علیرغم برچیده شدن بساط داعش اما تداوم حضور سیاسی و نظامی آمریکا به عنوان عامل اصلی بوجود آوردنده داعش در عراق و سوریه، شرایط را برای فتنه انگیزی های دوباره در منطقه مهیا می‌کند.

فتنه خاموش شد اما فتنه‌نگر پابرجاست / گفت‌وگو با سردبیر روزنامه الوفاق به بهانه سالروز اعلام رسمی پایان داعش در عراق

۹ دسامبر در تاریخ کشور عراق سالروز اعلام رسمی پایان داعش و متعاقب آن ۱۰ دسامبر روز پیروزی و تعطیل رسمی در این کشور همسایه می باشد. این تاریخ یادآور شکست توطئه غرب و آمریکا علیه عراق  و کشورهای منطقه و محور مقاومت است. شکست سیاست‌های غرب و آمریکا در منطقه منجر به رقم خوردن توطئه‌ای شد که آتش جنگ و درگیری را برای سالها در غرب آسیا شعله ور کرد؛ کلید این توطئه که داعش نام گرفت ابتدا در سوریه زده شد و در ادامه به عراق کشانده شد. توطئه داعش با این هدف ایجاد شد که کشورهایی همچون عراق و به خصوص سوریه که در حوزه مقاومت نقش اساسی ایفا می‌کردند را به این شیوه درگیر کنند و بتوانند قدرت مقاومت را در منطقه تضعیف کنند و افکار عمومی در کشورهای مسلمان را از مسئله اصلی و اساسی جهان اسلام یعنی موضوع فلسطین دور کنند.

این توطئه اما بعد از چند سال در نهایت با فداکاری‌های جبهه مقاومت و حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی دولت‌های وقت عراق و سوریه در این کشورها حاضر شده بود نقش بر آب شد و بساط حکومت خودخوانده داعش در منطقه جمع شد و این توطئه نیز همچون سایر دسیسه‌های غرب خنثی شد. سرانجام تلاش‌های مقاومت در نبرد با داعش در عراق در سپتامبر ۲۰۱۷ نتیجه داد و تمامی مناطق اشغال شده در عراق آزاد شد و دولت عراق پایان جنگ و پیروزی بر داعش را به‌طور رسمی اعلام کرد.

علیرغم برچیده شدن بساط داعش از عراق اما تداوم حضور سیاسی و نظامی آمریکا به عنوان عامل اصلی بوجود آوردنده داعش در عراق و سوریه، شرایط را برای فتنه انگیزی های دوباره آمریکا در عراق و منطقه مهیا می‌کند.

مختار حداد سردبیر روزنامه الوفاق در گفتگو با قدس در باره خطرات احتمالی حضور سیاسی و نظامی آمریکا در عراق و منطقه گفت:  آمریکایی‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم دوباره به عراق برگشتند و یک ائتلاف جعلی برای مقابله با داعش تشکیل دادند اما این ائتلاف صرفا با هدف تقویت و حمایت داعش در منطقه ایجاد شده بود و فعالیت داعش در منطقه تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه را توجیه می کرد.

مختار حداد
مختار حداد

سفارت آمریکا در عراق محل فتنه انگیزی در منطقه است

حداد افزود: بعد از اعلام رسمی نابودی داعش نیز آمریکا به بهانه‌های مختلف از جمله همان پیمان امنیتی مشترک با عراق تلاش کرد حضور نظامی خود را در عراق تداوم بخشد و علی رغم گفتگوهای راهبری آمیکا و عراق درباره خروج نیروهای امریکایی از این کشور اما شواهد نشان می‌دهد که همه این گفتگوها چیزی جز خریدن وقت برای تمدید حضور آمریکا  در عراق نبوده است.

سردبیر روزنامه الوفاق با اشاره به اینکه در این سالها آمریکایی‌ها نه فقط پایگاه‌های نظامی خود را در شهرهای مختلف عراق گسترش دادند و سفارت این کشور در بغداد را به بهانه‌های واهی از جمله نبودن امنیت به یک دژ مستحکم نظامی تبدیل کردند اظهار داشت: سفارت آمریکا در عراق تبدیل به محل توطئه گری آمریکایی‌های علیه منطقه و عراق شده است و نقش آن در ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کاملا آشکار است؛ هرچند بعد از این ترور ناجوانمردانه تلاش هایی از سوی پارلمان عراق برای پیگیری این ترور و اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق صورت گرفت اما آمریکایی‌ها با تمام توان سعی در کارشکنی در این باره کردند تا حضور نظامی و سیاسی خود را با هدف اجرای سیاست‌هایشان در منطقه و در عراق تداوم بخشند.

خطرات تداوم حضور سیاسی و نظامی آمریکا در عراق

وی با اشاره به دست داشتن آمریکایی‌ها در ماجرای جریان صدر و همچنین جریاناتی که به برکناری محمدالحلبوسی رئیس مجلس نمایندگان عراق انجامید اظهار داشت:  قطعا تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق می‌تواند عامل تضمینی کننده در ادامه دار شدن توطئه‌گری‌های آمریکا داشته باشد اما حتی اگر این حضور نظامی کم رنگتر هم بشود آمریکایی ها بازهم دست از اقدامات و کارشکنی‌هایشان برنخواهند داشت؛ و تا زمانی که سفارت این کشور در خاک عراق باشد آنها به فتنه‌انگیزی خود علیه عراق و کشورهای منطقه ادامه خواهند داد.

کارشناس مسائل منطقه وجه دیگر خطر تداوم حضور آمریکا در عراق را وابستگی بیش از حد اقتصاد این کشور به آمریکا دانست و تصریح کرد: برخی بر این باور هستند با توجه به سیطره آمریکا بر منابع مالی و اقتصادی عراق، حتی خروج نیروهای آمریکایی از عراق هم بی‌فایده خواهد بود. به ویژه اینکه اخیرا آمریکا اقدامات تنبیهی علیه تعدادی از بانک‌های خصوصی عراق انجام داده است.

حداد با اشاره به افزایش حملات مقاومت علیه پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه به خصوص در عراق تاکید کرد: خطرناک ترین وجه تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق اما افزایش خطر کشیده  شدن این کشور به یک درگیری بزرگ منطقه‌ای دیگر است؛ قطعا نتیجه حمله به یک پایگاه آمریکایی که منجر به کشته شدن نیروهای آمریکایی شود، فشارها برای اقدام تهاجمی را افزایش خواهد داد که احتمالا آمریکا را وارد مسیرِ خطرناکِ تشدیدِ اوضاع که به یک جنگ بزرگ ختم شود خواهد کرد؛ بعید به نظر می رسد که چنین جنگی فقط به عراق ، سوریه یا لبنان محدود شود، بلکه می‌تواند به کل منطقه سرایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.