کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد: به دنبال پرتاب ماهواره نظامی کره‌شمالی که به ادعای سئول بر خلاف مصوبات شورای امنیت انجام شده است، بخشی از توافقنامه نظامی را که در سال ۲۰۱۸ با پیونگ یانگ امضا کرده بود، تعلیق خواهد کرد.

کره‌جنوبی بخشی از پیمان نظامی خود با پیونگ‌یانگ را تعلیق می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، کره شمالی اعلام کرد که ماهواره نظامی مالی گوان-۱ را با استفاده از موشک حامل ماهواره جدید چولیما-۱ از پایگاه پرتاب ماهواره سوها با موفقیت در مدار زمین قرار داده است و کیم جونگ اون رهبر این کشور نیز بر رویداد پرتاب این ماهواره نظارت داشته است.

واشنگتن، سئول و توکیو با این ادعا که پرتاب ماهواره نظامی از سوی پیونگ یانگ به فضا، برخلاف مصوبات پیشین شورای امنیت است، این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم کردند.

بنا به گزارش سی ان ای، یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی نیز که برای یک سفر رسمی در انگلیس به سر می برد، امروز و پس از آزمایش کره شمالی با برخی از وزرا و رئیس اطلاعات ملی کره جنوبی کنفرانس ویدیویی اضطراری برگزار کرد.

هان داک سو، نخست وزیر کره جنوبی که روز چهارشنبه میزبان جلسه کابینه این کشور شرق آسیا بود، در اظهاراتی تلویزیونی گفت دولت در حال اقدام برای تعلیق بخشی از پیمان بین دو کره است.

این پیمان که به توافق جامع نظامی معروف است و با هدف کاهش تنش در شبه جزیره کره وضع شده است، در نشست سال ۲۰۱۸ بین مون جائه این، رئیس جمهور سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امضا شد.

دو طرف توافق کردند در مناطق حائل مانورهای شلیک مستقیم به حالت تعلیق درآید. مناطق پرواز ممنوع، حذف برخی از پست‌های نگهبانی از منطقه غیرنظامی بین کشورها و حفظ خطوط ارتباطی، از جمله بخش های دیگر این توافق است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.