وزیران خارجه کره‌جنوبی، چین و ژاپن امروز یکشنبه در در شهر بندری بوسان با هدف از سرگیری همکاری‌ها میان خود و هموار کردن راه برای نشست سه‌جانبه سالانه، دیدار کردند.

کره جنوبی، چین و ژاپن در پی تقویت همکاری‌های سه‌جانبه

به گزارش قدس آنلاین، آسیا وان گزارش داد: در حالی که چین و آمریکا در حال اصلاح روابط از هم گسیخته خود هستند (از جمله از طریق نشست سران در ماه جاری بین شی جین پینگ و جو بایدن روسای جمهور دو کشور) پکن نگران روابط واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش است.

پکن، توکیو و سئول توافق کرده بودند از سال ۲۰۰۸ هر ساله نشست‌هایی را برای تقویت مبادلات دیپلماتیک و اقتصادی برگزار کنند، اما این طرح به دلیل اختلافات دوجانبه و همه گیری کرونا متوقف شد. آخرین نشست سه‌جانبه سران این سه کشور آسیای شرقی در سال ۲۰۱۹ برگزار شد.

پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی صبح امروز به طور جداگانه با همتایان ژاپنی خود یوکو کامیکاوا از ژاپن و وانگ یی از چین دیدار کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد پارک و کامیکاوا پرتاب اولین ماهواره جاسوسی کره شمالی در هفته گذشته را محکوم کردند و موافقت کردند واکنش ها به معاملات تسلیحاتی بین پیونگ یانگ و مسکو را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری کیودوی ژاپن، همچنین کامیکاوا دستور دادگاه کره جنوبی به ژاپن برای پرداخت غرامت به گروهی اتباع کره‌ای که مجبور به کار در دوران جنگ ژاپن شده‌اند را "بسیار تاسف‌بار" خواند و از دولت کره جنوبی درخواست کرد اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین روز شنبه، کامیکاوا با وانگ ملاقات کرد و در خصوص انجام گفتگوی امنیتی بین توکیو و پکن "در آینده نزدیک" ابراز امیدواری کرد. بنا به اعلام وزارت امور خارجه چین، وانگ بر نیاز هر دو طرف برای اطمینان از اینکه دو کشور "یکدیگر را تهدید نمی‌کنند" و به "نگرانی های مشروع یکدیگر" احترام می گذارند، تاکید کرد.

به نوشته تارنمای خبری سی‌جی‌تی‌ان، مساله شبه جزیره کره نیز از جمله مسائلی بود که در دیدار بین وزرای خارجه چین و ژاپن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وانگ چندی پیش هشدار داد تلاش‌های آمریکا برای تقویت روابط با سئول و توکیو می تواند تنش و تقابل منطقه ای را افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.