ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که این کشور احتمالا هیچ‌گاه به عضویت ناتو در نخواهد آمد.

زلنسکی: اوکراین احتمالا هیچ‌گاه به ناتو نخواهد پیوست

به گزارش قدس آنلاین زلنسکی در دیدار با دانشجویان در شهر نیکولایف واقع در جنوب اوکراین خاطرنشان کرد که موضوع تقویت امنیت ملی در اولویت قرار دارد، اما اطمینان ندارد که کی یف بتواند به ناتو بپیوندد.

وی گفت: ما به طور یقین نمی‌دانیم که عضویت ما چگونه خواهد بود. کسی این امر را با قطعیت نمی‌گوید که آیا ما عضو ناتو خواهیم بود یا خیر. اوکراین خواهان عضویت در ناتو است اما این امر مشخص نیست.»

در همین حال، زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که کی‌یف برای دستیابی به استانداردهای ناتو تلاش می‌کند و باید هر کاری را انجام دهد تا امنیت ملی را در سطح عالی حفظ کند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با بیان اینکه متحدان ناتو در حال پیگیری و اجرای تصمیماتی که در مورد عضویت اوکراین در ناتو در اجلاس ویلنیوس در جولای سال جاری اتخاذ کردند هستند، افزود: اما در هر صورت عضویت اوکراین در ناتو پیش از پایان جنگ مقدور نیست.

دبیرکل ناتو دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، گفت: اگرچه در حال حاضر عضویت اوکراین در ناتو امکان‌پذیر نیست اما اعضای این پیمان نظامی از کی‌یف حمایت و به طور مداوم در اجرای اصلاحات برای نزدیک‌تر کردن شرایط این کشور برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی کمک خواهند کرد.

گسترش ناتو به شرق و حضور این پیمان نظامی غربی در اوکراین و برخی جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله نگرانی‌های روسیه است.
مسکو تاکنون بارها به ناتو درباره عضویت جمهوری‌های سابق شوروی در این پیمان نظامی هشدار داده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود اعلام کرده است.

جلوگیری از تبدیل شدن اوکراین به پایگاه نظامی ناتو یکی از دلایل مطرح شده از سوی روسیه برای انجام عملیات ویژه در این کشور بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.