از آنجایی که با تلاش میانجی‌های قطری و مصری، آتش‌بس در غزه برای ۲ روز دیگر تمدید شد، «اسکات ریتر» استدلال کرد که این اتش‌بس یک پیروزی سیاسی برای جنبش مقاومت فلسطین و شکست نظامی و سیاسی حمله اسرائیل به نوار غزه است.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: حمله اسرائیل به غزه با شکست سیاسی و نظامی مواجه شد

به گزارش قدس آنلاین افسر سابق اطلاعاتی آمریکا و بازرس سابق سازمان ملل متحد برای نظارت بر امحای سلاح‌های کشتار جمعی در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت: اسرائیل از آغاز تشدید تنش‌ها در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) هرگونه گفت‌وگو درباره آتش‌بس را رد کرد و این درحالی است که حماس پیشنهاد آتش‌بس موقت و تبادل اسرا را داده بود.

اسکات ریتر همچنین اظهار داشت: یکی از اهداف اعلام شده حماس این بود که [رژیم] اسرائیل را وادار به آزادی هزاران فلسطینی کند.

افسر سابق اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد که حماس پس از آغاز عملیات طوفان‌ الاقصی، سه خواسته سیاسی را مطرح کرده بود: تشکیل کشور فلسطین، آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل و پایان دادن به تهاجم شهرک‌نشینان و پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس).

وی ادامه داد: این‌ها سه موضوع بزرگ هستند و حماس در مسیر دستیابی به تک تک آنهاست.

ریتر با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان یک جنایتکار جنگی در عرصه جهانی آشکار شده است، گفت: این درگیری فاجعه‌ای سیاسی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. بیش از ۱۶ هزار فلسطینی در نزدیک به ۲ ماه بمباران و تهاجم زمینی این رژیم به غزه جان باختند.

در همین حال، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل استدلال کرد که نتانیاهو مجبور شد آتش‌بس را بپذیرد «به دلیل آنکه اسرائیل در غزه به بن بست رسیده بود.»

وی افزود: در روزهای منتهی به آتش‌بس موقت، سربازان اسرائیلی از رفتن به نبرد خودداری کرده بودند.

مذاکرات اخیر که با میانجی‌گری دوحه انجام شد به یک آتش‌بس موقت چهار روزه از جمله آزادی متقابل اسیران میان رژیم اشغالگران صهیونیستی و مقاومت فلسطین در غزه منجر شد. این آتش‌بس از جمعه سوم آذرماه آغاز شد و دوشنبه شب به پایان رسید، اما با تلاش‌های میانجی‌گران قطری، مصری و آمریکایی برای ۲ روز دیگر تمدید شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.