معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: در ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۳۲۶ کودک کار شناسایی شدند و به مراکز ما ورود پیدا کردند.

۳۲۶ کودک کار در خراسان رضوی شناسایی شدند

به گزارش قدس خراسان، حمیده محدث در خصوص ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: در ۸ ماه ابتدایی سال جاری، ۳۲۶ کودک کار شناسایی شدند و به مراکز ما ورود پیدا کردند. این کودکان پس از شناسایی وارد مراکز غربال، کوتاه‌مدت و بلندمدت ما شدند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی افزود: غیر از این کودکان شناسایی شده حدود ۱۶۰۰ کودک نیز از ما خدمات می‌گیرند که یا در مراکز روزانه پرونده دارند یا مراکز کوتاه‌‎مدت و بلندمدت ما در خانواده به آن‌ها ارائه خدمت می‌کنند. ما به این کودکان در زمینه توانمندسازی، مشاوره، مسائل تحصلیی، مشکلات اقتصادی و مباحث درمانی و فرهنگی خدمت‌رسانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو نوع کودک کار و خیابان داریم، عنوان کرد: کودکان کار سرپناه و خانواده دارند، البته در برخی موارد ما تشخیص می‌دهیم که خانواده آن‌ها صلاحیت ندارند و باید مدتی در مراکز بلندمدت ما نگهداری شوند. کودکی که کسی را ندارد و سرپناه وی خیابان بوده، کودک خیابان است.

محدث ادامه داد: بیش از ۹۹ درصد بچه‌ها کودک کارهستند و ما امسال تنها یک یا دو کودک خیابان شناسایی کردیم که بی‌سرپناه بودند. ۶۴ درصد کودکان کار اتباع بوده و بسیاری از این اتباع فاقد مدارک هویتی هستند، بنابراین عمدتا تحصیل نمی‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: ما برخی از این کودکان را شناسایی کرده، به آموزش‌وپرورش معرفی و از امور اتباع پیگیری می‌کنیم تا به تحصیل ادامه دهند. ۳۶ درصد مابقی که ایرانی بودند، محصل هستند. ممکن است تعدادی در کلاس پنجم یا ششم ترک تحصیل کنند اما بی‌سواد مطلق نیستند، بنابراین درصد بی‌سوادان ما در کودکان کار ایرانی کم است.

وی بیان کرد: عمده کودکان کار بین ۷ تا ۱۳ سال سن دارند که اکثر آن‌ها شیشه پاک کرده، اسفند دود می‌کنند و یا جوراب و آدامس می‌فروشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.