مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای تولید نان کامل در کشور، توضیحاتی داد.

نان غنی‌تر می‌شود/ با غنی‌سازی آرد قیمت نان بیشتر می‌شود؟

احمد اسماعیل‌زاده، روز شنبه در نشست خبری گفت: یکی از طرح‌های موفق مشترک وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه، برنامه «ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال» است که شناسایی این کودکان در کشور توسط ۱۵۰۰ کارشناس تغذیه آموزش دیده وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی افزود: شارژ کارت الکترونیک مخصوص این کودکان توسط وزارت رفاه انجام می‌شود و برنامه‌غذایی که مجاز به خرید آن هستند توسط وزارت بهداشت تدوین شده است. بودجه این برنامه در سال جاری بیشتر شده و این امر سبب شده که تعداد افراد تحت پوشش افزایش یابد. از طرفی پیش‌تر پولی که به این افراد پرداخت می‌شد، محدودیتی برای خرید نداشت ولی امسال به جز مواد غذایی که مدنظر وزارت بهداشت است دیگر قادر به خرید سایر اقلام نیستند چراکه این برنامه غذایی کاملاً در راستای بهبود تغذیه کودک تعیین شده است.

اسماعیل زاده گفت: وظیفه مهم‌تری که بر عهده ما است، پایش اجرای برنامه است که طی ۳ تا ۶ ماه آینده گزارشی از وضعیت رشد کودکان پس از اجرای برنامه خواهیم داشت که بتوانیم چهره زشت سوءتغذیه را از کشور پاک کنیم.

وی درباره اقلام و محتویات بسته غذایی که برای کودکان زیر ۵ سال در نظر گرفته شده است، افزود: این بسته شامل ۱۶ قلم مواد غذایی است که تأمین کننده کالری و پروتئین است. بسته مشتمل بر لبنیات، گوشت‌ها، تخم مرغ، حبوبات، برنج، ماکارانی، روغن مایع و…، است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه حمایت تغذیه‌ای از کودکان بالای ۵ سال چگونه است، گفت: برنامه‌های دیگری برای گروه سنی بالاتر از ۵ سال در سطح شبکه‌های بهداشتی به شکل جاری داریم که در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به بودجه خوب این برنامه برای سال جاری بالای ۸۵ درصد بچه‌هایی که در گروه هدف بودند تحت پوشش درآمدند و تعداد زیادی از افراد مدنظر آمدند.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: هدف ما به حداقل رساندن عقب ماندگی رشد است اما باید بدانیم که سوءتغذیه مشکل حاد کشور نیست و مشکل مهم‌تر اضافه وزن و چاقی است که اعداد و ارقام بالاتری دارد که به بروز بیماری‌های غیرواگیر دامن می‌زند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد توزیع شیر در مدارس، گفت: در حال حاضر برای کودکان مدارس ابتدایی دولتی هفته‌ای دو روز شیر توزیع می‌شود. دغدغه دولت و مجلس سبب شد تا موضوع توزیع شیر در مدرسه در برنامه هفتم توسعه هم بیاید.

وی در خصوص برنامه مکمل‌یاری وزارت بهداشت، افزود: این برنامه هم در مدارس و هم برای سایر گروه‌های سنی در حال انجام است. اکنون کودکان زیر دو سال در سطح شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور قطره آهن و مکمل AD به شکل رایگان دریافت می‌کنند. در گروه سنی مدارس نیز مکمل آهن و ویتامین D توزیع می‌کنیم. در خانم‌های باردار و سایر گروه‌های سنی هم این کار در حال انجام است.

اسماعیل‌زاده به برنامه دیگر وزارت بهداشت در خصوص توزیع آرد سالم و پخت نان کامل اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که فیبر کافی از طریق نان به عنوان قوت غالب به مردم برسد و از طرفی می‌خواهیم برخی مواد که کمبود آن هم وجود دارد مانند آهن و اسید فولیک هم از طریق نان به مردم برسد.

وی افزود: اکنون برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در حال انجام است و به دنبال اثربخشی این برنامه هستیم. از طرفی با تعامل سازمان غذا و دارو به دنبال غنی سازی آرد با ویتامین D هم هستیم چراکه کمبود این ویتامین اندکی به بروز بیماری‌های غیرواگیر دامن زده است و این موضوع باید به حداقل ممکن برسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان گفت: قیمت نان موضوع بسیار مهمی است که آیا با غنی‌سازی آرد قیمت نان بیشتر می‌شود یا خیر که در این زمینه باید کارها پیش برود تا به نتیجه برسیم. اکنون نانی که با آهن و اسیدفولیک غنی شده است یارانه دولتی دارد و هدف دولت هم این است که مردم نان کامل بخورند بدون اینکه قیمت آن افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.