مطالبات بازنشستگی گروهی از کارگران چوکا اکنون در مرحله دریافت مستندات از سوی شرکت قرار دارد تا به‌محض تکمیل، فرایند صحت سنجی و ارزیابی ادعاها با مستندات جهت رفع دغدغه کارگران آغاز شود.

مهلت۲۰ روزه به شرکت چوکا برای تعیین تکلیف کارگران معترض

به گزارش قدس آنلاین،  یکی از مطالبات کارگران شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) از مدیریت این شرکت، پیگیری ثبت عناوین شغلی کارگران ورودی سال ۱۳۸۲ در قالب مشاغل سخت و زیان‌آور است؛ مطالبه‌ای که طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد تجمعات و اعتراضات این شرکت پرماجرا بودیم. 

اعتراضی با ریشه ۲۰ ساله 

اعتراضات امروز کارگران چوکا مربوط به امروز نیست بلکه به دو دهه گذشته برمی‌گردد؛ زمانی که قرار بود فهرست پرداختی عناوین شغلی تعدادی از کارگران چوکا در قالب مشاغل سخت و زیان‌آور به تأمین اجتماعی ارائه شود اما در این سازمان ثبت نشد؛ درحالی‌که امروزه کارگران در آستانه بازنشستگی و خواستار دریافت مطالبات خود بر اساس مشاغل سخت و زیان‌آور هستند! 

کارگران چوکا مطالبه حقوقی دارند که باید علاوه بر عزم دولت جهت حل آن‌ها، ابعاد و مستندات آن به‌درستی و دقیق بررسی و در صورت امکان رفع دغدغه کارگران که اکنون ۲۰ سالی از عمر کاری‌شان گذشته، اقدام شود. 

اختلاف بر سر عناوین شغلی 

اما اصل ماجرا چیست و چرا امروز کارگران چوکا به دردسر افتاده‌اند، ابهاماتی است که باقر کاظمی مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) در رابطه با آن، گفته است: اختلافاتی بین شرکت چوکا و سازمان تأمین اجتماعی بر سر ثبت عناوین شغلی ورودی‌های سال ۱۳۸۲ وجود دارد که چوکا فهرستی را به تأمین اجتماعی داده؛ اما در آنجا ثبت نشده است. 

آن‌طور که مدیرعامل چوکا مطرح کرده، قرار بود جلسه‌ای با حضور مدیرکل تأمین اجتماعی و کارشناسان در چوکا برگزار شود و پرونده‌ها به‌صورت انفرادی بررسی و تعیین تکلیف شوند. 

عناوین شغلی کارگران در قالب مشاغل سخت و زیان‌آور! 

گفته‌شده در سال ۱۳۸۲ عناوین شغلی کارگران در قالب مشاغل سخت و زیان‌آور بوده و فهرست پرداختی نیز بر همین اساس به تأمین اجتماعی ارائه‌شده است اما در آن سازمان ثبت نشده است! 

پیگیری مشکل کارگران چوکا با وساطت فرماندار 

مشکل کارگران ورودی سال ۱۳۸۲ چوکا این بار در فرمانداری شهرستان رضوانشهر با حضور نادر صفوی، فرماندار دنبال شد. 

صفوی میرمحله در نشست صمیمی با کارگران شرکت صنایع چوب و کاغذ چوکای رضوانشهر در محل سالن شهید سلیمانی فرمانداری با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارگران زحمتکش این شرکت صنعتی در امر تولید، بیان کرد که رفع مشکلات جامعه کارگری، اشتغال‌زایی و رشد تولید در شهرستان جزء اولویت‌های دولت مردمی است و همه مسئولین با وفاق و همدلی در کنار هم در جهت رفع مشکلات حوزه کارگری شرکت و افزایش تولید از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. 

فرماندار رضوانشهر پیرامون مشکلات بیمه کارگران چوکا قول داده بود که به‌زودی مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با تیم کارشناسی خود جهت بررسی و رفع این مشکل در رضوانشهر حضور خواهد یافت تا مشکل این گروه کارگری برطرف شود. 

بنا بر وعده‌ها، کیوان مرتضوی مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی استان گیلان نیز پای مشکلات کارگران چوکا حاضر شد و در نشست با مدیرعامل شرکت و چوکایی ها، گفت: تحقق مطالبات کارگران این کارخانه در خصوص درخواست بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان‌آور، مستلزم اصلاح عنوان شغلی کارگر ساده به عناوین شغلی متناسب با نوع و رده فعالیت کارگران است تا زمان بازنشستگی و دیگر مزایای شغلی‌شان درست محاسبه شود. 

وی با تأکید بر لزوم ارائه مستندات و مدارک از سوی شرکت چوکا برای اصلاح عناوین شغلی و ذکر شغل دقیق کارگر، افزود: برای رسیدگی دقیق به وضعیت شغلی کارکنان این شرکت، مسؤولان چوکا باید مدارکی مبنی بر تسویه‌حساب با پیمانکاران طرح‌ها از سال‌های قبل ارائه دهند. 

وعده یک‌ماهه تأمین اجتماعی گیلان برای حل بخشی از مشکلات کارگران 

همچنین وضعیت فهرست حق بیمه کارکنان، درج درست عناوین شغلی، ماهیت مشاغل سخت و زیان‌آور و بدهی‌های شرکت چوکا به تأمین اجتماعی نیز در نشست مرتضوی با شرکت چوکا بررسی و مقرر شد تا بخشی از مشکلات کارگران چوکا تا یک ماه دیگر برطرف شود! 

اکنون ۱۰ روزی از وعده مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان از پیگیری برای حل مشکلات کارگران شرکت چوکا گذشته و کمیته‌های مربوطه بررسی مستندات آماده است تا فرایند تطبیق ادعاهای مطروحه کارگران و صحت سنجی‌های آن انجام شود. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.