آمریکا، چین را به دخالت در فعالیت‌های دریایی فیلیپین و تضعیف ثبات منطقه جنوب شرق آسیا متهم کرد.

آمریکا، چین را به دخالت در فعالیت‌های دریایی فیلیپین متهم کرد

به گزارش قدس آنلاین، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای از چین خواست «رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده خود» را در دریای چین جنوبی متوقف کند.

وی افزود: ایجاد اختلال در خطوط تدارکاتی این منطقه و دخالت در فعالیت‌های دریایی قانونی فیلیپین ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند.

فیلیپین و چین یکشنبه درباره برخورد کشتی‌های خود در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی یکدیگر را متهم کردند.

گارد ساحلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو ناو فیلیپینی به هشدارهای مکرر آن‌ها توجهی نکرده و به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین، وارد آب‌های مجاور صخره مرجانی رینای در جزیره نانشا شدند.

گان یو سخنگوی گارد ساحلی چین از فیلیپین خواست تا اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند و افزود چین به «فعالیت‌های قانونی» خود در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.

گارد ساحلی فیلیپین نیز پکن را متهم به شلیک توپ دریایی و برخورد با ناوهای تدارکاتی کرده و اعلام کرده یکی از این کشتی‌ها به طور جدی آسیب دیده است. این درحالی است که گارد ساحلی چین می‌گوید این ناو فیلیپینی به طور عمدی به کشتی آنها برخورد کرده است.

مانیل همچنین چین را به انجام اقداماتی غیرقانونی و خشونت آمیز با شلیک توپ‌های دریایی متهم کرد اما چین این اقدامات را «تدابیر کنترلی» و قانونی خواند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.