طبق آنچه مسئولان سازمان‌های بیمه گر تامین اجتماعی و سلامت اعلام کردند از ابتدای سال جاری بیش از ۷ هزار زوج نابارور از پوشش‌های بیمه‌ای این دو سازمان بهره‌مند شده‌اند.

چتر بیمه‌ای بر سر بیش از ۷ هزار زوج نابارور

به گزارش قدس خراسان، «پنج سال اول زندگیمان با روش‌های پیشگیری از بارداری سپری شد. نه اینکه بچه دوست نداشتیم نه؛ اما به خاطر کار همسرم به شهر دیگری رفته بودیم و من دلم می‌خواست دوران بارداری و زایمان را کنار خانواده‌هایمان باشیم. تمام این مدت با دیدن بچه‌های فامیل و آشنا قند در دلمان آب می‌شد. ما حتی اسمش را هم انتخاب کرده بودیم و با هم چک و چانه‌هایمان را زده بودیم. حالا سه سالی از برگشتن به شهرمان و تصمیم برای بچه‌دار شدن گذشته است. سال اول را خیلی جدی نگرفتیم. پس از آن اما کم‌کم نگرانی خودمان و اطرافیان شروع شد. پس از مراجعه به پزشک متوجه شدیم به خاطر مشکلی که همسرم دارد، حالا حالاها باید از پله‌های مطب‌ها و بیمارستان‌ها بالا و پایین برویم و امیدوار باشیم روزی بتوانیم فرزند خودمان را در آغوش بکشیم. شاید اگر آن پنج سال نخست زندگی که جوان‌تر بودیم، متوجه می‌شدیم و درمان را شروع می‌کردیم، الان داشتیم به دخترمان راه رفتن یاد می‌دادیم». 

این‌ها حرف‌های «مهناز» است که به قول خودش در آستانه ۳۵سالگی، دغدغه در آغوش کشیدن بچه را دارد و با وجود حمایت‌های بیمه‌ای که از زوج‌های نابارور می‌شود، باز هم هزینه‌ها را برای قشر متوسط و کمتر از متوسط زیاد می‌داند. 

حمایت‌های قانونی از زوج‌های نابارور

ماده ۴۳ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، عنوان می‌کند: در راستای بندهای «ح» و «د» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت مکلف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر، برنامه‌ها و اقدامات لازم را برای برخورداری همه زوج‌هایی که با وجود اقدام به بارداری به مدت یک سال یا بیشتر، صاحب فرزند نشده‌اند، از برنامه‌های معاینه، بیماریابی، تشخیص علت ناباروری و درمان آن زیر پوشش کامل بیمه‌های پایه، بدون محدودیت زمان و دفعات مورد نیاز به تشخیص پزشک معالج به عمل آورد. طبق تبصره یک این ماده قانونی برای افراد بالای ۳۵ سال، مدت مذکور در ماده فوق از یک سال به ۶ ماه کاهش می‌یابد و بر اساس تبصره ۲ کسانی که دچار سقط مکرر شده‌اند، مشمول این ماده هستند.

رشد ۴۴ درصدی پرونده‌های ناباروری تأمین اجتماعی

رئیس اداره رسیدگی به صورت‌حساب‌های اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: خدمات درمان ناباروری طبق بسته‌های اعلام شده در دستورالعمل ناباروری مصوب شورای عالی بیمه شامل میکرواینجکشن یا آی‌سی‌اس‌آی،   آی‌وی‌اف، اف‌ای‌تی و آی‌یوآی در مراکز درمانی دولتی و عمومی غیردولتی با سهم سازمان ۹۰ درصد و در مراکز خیریه و خصوصی با سهم سازمان ۷۰ درصد تعرفه‌ها قابل پرداخت است.

بهزاد خلیل‌زاده در پاسخ به این پرسش که از ابتدای امسال چند زوج نابارور در خراسان رضوی از خدمات بیمه درمانی تأمین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند، عنوان می‌کند: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳ هزار و ۹۹۰ پرونده در قالب بسته‌های ناباروری در مراکز درمان ناباروری استان پذیرش شده و در مقایسه با تعداد پرونده‌های سال پیش که ۲ هزار و ۷۷۴ مورد بود،۴۴درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: این خدمات برای زنان نابارور تا سن ۴۹ سالگی ارائه می‌شود و برای مردان محدودیتی ندارد. زوج نابارور در تعریف ما زوجی است که با گذشت دست‌کم یک سال از ازدواج نتوانسته‌اند صاحب فرزند شوند.

بیمه سلامت برای درمان زوج‌های نابارور ۷۱ میلیارد تومان پرداخت کرد 

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی هم در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ناباروری به دو شکل است؛ در ناباروری اولیه زوج بدون فرزند پس از یک سال تلاش برای باروری، به طور طبیعی بارداری موفق نداشته است. برای خانم‌های بالای ۳۵ سال مدت مذکور به ۶ ماه کاهش می‌یابد. کسانی که دچار سقط مکرر شده‌اند نیز مشمول بند فوق می‌شوند.

در ناباروری ثانویه زوجی که دارای فرزند زنده بوده و برای بارداری دوباره، دچار مشکل هستند و پس از یک سال پیشگیری نکردن از بارداری، نتوانسته‌اند باردار شوند.

محمد وجدانی در ادامه بیان می‌کند: بیمه‌شدگان مشمول عبارت‌اند از خانم‌های متأهل تا ۴۹ سال تمام و آقایان متأهل که شرایط ناباروری اولیه و ثانویه را داشته باشند. خانم باید دست‌کم دارای دفترچه یکی از صندوق‌های بیمه سلامت باشد. نوع بیمه مرد ملاک نیست.

به گفته او خدمات درمان ناباروری شامل ویزیت و پیگیری، پاراکلینیک، دارو و لوازم مصرفی و اقدامات تشخیصی و درمانی تخصصی برای زوجین نابارور اولیه و ثانویه است که در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک نشاندار شده‌اند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی عنوان می‌کند: تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر پایه در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی معادل ۹۰درصد و در مراکز خصوصی و خیریه معادل ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی بوده و فرانشیز پرداختی توسط بیمار در صورت داشتن بیمه تکمیلی توسط بیمه مربوطه قابل محاسبه و پرداخت است.

وجدانی بیان می‌کند: تعداد بیمار نشاندار شده (نشان ناباروری) از ابتدای شروع طرح (سال ۱۴۰۰) تاکنون ۶۷ هزار و ۳۵۳ نفر در کشور است که از این تعداد  ۱۳ هزار و ۷۵۴ بیمار نابارور در خراسان رضوی هستند.

وی کل پرونده‌های ناباروری زیر پوشش بیمه سلامت در کشور را از ابتدای سال جاری ۹هزار و ۳۹۱ مورد عنوان و اعلام می‌کند که از این تعداد ۳ هزار و ۱۶۵ مورد مربوط به خراسان رضوی است.

مدیر کل بیمه سلامت استان می‌گوید: مجموع هزینه‌های سهم سازمان بیمه سلامت در پرونده‌های ناباروری کل کشور در سال جاری ۳۱۲ میلیارد و ۸۱۴ میلیون تومان بوده که از این عدد ۱۱۶میلیارد تومان برای پرونده‌های ناباروری خراسان رضوی هزینه شده است.

وجدانی اعلام می‌کند: از ابتدای شروع طرح یعنی سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۱ میلیارد تومان برای زوج‌های نابارور زیر پوشش بیمه سلامت هزینه شده که از این میزان ۵۰ میلیارد تومان هزینه‌های سرپایی و بقیه مربوط به بستری بوده است.

دغدغه جمعیت و فرزندآوری در کشور اگرچه با اقدام‌های خوبی از جمله پوشش‌های بیمه‌ای برای زوج‌های نابارور همراه بوده؛ اما کماکان هزینه‌هایی که سهم بیمار است، برای برخی خانواده‌ها زیاد است؛ آن‌قدر زیاد که اولویت‌های اقتصادی مهم‌تری مانند معاش و اجاره‌خانه جای آن را می‌گیرد. 

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.