نخست وزیر اسبق انگلیس که هفته پیش در تحولی غافلگیرانه تحت عنوان وزیر امور خارجه به صحنه سیاسی بازگشت، برای نجات اقتصاد بحران‌زده این کشور و جلوگیری از شکست حتمی حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات‌ آتی، به‌ترمیم روابط با چین و اتحادیه اروپا متوسل شده است.

چرخش انگلیس برای ترمیم روابط با چین و اتحادیه اروپا

به گزارش قدس آنلاین دیوید کامرون برگزار کننده همه‌پرسی برگزیت و ایده‌پرداز طرح عصر طلایی برای گسترش روابط با چین، تصریح کرد که چالش‌های جهان بدون چین حل نمی‌شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت: زمانی که من نخست وزیر بودم، بزرگترین نیاز این بود که اقتصاد بریتانیا از طریق صادرات دوباره رشد کند.

رئیس جدید دستگاه دیپلماسی انگلیس افزود که برنامه‌های دولت برای گسترش روابط تجاری با چین، هند و آفریقا در زمان سکان‌داری وی مشخص بود تا «اقتصاد کشور دوباره به حرکت درآید.» کامرون که پس از ۶ سال غیبت در صحنه سیاسی، دوباره به دولت بازگشته است، تصریح کرد که توسعه روابط با چین همچنان باید پیگیری شود؛ «تعامل با چین بخشی از رویکردی است که باید دنبال کنیم. یک پنجم جمعیت بشر در چین زندگی می‌کنند و ما نمی‌توانیم بدون تعامل با این کشور، چالش‌های جهانی را مانند تغییرات آب و هوایی حل کنیم.»

کامرون در سال‌هایی که سکان دولت انگلیس را برعهده داشت، تلاش کرد تا روابط لندن با پکن را به عنوان یکی از قطب اقتصاد جهان، به بالاترین سطح ارتقاء دهد. او ۳۰ مهر ۱۳۹۴ در نشست خبری مشترک با شی‌ جین‌پینگ رئیس جمهوری چین در لندن گفت: این سفر (رئیس‌جمهور چین) سرآغاز دوران تازه‌ای خواهد بود که برخی آن را «عصر طلایی روابط چین و انگلیس» توصیف کرده‌اند. دوره‌ای برای روابط اقتصادی قوی‌تر، روابط تجاری عمیق و روابط نزدیک‌تر بین مردم دو کشور و در نهایت مذاکرات معنادار بر سر مسائلی که برای هر دو ما حائز اهمیت است. همه این‌ها نیز ریشه در کشورهای کهن ما خواهد داشت.

روابط دو کشور اما در سایه فشارهای کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شدت کدر و به قطع برخی از همکاری‌های اقتصادی منجر شد. برخی از چهره‌های تندرو مانند لیز تراس و ایان دانکن اسمیت، رهبران پیشین حزب محافظه‌کار همچنان به دنبال شناسایی چین به عنوان یک کشور متخاصم و تهدید علیه امنیت ملی هستند.

دانکن اسمیت در همین پیوند انتصاب کامرون به عنوان وزیر امور خارجه را «شگفت‌انگیز» توصیف کرد و گفت این پیامی است که بریتانیا می‌خواهد «به هر قیمتی» با چین تجارت کند.

با این حال روند ترمیم روابط با چین مدتی است آغاز شده و تماس‌ها میان وزرای امور خارجه دو کشور طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است. شهریور ماه گذشته بزرگترین هیات تجاری انگلیس برای شرکت در بازار بین المللی چین برای خدمات تجارت (CIFTIS) راهی این کشور شد و به دنبال آن جیمز کلورلی وزیر امور خارجه سابق انگلیس برای دیدار با مقام‌های چینی به پکن سفر کرد.

به نظر می‌رسد که مناسبات میان دو کشور جان تازه‌ای گرفته اما تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله دارد؛ کاری که اکنون انتظار می‌رود با دکترین عصر طلایی کامرون پیگیری شود.

تاکید بر احیای روابط سیاسی و امنیتی انگلیس و اتحادیه اروپا

وزیر امور خارجه جدید انگلیس معتقد است که روابط با اتحادیه اروپا باید ترمیم و مراودات سیاسی و امنیتی دو طرف احیا شود.

طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را کامرون در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد تا این کشور را از اجرای برخی قوانین دست‌وپاگیر اتحادیه معاف کند. او به ظاهر اعتقادی به برگزیت نداشت اما از این اهرم برای چانه‌زنی در برابر رهبران اتحادیه اروپا استفاده کرد.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند و به این ترتیب کامرون از مقام خود کناره‌گیری کرد و سکان دولت دست ترزا می وزیر وقت کشور انگلیس افتاد تا پروژه برگزیت را اجرا کند.

سال ۲۰۱۹ در نتیجه سه سال چانه زنی دولت «می» با اتحادیه اروپا، دو طرف به توافقی دست یافتند که مجلس عوام انگلیس با آن موافقت نکرد. سرانجام نخست وزیر بریتانیا از مقام خود کناره‌گیری کرد تا بوریس جانسون، چهره‌ای به ظاهر تندرو موفق شد با برگزاری انتخابات زودهنگام، آرایش مجلس را به نفع حزب خود تغییر داده و توافق به عمل آمده را با اندکی اصلاحات از سد مجلس عبور دهد.

اما توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می‌دهد، نه آن را از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا آزاد می‌کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می‌دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می‌گذارد.

بر اساس توافق بدست آمده، انگلیس امتیاز خاصی کسب نکرده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می‌شود، در عمل با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور معتقدند برگزیت به اقتصاد، تجارت، خدمات عمومی و جایگاه این کشور در جهان آسیب زده و میل برای به بازگشت به اتحادیه اروپا رو به افزایش است.

کامرون می‌گوید که بریتانیا تصمیم گرفته است عضو اتحادیه اروپا نباشد، اما باید "یک دوست، همسایه و بهترین شریک ممکن" برای این بلوک بماند. وی بر همین اساس تصریح کرد که در مقام وزیر امور خارجه مصمم است روابط با اتحادیه اروپا را ترمیم کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.