مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: خشکسالی‌های پیاپی و کاهش نزولات آسمانی، باعث کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی آبدهی (دبی) بیش از ۱۰۰ رشته قنات در شهرستان بردسکن شده است.

کاهش آبدهی ۶۰ تا ۸۰ درصدی ۱۰۰ رشته قنات در بردسکن

به گزارش قدس خراسان، مهدی مسروری تعداد قنات‌های این شهرستان را ۱۶۰ رشته اعلام و اظهار کرد: این قنات‌ها در دو بخش مرکزی و انابد وجود دارد. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن افزود: حفظ قنوات به عنوان یک میراث بجا مانده ازگذشتگان و منبع آبی کم هزینه، از اولویت‌های امور جهادکشاورزی و انجام آن با انجام عملیات احیا و مرمت امکان پذیر است. 

وی با اشاره به هزینه‌های بالای احیا و مرمت قنوات افزود: حداقل بیش از ۴۰ رشته قنات در شهرستان بردسکن نیاز به احیا و مرمت دارند که در صورت تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، می‌توانیم در شرایط بحرانی کنونی، حداقل بین ۲۰ تا ۵۰ درصد دبی آب این تعداد رشته قنات را افزایش دهیم. 

مسروری گفت: اعتبار تخصیصی برای قنوات طی یک سال گذشته، سه میلیارد تومان بوده است که در ۱۲ رشته قنات شهرستان هزینه شده و از مهمترین قنوات اجرایی شهرستان، قنات دولاب شهر انابد با قدمت بیش از ۷۰۰ سال است. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن افزود: این قنات بیش از یک هزار نفر مالک دارد که بر اثر سیل در ۲۵ سال قبل، مسدود شد و امسال با تخصیص اعتبار، ۱۵۰ متر آن بازگشایی شد؛ اما بازگشایی کامل آن با انجام ۴۰۰ متر عملیات احیا و مرمت و تخصیص اعتباری معادل چهار میلیارد تومان، امکان پذیر است. 

وی افزود: در سفر استانی هیئت دولت به خراسان رضوی، مقرر شد هر سال، هفت میلیارد تومان برای لایروبی و مرمت قنوات به شهرستان بردسکن تخصیص پیدا کند که متاسفانه در سال اول سه میلیارد تومان بیشتر اختصاص پیدا نکرده است.

مسروری بیان کرد: حفظ و نگهداری قنوات به دلیل هزینه بر بودن عملیات اجرایی و بضاعت مالی بهره برداران، فقط با همت عالی مسئولان و تخصیص اعتبارات دولتی امکان پذیر است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.