رییس نظام پزشکی مشهد گفت: در نامه رئیس انجمن روانپزشکان به وزیر بهداشت آمده که تمایل به خودکشی در بین رزیدنت‌ها، چند برابر عموم جامعه است و این زنگ خطر بزرگی به حساب می‌آید.

تمایل به خودکشی دستیاران تخصصی چند برابر عموم جامعه است

به گزارش قدس خراسان، دکتر علیرضا صداقت صبح پنجشنبه در حاشیه چهلمین نشست شورای عالی نظام‌ پزشکی کشور که در مشهد برگزار شد، در خصوص دریافت حق‌الزحمه برای دیدن آزمایش و عکس رادیولوژی اظهار کرد: دریافت حق‌الزحمه به عنوان تعرفه ویزیت سرپایی الزاماتی دارد. معاینه بیمار و گذراندن وقت کافی برای نتایج کافی از الزامات این مساله است. در هیچ آیین‌نامه‌ای برای ویزیت بیمار وقت مشخص نشده است. وقتی پزشک برای بیمار ازمایش تشخیصی می‌نویسد یا گرافی درخواست می‌کند، اگر بیمار همان روز برگردد و نیازی به ویزیت و معاینه مجدد بیمار نباشد، نیازی به دریافت تعرفه نیست. اما اگر به روز بعد برسد، حتی اگر بیمار را هم نبیند، براساس مصوبات شورای نظام پزشکی، نیازمند یک ویزیت جداگانه است. اما دیدن آزمایش و عکس در همان روز، در ادامه ویزیت اول محاسبه می‌شود و نیازی به دریافت تعرفه مجدد نیست.

رییس نظام پزشکی مشهد در ادامه در خصوص دریافت ویزیت بالاتر از تعرفه در بین برخی پزشکان نیز گفت: تعرفه‌ای که سال به سال توسط هئیت وزیران ابلاغ می‌شود، لازم‌الاجراست و به عبور از آن باید رسیدگی شود که قطعا مورد تایید نیست. مواردی برای رسیدگی به این تخلفات نیز وجود دارد و واحدهایی این مساله را کنترل می‌کنند. واحد نظارت و فنی نظام پزشکی، واحد نظارت بر درمان علوم پزشکی، و همکارانمان در تعزیرات حکومتی که معمولا هم به صورت نظارت همگانی اتفاق می‌افتاد و عموما گزارشات مردمی از طریق تعزیرات حکومتی دریافت می‌شود. این گزارشات برای دانشگاه علوم پزشکی ارسال می‌شود تا بعد از بررسی‌های کمیسسون ماده ۱۱و راستی آزمایی، برای پیگیری به مراجع نظارتی ارجاع داده شود. 

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به مردم این است که درصورت مشاهده چنین تخلفی، از طریق نهاد نظارتی سازمان نظام پزشکی پیگیری کنند. به زودی آمار مرتبط با این تخلفات نیز منتشر خواهد شد. در دو نهاد کمیسیون اخلاق و دادسرای انتظامی پرونده‌های مختلفی مفتوح می‌شود و رای‌ها انتظامی نیز  براساس قانون نظام پزشکی درجه بندی می‌شود که شامل تذکر شفاهی، کتبی، تذکر در حضور هیئت مدیره، درج در نشریه سازمان و محرومیت‌هاست. خیلی‌ از گزارشات نیز باتوجه به ظرایف ویزیت پزشکان جزو تخلفات نیست. خیلی موارد بوده که شکایت شده و ما دیدیم پزشک علاوه بر ویزیت، خدمت دیگری ارایه کرده که تعرفه آن مشخص است. مردم از آن اگاهی ندارند و سوء برداشت می‌شود.

صداقت همچنین درخصوص امار نگران کننده افزایش خودکشی میان دستیاران تخصصی پزشکی گفت: از سال ۱۳۹۱ مطالعات و گزارشات متعددی از سوی پزشکی قانونی و نیروی انتظامی در خصوص روند رو به افزایش خودکشی در کشور دریافت کردیم. در این رابطه انجمن‌های متعددی از جمله انجمن پیشگیری از خودکشی، و انجمن روانپزشکان نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت نوشتند و از خودکشی به عنوان یک اورژانس اجتماعی نام بردند.

رییس نظام پزشکی مشهد افزود: جامعه پزشکی هم قطعا از جامعه عمومی ما خارج نیست اما امر نگران کننده این روزها پیرامون خودکشی دستیاران تخصصی و پزشکان جوان که چندبرابر همین آمار در میان جمعیت عمومی گزارش شده، ناظر بر دوران سخت تخصص، کشیک‌های طولانی، خدمات شبانه روزی، درس و امتحانات آن‌هاست.

وی افزود: پزشک جوانی که سبک زندگی مواجهه با استرس و آموزه‌های حل مشکل را اموزش ندیده، در شرایط بسیار ناگوار قرار می‌گیرد و امار این خودکشی‌ها را در بین جامعه پزشکان جوان می‌بینیم. یک سری اتفاقات ناخواسته هم رخ می‌دهد. برای مثال ما گزارشاتی داشتیم از پزشکان جوانی که به دلیل فشار کاری بعد از کشیک‌های طولانی مدت دچار ایست قلبی شدند. یا پزشکی که در راه برگشت جاده، به دلیل خستگی تصادف کرده است. این یکی از موضوعاتی است که در این جلسه در دستورکار قرار گرفته و برای پیدا کردن راهکاریی که بتواند به این جامعه جوان کمک کنیم همفکری داشتیم تا به لحاظ استاندارد کردن خدمات آن‌ها و مسائل معیشتی و استاندارد کردن مسائل آموزشی بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم. 

صداقت گفت: زنگ خطر برای سلامت عمومی جامعه به دلیل افزایش نگران کننده امار خودکشی به صدا درامده و انشالله در جلسات تخصصی‌تر این کمیته، به این معضل بزرگ رسیدگی خواهیم کرد. چرا مساله مهاجرت و خودکشی در جامعه پزشکی بیشتر اهمیت دارد؟ ما داریم از یک جامعه ۳۰۰هزار نفری صحبت می‌کنیم که برای یک جمعیت حدود ۸۰ میلیونی خدمت‌رسانی می‌کنند. از دست دادن هر فرد برای ما گران تمام می‌شود. رئیس انجمن روانپزشکان ایران در نامه‌ای به دکترعین‌اللهی وزیر بهداشت عنوان کرد خطر خودکشی در جامعه نگران کننده است به طوری که در بین دستیاران تخصصی حتی چند  برابر جامعه عمومی تمایل به خودکشی وجود دارد.

وی همچنین در خصوص چهلمین نشست شورای عالی نظام پزشکی که در مشهد برگزار شد گفت: سازمان نظام پزشکی از چند رکن عالی برخوردار است، رئیس کل نظام پزشکی کشور، رکن قانونگذار آن که شامل یک شورای ۲۵ نفره و اعضای ناظر هستند که تصمیمات اصلی و قانونگذاری نظام پزشکی در آن صورت می‌گیرد. و همچنین مجمع عمومی نظام پزشکی که ۲۹۳ عضو دارد که همراه با هئیت رئیسه در این نشست حضور دارند.  شهر مشهد از لحاظ تعداد جامعه پزشکی دومین شهر کشور است. علاوه بر ان حساسیت‌های شهر مشهد،  که مهم‌ترین ان زائرپذیری و امار بالای حاشیه‌نشینی است و همچنین مهاجرپذیر بودن ان، به طوری که جمعیت روز و شب آن تفاوت دارد، موجب شد تا شورا از نزدیک فضا را ببینند. جلساتی را با امام جمعه مشهد و رییس دادگستری استان هماهنگ کردیم تا به مسائل پزشکی در خراسان رضوی رسیدگی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.