۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
کد خبر: 943613

شهر سمنان از یازدهم آذر تا کنون طی ۶ شب متوالی کیفبت هوای در وضعیت قرمز و ناسالم را تجربه می‌کند.

کیفیت هوای سمنان در وضعیت قرمز

به گزارش قدس آنلاین شاخص کیفیت هوای سمنان شامگاه پنجشنبه در وضعیت قرمز و شرایط ناسالم برای تمامی افراد قرار گرفت.

بر اساس این گزارش شاخص لحظه ای کیفیت هوای سمنان روی عدد ۱۶۸ در وضعیت قرمز قرار دارد، در این شرایطی به مردم توصیه می‌شود از تردد در فضای باز خودداری کنند.

شاخص کیفیت هوای سمنان ساعت ۱۲ ظهر شانزدهم آذر در وضعیت قرمز و ناسالم(۱۵۶) برای تمامی افراد قرار دارد. با اختلاف زیاد این شاخص در شهر گرمسار(غرب استان) در وضعیت زرد و قابل قبول و در شهر شاهرود(شرق استان) در وضعیت سبز یعنی پاک قرار داشت و امید بود با بارش چند دقیقه‌ای باران وضعیت هوای مرکز استان بهبود یابد، اما اکنون طبق آخرین پایش‌ها در شرایطی شهر سمنان در وضعیت قرمز قرار داد که مناطق غالب نقاط تهران در همسایگی سمنان دارای وضعیت زرد و نارنجی است.
کارشناسان بارها اعلام کردند منشا آلودگی شهر سمنان به دلیل همجواری با پایتخت است که از سمت غرب وارد استان می‌شود، اما اکنون آلودگی در شرق و غرب استان سمنان در وضعیت زرد قرار دارد و این داده‌ها فرضیه ورود آلودگی به مرکز استان از غرب را تا حدی کم‌رنگ و ناموجه می‌کند، چرا که هوای گرمسار در غربی‌ترین شهرستان استان شرایط قابل قبولی دارد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط نارنجی یا ناسالم برای گروه حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط قرمز یا ناسالم برای همه، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بنفش یا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط ازغوانی یا خطرناک تعیین شده است.

استان سمنان در حالی با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند که میزبان بیش از ۲ هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۶۰‌ هزار نفر است. در شرایط فعلی با این حجم از آلایندگی، باید بررسی شود که آیا صنعت باید اولویت توسعه استان سمنان باشد یا نیاز است در این زمینه تجددنظر شود؟

طبق تعریف سازمان جهانی «زمان» در سلامت انسان در شاخص آلودگی هوا و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس عامل تعیین کننده است و بر این اساس اکنون تداوم چندروزه آلودگی هوا، سلامت مردم سمنان را تهدید می‌کند و ضرورت دارد طی نگاهی بلندمدت بررسی و تصمیم‌گیری شود که توسعه صنعت در این استان با توجه به شرایط زمین‌شناسی و توپوگرافی آیا به صلاح است؟


طبق برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با هشت شهرستان و مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.