پنتاگون اعلام کرد، آمریکا در حال هماهنگی با چین بر سر تدارک مذاکرات ارتش‌ این کشور و چین بوده اما هنوز اعلامیه‌ای درباره برگزاری دور جدیدی از این مذاکرات را برای انتشار ندارد.

پنتاگون: فرآیند تدارک تماس‌های نظامی بین ارتش‌های آمریکا و چین ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، ماه گذشته میلادی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، همتای چینی او در نشستی در کالیفرنیا بر سر از سرگیری ارتباطات بین ارتش‌های کشورهایشان توافق کردند؛ ارتباطاتی که در پی سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره خودمختار تایوان در اوت 2022 قطع شدند.

چین، تایوان خودمختار را یکی از استان های خود می‌داند.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: «ما از نزدیک با دفتر وابسته نظامی خود کار می‌کنیم و تیم سیاسی ما در حال هماهنگی فعال با پکن به منظور تدارک دیدن تماس بوده‌ است.»

او اضافه کرد: «اما در حال حاضر چیزی برای اعلام کردن درباره مذاکراتی خاص نداریم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه در یک گردهمایی برگزار شده از سوی وال استریت ژورنال گفت، به اعتقاد او از زمانی که نشست آخر جو بایدن و شی جین‌پینگ چند هفته پیش برگزار شد، مساله تماس بین ارتش های آمریکا و چین در مسیر پیشرفت قرار داشته است.

سالیوان بیان کرد: «من در واقع باور ندارم که تاخیری در این زمینه صورت گرفته است بلکه نتیجه این نشست به صورت عادی در دست اجرا است و اجرای آن طبق انتظار دو طرف ادامه یافته و من مشکلی در آن نمی‌بینم.»

سالیوان افزود: «ما معتقدیم مساله شروع شدن این فرآیند مطرح نیست و ما نسبت به شروع آن مطمئنیم. سوال واقعی این است که آیا این فرآیند خواهد توانست پستی و بلندی های احتمالی آینده را تاب بیاورد؟»

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تمایلش برای حفظ تماس‌ها بین ارتشهای پکن و واشنگتن از جمله در سطح رهبران ارشد و فرماندهان حوزه‌های جغرافیایی مشخص این ارتش‌ها خبر داده است.

روابط بین آمریکا و چین بعد از آنکه جو بایدن در فوریه سال جاری میلادی دستور به سرنگون کردن یک بالون جاسوسی چینی به پرواز درآمده در حریم هوایی آمریکا را داد دچار سردی شد.

اما مقام‌های ارشد دولت بایدن از آن زمان سفرهایی به پکن داشته و با همتایانشان دیدار کرده‌اند تا اعتماد و تماسها بین دو طرف را تقویت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.