یک شهروند کانادایی که پیشتر در چین زندانی بود، گفت که دولت اوتاوا از وی برای جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی در چین استفاده کرده و خواهان دریافت غرامت از کشور خود است.

شهروند کانادایی، دولت کشورش را به استفاده از وی برای جاسوسی در چین متهم کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، چین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ دو فرد کانادایی به نام‌های مایکل اسپاوور و مایکل کووریگ را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد که این موضوع باعث تیرگی روابط دو کشور شد.

روزنامه گلوب اند میل دوشنبه گزارش داد که اسپاوور، کووریگ را مقصر معرفی کرده و گفته وی اطلاعاتی درباره کره شمالی به کووریگ داده بود اما نمی‌دانست که این اطلاعات به کانادا و شرکای جاسوسی‌اش منتقل می‌شود.

او اکنون به دنبال دریافت غرامت چند میلیون دلاری از دولت کاناداست. این در حالی است که کووریگ در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهارات اسپاوور را رد کرد و گفت: این اتهامات بی‌اساس است.

سفارت چین در اوتاوا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات اسپاوور «ریاکاری کانادا را کاملا آشکار می‌کند.»

کانادا از همان ابتدا اتهام جاسوسی علیه اسپاوور و کووریگ را رد کرده و گفته بود که بازداشت آنها اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد هوواوی و دختر موسس این شرکت در کانادا بوده است.

وانژو، اسپاوور و کووریگ هر سه در سپتامبر ۲۰۲۱ آزاد شدند. اسپاوور در چین و در مرز کره شمالی زندگی می‌کرد و از معدود غربی‌هایی بود که با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرده بود.

او یک شرکت گردشگری داشت و امکان سفر افرادی مانند «دنیس رادمن» بازیکن سابق بسکتبال به کره شمالی را فراهم کرده بود.

کووریگ نیز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ از دیپلمات‌های کانادا در چین بود و طبق وظایفی که به وی محول شده بود درباره مسائل امنیتی در چین اطلاعات جمع‌آوری می‌کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.