بررسی کارنامه صادرات نفت روسیه پس از اعمال تحریم غرب در دسامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که روس‌ها توانسته‌اند میزان صادرات نفت خود را بالاتر از رقم سقف قیمت ۶۰ دلار حفظ کنند.

تحریم غرب چه تاثیری بر فروش نفت روسیه داشت

تحریم یکی از اسلحه‌های موثر غرب علیه کشورهای نفتی است که پس از اعمال آن در می ۲۰۱۸ علیه ایران، پس از گذشت یکسال، رقم صادرات نفت ایران را ۷۰ درصد کاهش داد. مشابه این اتفاق در تحریم نفتی ونزوئلا نیز رقم خورد اما ماجرا برای نفت روسیه متفاوت است.

روز گذشته رویترز اذعان کرد که در ماه اکتبر میانگین قیمت نفت روسیه در بازار هند به ۸۴.۲ دلار بر بشکه رسیده که بسیار بالاتر از سیاست تحریمی غرب در اعمال «سقف قیمت» ۶۰ دلاری در دسامبر ۲۰۲۲ است.

طبق سیاست سقف قیمت، خدمات بیمه‌ای شرکت‌های غربی تنها شامل آن دسته از محموله نفت روسیه می‌شود که با قیمت کمتر از ۶۰ دلار معامله شوند اما در طول یکسال گذشته، روسیه با شبکه‌سازی در ناوگان نفتکش‌ها همواره نفت خود را بالاتر از این قیمت به فروش رسانده است.

تحریم غرب چه تاثیری بر فروش نفت روسیه داشت

تصویر ۱

همچنین طبق گزارش موسسه کپلر، بعد تحریم واردات روزانه ۲ میلیون بشکه نفت روسیه به اروپا از طریق دریا در دسامبر ۲۰۲۲، این کشور مقصد صادراتی خود را به هند و چین تغییر داده و به خصوص با تعمیق روابط با دهلی نو، سطح صادرات نفت خود را حفظ کرده است.

تحریم غرب چه تاثیری بر فروش نفت روسیه داشت

تصویر ۲

سخنگوی کرملین ابتدای ماه دسامبر در مصاحبه‌ای با رویترز عنوان کرد که «روسیه با فرض ماندگاری تحریم‌ها برنامه‌ریزی می‌کند» طوری‌که انگار تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه این کشور برای سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت و از ظرفیت روابط با شرق استفاده خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.