اکنون بسیاری به دنبال آن هستند پاسخ دهند که چه شد در حالی که بسیاری از کشورهای پرمدعا و متول عربی خود را به ندیدن آنچه در غزه می گذرد زدند، رزمندگان پابرهنه یمنی بی محابا به میدان آماده و به دفاع از آرمان فلسطین برخواستند؟

رسالت تاریخی پابرهنگان یمن / بررسی ریشه‌ها و دلایل تحرکات و حمایت قاطع انصارالله در حمایت از مردم مظلوم غزه

رژیم اشغالگر صهیونیست پس از نزدیک به 50 روز حمله همه جانبه علیه غزه، بالاخره به آتش بس موقت با مقاومت تن داد، توافق صلحی که عمده ناظران بین الملل و حتی اسرائیلی آن را پیروزی بزرگ برای حماس قلمداد می کنند. در کنار فشار افکار عمومی جهانی و صد البته مقاومت جانانه رزمندگان حماس و جهاد اسلامی در غزه و کرانه باختری، بی شک آنچه که اشغالگران را بدون هیچ دست آوردی پای میز مذاکره کشاند، تحرکات و اقدامات تاثیرگذار دیگر اضلاع جبهه مقاومت بود. بطور نمونه طبق اعلام حزب الله لبنان، این جنبش طی 50 روز جنگ، 230 حمله به اهداف دشمن تدارک دید و در راه مقاومت بیش از 60 شهید تقدیم کرده است. مقاومت اسلامی عراق نیز در دفاع از آرمان فلسطین کم نگذاشته طوری که طبق اعلام واشنگتن تاکنون 66 حمله علیه اهداف اشغالگران در عراق و سوریه انجام شده است.

با این حال در این پازل نقش انصارالله یمن بسیار برجسته تر است. رزمندگان یمنی که تازه فرودین ماه امسال و بعد از هشت سال تهاجم همه جانبه ائتلاف سعودی به آتش بس دست یافته و از درگیری خلاص یافتند، حال در نبرد غزه، تاب به نظاره نشستن جنایات بسیار صهیونیست ها را نیاورده و با انجام اقداماتی خارق العاده در حمایت از فلسطین گل کاشتند.

رسالت تاریخی پابرهنگان یمن / بررسی ریشه ها و دلایل تحرکات و حمایت قاطع انصارالله در حمایت از مردم مظلوم غزه

شکار دومین کشتی اسرائیلی

در این راستا روز گذشته شبکه المیادین لبنان به نقل از منابع ویژه خود از حمله به یک کشتی باری اسرائیلی در اوایل بامداد جمعه و در دریای مکران واقع در شمال اقیانوس هند خبر داد. این نخستین بار است که هدف قرار گرفتن این کشتی مخابره می‌شود و به نظر می‌رسد منابع اسرائیلی سعی کرده‌اند این موضوع را کتمان کنند.

هرچند هنوز هیچ طرفی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته ولی مقامات آمریکایی تلاش دارند این اقدام را بدون ارائه جزئیات بیشتر به ایران منتسب بدانند سناریویی که در راستای فشار روانی بر جمهوری اسلامی طراحی شده است. در مسیر این خط خبری آسوشیتدپرس مدعی شد که کشتی مذکور به وسیله یک پهپاد انتحاری شبیه به شاهد 136 هدف حمله قرار گرفته اما به خدمه آن آسیبی وارد نشده است. طبق گزارش این رسانه شناور مذکور با پرچم کشور مالت در حالت حرکت بود که مورد هدف قرار گرفته و دچار خسارت شده است. به رغم این مانور خبری بسیاری از شواهد از نقش آفرینی انصارالله در حرکت اخیر حکایت دارد. بطور نمونه جلال الرویشان گواه این مدعا است. معاون نخست وزیر صنعا در امور دفاعی و امنیتی در نخستین واکنش به این رخداد با بیان اینکه آتش بس مربوط به غزه است و تصمیم ما برای بستن دریای سرخ به روی دشمن همچنان پابرجاست گفت: موضع یمن به وضوح به صورت رسمی و مردمی اعلام شد و دیگر زبان دیپلماتیک وجود ندارد. این در حالی است که بر اساس داده های وبسایت MarineTraffic.com که توسط خبرگزاری فرانسه تجزیه و تحلیل شده است، کشتی مورد هدف واقع شده از روز سه شنبه هنگامی که بندر «جبل علی دبی» را ترک کرد، ردیاب سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرد تا هدف حمله قرار نگیرد؛ کاری که پیش از این در دریای سرخ برای در امان ماندن از حمله یمنی‌ها انجام داده بود.

استراتژی دریاپایه انصارالله

‌سکوت اولیه صهیونیست‌ها در مورد حمله اخیر از یک طرف و اعلام آن از طرف شبکه المیادین به خوبی نشان می‌دهد که ماجرا از چه قرار است. ‌صهیونیست‌ها وحشت زده از هدف قرار گرفتن تجارت دریایی خود بر آن بودند تا با سانسور این رخداد در این مورد مانع از زیر سوال رفتن تجارت و ایجاد مشکلات دیگر شوند.

حمله به کشتی باری اسرائیلی پس از آن است که یکشنبه هفته گذشته (۲۸ آبان) نیز رزمندگان یمنی یک کشتی اسرائیلی به نام «گلکسی لیدر» را با ۲۲ در دریای سرخ تحت کنترل درآورده و به ساحل یمن منتقل کردند. پیشتر ارتش یمن با انتشار ابعاد استراتژی دریاپه برای مقابله با رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «به عملیات‌های نظامی خود علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی تا زمان پایان تجاوزها به غزه و دست کشیدن دشمن از جنایات در حق مردم فلسطین ادامه خواهیم داد». نیروی دریایی یمن تاکید کرد چنانچه هر طرف نظامی هنگام انجام عملیات نیروهای یمنی بخواهد از کشتی‌های اسرائیلی محافظت کند، هدف مشروع نیروی دریایی یمن خواهد بود.

رسالت تاریخی یمن

مشارکت و همراهی دوشادوش انصارلله یمن با مبارزان فلسطین در تقابل با دشمن صهیونیست تا جایی سر و صدا به پا کرده که «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و «ابو عبیده» سخنگوی عزالدین القسام، در سخنرانی خود به مناسبت آغاز آتش‌بس چهار روزه بطور ویژه از ملت شجاع یمن تقدیر کردند. این مسئله البته از سوی تحلیلگران هم مورد توجه قرار گرفته. اکنون بسیاری به دنبال آن هستند پاسخ دهند که چه شد در حالی که بسیاری از کشورهای پرمدعا و متول عربی و حتی اسلامی خود را به خواب و ندیدن آنچه در غزه می گذرد زدند، رزمندگان پابرهنه یمنی که تازه از جنگ هشت ساله رها شده بودند اینگونه بی محابا به میدان آماده و به دفاع از آرمان فلسطین برخواستند؟

برای پاسخگوی به این پرسش نمی توان از رسالت و جایگاه تاریخی یمن در مبارزه با ظالمان و استکبارگران غافل ماند. بیداری و مقاومت ملت یمن در برحه های حساس تاریخی و تأثیرگذاری آنها در جایجای تاریخ اســلام و همچنین مکتب تشیع دیده و اثبات شده است. در این مسیر با پذیرش و گسترش اسلام در شبه جزیره، یمن جایگاه خود را در پهنه اسلامی پیدا کرده و با روی کار آمدن دولت های زیدی، نقش ایفا کرد. زیدیه در یمن برخالف بیشــتر مکاتب فکری و قیامهای سیاسی که تاریخ مصرف دارند طی ســالهای 282 تــا 1382 ق – جز در حدود دو ســده آن هم فقط در عرصه سیاســی – یکه تاز فرهنگ، سیاســت، مذهب و تاریخ این کشــور بود و اصالت خود را در برهه های مختلف تاریخی حفظ کرد. این جریان که برگرفته از تشــیع اســت و یا شاید بتوان گفت که شــاخه مسلحانه تشیع علوی در آن زمان بوده اســت، ریشه در علل و مصادیق تاریخی ازجمله محبت و حمایت مردم یمن به تشیع علوی دارد. چیزی که در قاموس زیدیه تعریفش سخت است تقیه کردن و منتظر بودن است. یک فرد زیدی آموزش می‌بیند که همیشه در حال مبارزه با ظلم و جور باشد. بدون مبالغه باید گفت پیروزی انقلاب ایران روح جدیدی در زیدیان دمید و اکنون روح مبارزه با رژیم صهیونیستی و همراهی با مقاومت را باید نتیجه همین رگه های تاریخی و البته الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران دانست.

رسالت تاریخی پابرهنگان یمن / بررسی ریشه ها و دلایل تحرکات و حمایت قاطع انصارالله در حمایت از مردم مظلوم غزه

نقش راهبردی در جنگ غزه

این روحیه مبارزه طلبی برگرفته از مذهب سبب شد در زمانی که کشورهای ثروتمند برای تصویب آتش‌بس یا حتی باز کردن گذرگاه رفح برای رساندن کمک‌های بشردوستانه خودداری می‌کنند، کشور فقیر و جنگ زده یمن، جبهه مقاومت جدیدی در برابر اسرائیل گشوده است.

علی‌رغم تحلیل‌های سطحی که ورود یمن به جنگ را تنها یک موضوع نمادین می‌دانستند و همچنین کسانی که در توانایی موشک‌های یمنی برای رسیدن به اسرائیل تردید داشتند، ورود رسمی و علنی انصارالله به جنگ با دشمن صهیونیستیاز ابعاد مختلف دارای اهمیت است. یکی از دلایل اهمیت این مسئله، موقعیت ژئوپلیتیک بسیار مهم جغرافیای یمن است. تسلط انصارالله بر تنگه راهبردی باب‌المندب، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال انرژی در جهان و رگ حیاتی کشتی‌رانی در کانال سوئز، در کنار تسلط بر بندر الحدیده می‌تواند حاکمیت متحدان منطقه‌ای ایران را تقویت کرده و تردد دریایی از کانال سوئز و خلیج فارس را به کنترل درآورد که این موضوع چشم‌اندازی هشداردهنده برای طرف‌های است که بی محابا به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی اقدام می کنند.

با نگاهی به نقشه می توان به سادگی نسبت آبراه باب المندب، خلیج فارس، دریای سرخ واقیانوس هند وهمچنین شبه جزیره عربستان، غرب آسیا، شمال آفریقا و شاخ آفریقا را فهمید. یمن یکی از نقاط حساس استراتژیکی مورد نظر شرق و غرب است که با تسلط بر تنگه باب المندب قادر به کنترل دریای سرخ بوده و حتی می تواند، آنجا را با دارا بودن جزیره مهم و استراتژیکی «بریم» ببندد. از حیث جمعیتی نیز یمن به عنوان پر جمعیت ترین کشور شبه جزیره عربستان حائز اهمیت بسیار است. بیشتر مردم یمن را افراد قبایل مسلح و جنگجو تشکیل می دهند، لذا این کشور می تواند، در موارد ضروری بیشتر از یک میلیون نفر را سریعاً بسیج نمایند که برای آمریکا و متحدان منطقهی اش از جمله صهیونیست ها و سعودی نگران کننده است.

تجسم واقعی مفهوم وحدت میدان‌ها

ارتش یمن با آگاهی از این قابلیت ها به یک برنامه استراتژیک جامع و تدریجی برای مقابله با رزیم صهیونیستی مجهز شده است. یمن جنگ خود علیه اسرائیل را با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپادهای هدایت شونده دقیق آغاز کرد. این طرح با هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد آغاز شد. موشک‌های انصارالله برای رسیدن به سرزمین‌های اشغالی باید بیش از 1600 کیلومتر را طی می‌کردند. در ادامه توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام شده است. همه جهان و بویژه امریکا از اهمیت تنگه باب المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه هستند، زیرا روزانه حدود 6.2 میلیون بشکه نفت خام از این آبراه عبور می‌کند. حدود 30 درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلایل، جنبش انصارالله به عنوان چالشی برای امریکاست چراکه نیروهای ارتش یمن با امکانات اولیه و نه چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و کاری از دست ناوهای امریکایی بر نیامده است.

علاوه بر تأثیر جهانی این عملیات، تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل وجود دارد که نشان دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیرهای تأمین کالاهای اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب المندب است. به طور کلی اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالاهای اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدورها از تنگه باب المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است. اولین کریدور استراتژیک که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به اسرائیل متصل می‌کند و از خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب ختم می‌شود. 30 درصد از واردات اسرائیل (به ارزش حدود 30 میلیارد دلار) از این کریدور انجام می‌شود. کریدور دوم، آبراهی است که امریکای جنوبی و اسرائیل را به هم متصل می‌کند که از اقیانوس اطلس و سپس خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ نیز می‌گذرد و به بندر ایلات می‌رسد.

پس از تسلط انصارالله بر کشتی اسرائیلی، عمق تحلیل و دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی از عناصر نیرویی که اسرائیل را مهار می‌کنند، آشکار شد. تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توقف صادرات نفت و کالا به اسرائیل و سپس دعوت از کشورهای اسلامی برای قطع رابطه با رژیم اشغالگر، حتی برای مدتی محدود، بیانگر آن است که اگر کشورهای اسلامی به این توصیه‌ها پایبند باشند، اقتصاد اسرائیل به کلی فرو خواهد ریخت و متوقف خواهد شد.

مداخله یمن در جنگ به نفع غزه، تجسم واقعی مفهوم وحدت میدان‌های نبرد نیز هست، یعنی درگیری با دشمن در جبهه‌های متعدد، است مسئله ای که یم تواند با بالا بردن وزن مقاومت، صهیونیست ها را به پذیرش شروط مقاومت در مراحل بعد وادار سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.