پس از نشست ناکام ریاض که با حضور سران  بیش از ۵۷ کشور اسلامی و عربی برگزار شد اعضا برای آتش بس در غزه دست به دامن پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل به ویژه چین شده اند.

امید اعراب به اژدهای زرد برای آتش‌بس در غزه / گفت‌وگو با جواد منصوری درباره اهداف سفر هیئت عربی اسلامی به چین

پس از نشست ریاض که با حضورسران  بیش از ۵۷ کشور اسلامی و عربی برگزار شد اعضا به دیدگاه مشترکی نسبت به آتش بس در غزه دست نیافتند ودست به دامن پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل به ویژه چین شدند.

 درهمین رابطه؛ جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین در گفت و گو با قدس در تحلیل دیدار هیات عربی و اسلامی با وزیر خارجه چین برای پایان دادن به جنگ غزه، گفت: روز گذشته وزرای خارجه کشورهای  مصر،عربستان، اردن، اندونزی، فلسطین و سازمان همکاری اسلامی در پکن با وانگ یی وزیر خارجه چین دیداری داشتند که در آن خواستار میانجی گری پکن در آتش بس فوری در غزه شدند.این درحالی است که امروز اسرائیل و چین در زمینه های مختلف بایکدیگر روابط نزدیکی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در نشست ریاض که با حضور ۵۷کشور اسلامی و عربی برگزار شد هیچ بیانه ای مشترک وپایداری بین طرفین  در مسئله آتش بس در غزه محقق نشد، افزود: کشورهای اسلامی و عربی در مورد مسئله فلسطین و اسرائیل با یکدیگر دیدگاه برابری ندارند وهمین امر منجر شد  نتوانند در اجلاس ریاض یک قطعنامه اجرایی و مصوبی به تصویب برسانند.پایان این نشست بیشتر درحد یک بیانیه  سیاسی بود که کارایی خاصی در مسئله فلسطین نداشت.

او تصریح کرد: اجلاس ریاض مورد تایید حماس و گروه های مقاومت در فلسطین نبود و مورد اعتراض آنها واقع شد.به گونه ای که در هفته گذشته اوضاع در غزه نسبت به زمان انتشار قطعنامه اجلاس سران اسلامی و عرب وخیم تر شد.و این امر به دلیل مواضع قاطع برخی از کشورها در این نشست بود.

سفیر اسبق ایران  در ادامه گفت:یکی از دلایلی که روز گذشته هیاتی از وزرای خارجه چند کشور عربی  به پکن رفتند کاهش فشارهایی است که از سوی برخی کشورهای اسلامی و عربی در مسئله فلسطین است، در واقع امروز در اردن، مصر و حتی اندونزی مردم  خواستار حضور فعال دولت های خود در برابر رژیم صهیونیستی می باشند. 

منصوری اظهار داشت: امروز پکن  در مورد تل آویوو  نظری معتدل و میانه ای دارد و در شرایط حاضر این دیدگاه چین نسبت به اسرائیل در زمینه آتش بس کاربردی نخواهد داشت.چراکه رژیم صهیونیستی بر روی موجودیت، روابط و همکاری ها با چین سرمایه گذاری  های زیادی انجام داده است.

وی درپاسخ به این سوال که آیا میانجی گری چین می تواند راه حلی برای آتش بس در غزه باشد، افزود: در ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد طرف مقابل پکن در برابر تل آویوو، ایالات متحده آمریکا است. واشنگتن هیچگاه مواضعی که در قبال فلسطین و اسرائیل دارد را با نظر و هماهنگی چین مشترک نمی داند؛نشست وزیر امور خارجه چین با وزرای کشورهای عربی و اسلامی در پکن برای آتش بس در غزه، نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

او با اشاره به سفر هفته گذشته رئیس جمهور چین به آمریکا و دیدار وی با بایدن در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه موسوم به( اپک)، گفت: قبل از سفر شی جین‌پینگ به آمریکا، وانگ یی، وزیر خارجه چین بیش از ۲۷ ساعت مذاکراتی باجیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنتن داشت.اما جوبایدن پس از چهار ساعت گفتگو با شی جین پینگ، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که علیرغم پیشرفت‌هایی که در طول نشست با همتای چینی خود داشته، اما به شی  اعتماد نداریم و او همچنان یک دیکتاتور است.

سفیر اسبق ایران در چین در ادامه اظهار کرد: همین مسئله منجر به تنش میان واشنگتن و پکن شده و می توان گفت میانجی گری چین در آتش بس غزه بی اثر خواهد ماند.و در اصل هر نوع موضعی که این کشور بخواهد در قبال جنگ غزه اعمال کند مورد موافقت ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت.

منصوری اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تا زمانی که به اهداف خود در غزه دست نیابد هیچ میانجی گری و طرحی را قبول نخواهد کرد واز طرف دیگر آمریکا و انگلیس از حامیان اصلی تل آویوو در جنگ غزه محسوب می شوند که در عرصه بین المللی در برابر چین ایستاده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.