تعلل و تاخیر در اتمام طرح‌های نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری، تاثیرات متفاوتی بر روی قشرهای مختلف جامعه گذاشته است و بسیاری از متقاضیان هنوز نمی‌دانند چه زمانی خانه‌دار می‌شوند.

سرگردانی متقاضیان نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

به گزارش قدس آنلاین،  متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن هم‌چنان پیامک واریز وجه دریافت می‌کنند و این موضوع به کابوس روزانه و شبانه آن‌ها تبدیل شده‌اند و هنوز نمی‌دانند که چه زمانی صاحبخانه می‌شوند.

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اغلب از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، بنابراین با حقوق اداره‌کار و کارمندی تأمین آورده ۱۰۰ و ۵۰ میلیون تومانی در چندماه بسیار دشوار است، متقاضیان تاکنون با فروش طلا، ماشین، دریافت تسهیلات بانکی و …آورده خود را تأمین کرده‌اند، اما اکثر متقاضیان دیگر توان تأمین آورده را ندارند.

هر اندازه تعلل در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ادامه پیدا کند، تورم شامل این پروژه‌ها می‌شود و متقاضی باید تاوان این کم‌کاری را از جیب خود پرداخت کند و اگر در پرداخت اقساط تعلل کند به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر منتقل و متقاضی دیگری جایگزین او می‌شود.

اجاره بها کمر مستأجران را شکسته است، ساخت و ساز مسکن به کنترل قیمت رهن و اجاره مسکن کمک می‌کند، زیرا هر چه تقاضا برای مسکن بالا برود، قیمت نیز بالا می‌رود، شهرکرد جزو شهرهایی در کشور است که قیمت مسکن در آن با کلان شهرها رقابت می‌کند، در حالیکه امکانات آن با شهرهای بزرگ زمین تا آسمان تفاوت دارد.

برطبق گزارش‌های موجود، موانع اصلی شامل کمبود بودجه، مشکلات بروکراسی، کاستی‌ها در زیرساخت‌های اساسی، ناهماهنگی‌ها بین نهادهای دخیل و نوسانات بازار مصالح ساختمانی موجب شده تا روند احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری کند پیش برود و باید این امر با رفع موانع تسریع شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که تحویل مسکن در طرح نهضت ملی مسکن بدون تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز یک منطقه مسکونی از جمله مراکز خرید، مرکز درمانی، مدرسه، مسجد، فضای بازی، فضای سبز، حمل و نقل عمومی و … تجربه تلخ مسکن مهر را تکرار می‌کند و شاهد خواهیم بود که بعد از گذشت دو دهه هنوز ساکنان سایت‌های مسکن مهر از امکانات یک زندگی شهری به طور کامل بهره‌مند نشده‌اند.

نمی‌دانم چه زمانی مسکن بنده تحویل داده می‌شود

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد با بیان اینکه تاکنون ۴ قسط برای طرح نهضت ملی مسکن به مبلغ ۱۹۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام، اظهار کرد: به‌طور دقیق نمی‌دانم چه زمانی مسکن بنده تحویل داده می‌شود و باید چه میزان دیگر آورده داشته باشم.

امانی با بیان اینکه بنده ماهانه حدود ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنم، گفت: پرداخت اقساط باتوجه به هزینه‌های بالای زندگی و اجاره بهای منزل بسیار دشوار شده است.

یک متقاضی: گفته‌اند دهه فجر خانه‌ام را تحویل می‌دهند

یکی دیگر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد با اشاره به اینکه تاکنون ۵۵۰ میلیون تومان در ۸ قسط برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی پرداخت کرده‌ام، گفت: به تازگی پیامکی دریافت کرده‌ام که باید تا ۲۰ دی‌ماه ۵۰ میلیون تومان دیگر واریز کنم.

فتاحی افزود: قسط قبلی را نیز در ماه آبان پرداخت کردم و در حال حاضر نمی‌توانم این آورده را تأمین کنم.

این متقاضی با تاکید بر اینکه به گفته مسؤولان راه و شهرسازی واحد مسکونی بنده در صورت پرداخت کامل اقساط در دهه فجر تحویل داده می‌شود، عنوان کرد: البته مقرر بود واحدها در خردادماه سال‌جاری، هفته دولت و سفر ریاست جمهوری تحویل داده شود، اما تاکنون وعده‌ها محقق نشده است.

سرگردانی متقاضیان نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

طرح نهضت ملی مسکن استان در سایت‌های مختلف ۴۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در شهرکرد، اظهار کرد: متعهد هستیم تا سالانه برای ساخت ۱۰ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی در استان برنامه‌ریزی کنیم، ۱۵ هزار و ۳۴۷ واحد از این تعهد مربوط به دهک یک تا ۴ هستند، همچنین ۷ هزار و ۶۷۴ واحد در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقده در محلات بازآفرینی شهری انجام می‌شود، زمین ۱۰ هزار و ۲۳۲ واحد نیز به صورت خودمالکین باید تأمین شود.

کامران رهی افزود: ۱۴ هزار واحد مسکن روستایی نیز جزو تعهدات چهارمحال و بختیاری برای ساخت مسکن طی ۴ سال است.

وی با اشاره به واحدهای در دست احداث به‌صورت انبوه‌سازی توسط اداره‌کل راه و شهرسازی در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: ۵ هزار و ۱۸۸ واحد در مجموع در شهرکرد در دست احداث بوده که یک هزار و ۷۴۴ واحد مسکونی در محله ۳۴ منظریه و یک مجتمع ۷۲ واحدی در محله ۳۶ منظریه و ۳ هزار و ۴۴۴ واحد در محله ۴۰ منظریه توسط است.

رهی با اشاره به تعداد پروانه‌های ساخت اخذ شده توسط اداره‌کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان برای احداث مسکن در استان، افزود: در مجموع برای ۷ هزار و ۸۷۲ واحد پروانه کسب شده است، عملیات اجرایی ۸ هزار و ۶۷۰ واحد مسکونی آغاز شده و در مراحل مختلف ساختمانی هستند.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پیشرفت فیزیکی متوسط پروژه‌های راه و شهرسازی طرح نهضت ملی مسکن در محله ۳۴ منظریه شهرکرد ۷۰ درصد و در محله ۴۰ حدود ۳۰ درصد است، پروژه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مجموع ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵۰ واحدی ستاد اجرایی فرمان امام در محله ۳۹ منظریه ۹۵ درصد و در بروجن ۳۷ درصد است.

وی در ادامه با بیان اینکه در مجموع ۹۴ هزار و ۱۳۲ نفر در چهارمحال و بختیاری متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی بودند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۴ هزار و ۶۶۷ نفر حائز شرایط شناخته شدند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۳۹۹ نفر افتتاح حساب انجام دادند و ۱۷ هزار و ۳۱۰ نفر تاکنون آورده ۴۰ میلیون تومانی داشتند و در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان آورده متقاضیان در این طرح است.

رهی تاکید کرد: تسهیلات پرداختی به متقاضیان طرح نهضت ملی در چهارمحال و بختیاری در قالب طرح خودمالکین شهری ۲۶۲ میلیارد تومان، طرح خودمالکین روستایی ۲۸۶ میلیارد تومان، در قالب گروه‌های ساخت ۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون، ستاد اجرایی فرمان امام ۱۱۲ میلیارد تومان، بند الف تبصره ۱۸ حدود ۸۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، ودیعه مسکن ۲۱۰ میلیارد تومان و انبوه‌سازی نهضت ملی مسکن ۴۹۱ میلیارد تومان و بنیاد ساخت ۵۵۹ تومان پرداخت شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اراضی الحاق شده به طرح نهضت ملی مسکن در استان ۸۳۴ هکتار است، شهرهایی از جمله جونقان، فلارد، کیار و سفیددشت عملیات اجرایی آغاز نشده است.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در انتقال حساب‌های افتتاح شده در بانک‌های عامل در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: آورده اولیه متقاضیان پس از انتقال حساب به حساب جدید منتقل نشده است و این مسئله در روند ساخت مسکن در برخی محلات از جمله محله ۴۰ منظریه مشکل ایجاد کرده است.

رهی با اشاره به وجود ۲۱ سایت نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: این طرح در سایت‌های مختلف ۴۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرگردانی متقاضیان نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

دستگاه‌های خدماتی باید آب و برق تمامی پروژه‌ها را تأمین کنند

استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص فرآیند طرح نهضت ملی مسکن در استان، اظهار کرد: تأمین مسکن جزو مطالبات اصلی مردم است و باتوجه به محدودیت فصل کار باید این فرآیند در استان سرعت داده شود.

غلامعلی حیدری در خصوص مغایرت آماری بانک‌های عامل در چهارمحال و بختیاری در رابطه به تسهیلات پرداختی در حوزه مسکن، گفت: این مغایرت آماری توسط بانک‌های عامل در اسرع وقت برطرف شود و یک آمار شفاف در این حوزه ارائه گردد.

وی با اشاره به مصوبه شورای ملی مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات، افزود: با پیش پروانه باید پرداخت انجام شود، حمایت بانک‌ها در تسریع ساخت و مسکن مؤثر است، موانع باید با سرعت برطرف شود.

حیدری با تاکید بر اینکه صدور پروانه در طرح نهضت ملی مسکن باید با سرعت انجام شود، خاطرنشان کرد: فرآیند ثبت سند نیز باید کوتاه شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در ۲۱ شهر استان به‌علت عدم تأمین زمین آغاز نشده است، تصریح کرد: در شهرهایی که زمین تأمین شده است، به سرعت عملیات ساخت آغاز شود، سرعت انبوه‌سازی کند است و باید به سمت گروه‌های ساخت برویم، پروژه انبوه‌سازی نهضت ملی مسکن در فرخشهر کند است، نباید متقاضیان معطل شوند.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های خدماتی باید زیرساخت‌های لازم را برای ساخت مسکن ارائه دهند، دستگاه‌های خدماتی باید آب و برق تمامی پروژه‌ها را تأمین کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه متراژ زمین اختصاص داده شده برای ساخت مسکن در روستا باید حداقل ۵۰۰ متر باشد، عنوان کرد: بازدیدهای سرزده از پروژه‌های مسکن در استان انجام خواهد شد، ساخت مدرسه در محلات نهضت ملی مسکن نیز پیگیری شود.

سرگردانی متقاضیان نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

عدم تخصیص به موقع تسهیلات و تأمین مالی پروژه‌ها موجب شده تا پیمانکاران و سازندگان در تأمین نقدینگی و خرید مصالح با مشکلاتی روبرو شوند، همچنین طرح‌های مسکن معمولاً نیازمند همکاری‌های چندجانبه بین سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی هستند که در صورت نبود یک مدیریت یکپارچه ممکن است با موانع جدی مواجه شوند.

بهبود این وضعیت نیازمند اقدامات اصلاحی فوری است که شامل تسریع در روند پرداخت تسهیلات، ایجاد هماهنگی بهتر بین دستگاه‌های مختلف دولتی، دستگاه‌های خدمات‌رسان و خصوصی، رفع مشکلات حقوقی و ثبتی و همچنین افزایش شفافیت در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرایی می‌شود.

می‌توان با اعمال این راهکارها و توجه بیشتر به مساله مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه، امیدوار بود که گام‌های محکم‌تر و مؤثرتری برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری برداشته شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.