی مناسب به نقاط جمعیتی، تامین مواد اولیه و مصرف محصولات است، وجود واحدهای صنعتی موفق و موثر از جمله مزیت های دیگر این استان محسوب می شود که در تدوین برنامه‌های بلند مدت و میان مدت مورد توجه قرار دارد.

نماینده عالی دولت در استان قزوین مساله دشت قزوین و ظرفیت کشاورزی را یکی دیگر از مزیت‌های استان قزوین برشمرد و گفت: این استان در حوزه عملکردی استان عقب مانده‌ای نیست، بلکه توسعه‌یافته‌ بوده و باید در حوزه زیرساختی نیز توسعه یابد.

اعلایی خاطرنشان کرد: استان قزوین یک درصد از مساحت جغرافیایی کشور را به خود اختصاص داده است، اما پنج درصد صنایع، اشتغال و سرمایه کشور در آن قرار دارد، همچنین در حوزه کشاورزی نیز پنج درصد مواد غذایی کشور را تولید می کند، اینها همگی از جمله مزیت‌های قزوین است که باید شرایط تثبیت و توسعه آنها به طور جدی پیگیری شود.

استاندار قزوین در ادامه و در پاسخ به سووال یکی از دانشجویان حاضر در خصوص فضای دانشگاه فنی و حرفه ای شهید بابایی، تصریح کرد: محل قرارگیری این دانشگاه مناسب نیست، در خصوص این دانشگاه با رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور مذاکراتی صورت گرفته، این دانشگاه می‌تواند در فرایند مولدسازی قرار بگیرد و با تبدیل به احسن کردن فضا، فضای مناسب‌تری در اختیار دانشگاه قرار بگیرد، ارزش زمین فعلی دانشگاه قابل توجه است، اما مکانش با توجه به مسایل ترافیکی مناسب نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از مسایل مورد توجه استان را موضوع گردشگری دانست و یادآور شد: قزوین به لحاظ تاریخی و طبیعی ظرفیت گردشگری مناسبی دارد که در برنامه‌ ریزی استراتژیک (راهبردی) مورد توجه قرار گرفته و برگزاری جشنواره ملی چند رسانه ای میراث فرهنگی به میزبانی شهر قزوین و پیگیری آزادسازی محوطه دولتخانه صفوی با همین رویکرد انجام خواهد شد.

به گفته اعلایی، در حوزه صنعت اولویت ما انتخاب درست صنایع برای توسعه استان قزوین است که البته ما تمرکز می‌کنیم، انتخاب ما به گونه‌ای باید باشد که بیشترین بهره‌وری و کمترین آلودگی محیط زیستی را همراه داشته باشد.

استاندار قزوین در خصوص مدیریت آب در این استان نیز یادآور شد: در حوزه کشاورزی نیز مدیریت آب یکی از اولویت‌های اصلی استان است، منابع قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی و حق آبه‌های آبی در بخش کشاورزی صرف می‌شود و عدد اراضی تحت آبیاری استان بالا است؛ ضمن اینکه برای نخستین مرتبه در کشور به شکل مدون بازار آب در قزوین شکل گرفته که می تواند گامی مثبت برای بهره وری آب باشدـ

وی در پاسخ به سووال دانشجویی در خصوص مشکلات جاده‌های روستایی، اظهار کرد: قزوین نسبت به استان‌های دیگر جدید الاحداث است، بنابراین بودجه اختصاصی آن بنیه قوی ندارد و معولا استان‌هایی که در هنگام شکل گیری مانند قزوین که از استان دیگری جدا شده اند، همواره در حوزه زیرساختی با مشکل روبرو هستند.

اعلایی بیان کرد: ما در حوزه راه روستایی یکی از استان‌هایی هستیم که شرایط مناسبی نداریم، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای اتفاق افتاده و در تلاش هستیم که منابع لازم را تامین کنیم و امیدواریم که طی سه سال آینده بخش اعظمی از مشکلات راه‌های روستایی استان حل شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.