سعید مقیسه رئیس ساترا سریال‌هایی را که شاخصه‌های سلامت محتوا داشته باشد و پیام مناسبی را القا کند جزو کارهایی می‌داند که می‌توانند از نمایش‌خانگی به تلویزیون بیایند.

چه سریال‌های خانگی می‌توانند در تلویزیون پخش شوند؟

چندی پیش پیمان جبلی رئیس صدا و سیما بر روی این نکته تأکید کرد که به دیده شدن سریال‌های نمایش خانگی و محصولات پلتفرم‌های قانون‌مدار کمک خواهند کرد حتی برخی از آنها که مناسب پخش از تلویزیون باشد، پس از پخش در پلتفرم به پخش در سیما هم خواهد رسید.

بر همین اساس، چند صباحی است در بخش‌های مختلف خبری صدا و سیما سریال‌هایی که از ساترا مجوز می‌گیرند به عنوان تازه‌های نمایش‌خانگی معرفی و تبلیغ می‌شوند. اولین سریالی که تبلیغ شد «سایه باز» بود.  حتی گفته می‌شود سکوهایی که موفق به اخذ مجوز از ساترا هم می‌شوند و عملکرد مناسبی دارند در شبکه‌های سیما معرفی شوند.

اما در این میان صحبتی مطرح شد که چند سریال نمایش‌خانگی برای پخش از تلویزیون در حال بررسی است. نام این سریال‌ها مطرح نشد اما بازار گمانه‌زنی‌ها را داغ کرد. برخی از کانال‌های مجازی و رسانه‌ها به چند نام اشاره کردند از «سایه باز» و «فوفو مسافری از کامادو» تا «مرداب» و «مهمونی»؛  اما هیچ‌کدام از این اسامی تأیید نشد. 

سعید مقیسه رئیس ساترا در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم درباره تبلیغ و معرفی سریال‌های نمایش‌خانگی و این سریال‌ها چه نوع شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی باید داشته باشد که بتوانند به آنت تلویزیون برسند توضیحاتی داد. او گفت: ضوابط و مقررات محتوایی ساترا که در سایت اعلام شده ملاک عمل برای انتخاب محتواست. نمی‌توان به صورت خاص گفت محتوایی که فلان داستان را دارد؛ ما آنجا گفتیم از نظر شاخصه‌های سلامت محتوا که خیلی حائز اهمیت است. چون سریال یک مجموعه به هم پیوسته است کلیت یک سریال هم باید دارای مضامین مناسب باشد و هم از نظر شکلی رعایت ضوابط و مقررات را کرده باشد. از طرفی دارای پیام‌های مفید برای جامعه هم باشد. با این شاخصه‌ها بهترین محتوا به صداوسیما معرفی می شود هم برای تبلیغ، ترویج و مشارکت و در این میان کارهایی هم برای پخش انتخاب می‌شوند. 

او افزود: سریال‌هایی مطرح شد که مورد بررسی قرار بگیرند اما هنوز سریالی نداریم که سازمان صداوسیما پذیرفته باشد همه آنها را پخش کند. اولاً همه سریال‌ها هم کاندید نیستند چون باید بخش خصوصی که تولیدکننده این آثار است خودش بخواهد این اتفاق بیفتد. سریال‌هایی را معرفی کردیم در حال بررسی‌اند اما یک سریال با رویکرد نمایش‌خانگی تولید شده و اینکه در صداوسیما قابل پخش باشد نیازمند بررسی هم از نظر حقوقی و هم محتوایی است. تا به حال مصوبه‌ای نداریم که اعلام کنند فلان سریال از تلویزیون پخش شود اما فرآیند برقرار است. 

مقیسه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه گفته می‌شود صداوسیما می‌خواهد با پلتفرم‌ها کار مشترکی هم داشته باشد، افزود: در صداوسیما آنچنان که ریاست سازمان اعلام کردند در مشارکت تولید مشکلی نداریم، به غیر از آنکه سریالی در چارچوب رسانه ملی باشد پخش شود. کما اینکه برخی از نویسندگان و طراحان طرحی را ارائه می‌کنند اول لزوماً به سکو نمی‌برند و بعد مجوز می‌گیرند؛ تصمیم می‌گیرند به صداوسیما می‌برند برخی هم تصمیم می‌گیرند کار مشترک بسازند. این اشتراک گاهی اوقات ممکن است به بستر انتشار برگردد؛ یعنی اول در سکوی نمایش‌خانگی منتشر شود و بعد در صداوسیما و گاهی اوقات در تولید و هزینه‌هاست. 

او همچنین یک نکته درباره سریال‌های خانگی که در بخش‌های خبری تلویزیون تبلیغ می‌شوند، گفت: همه سریال‌هایی که می‌آیند مجوز می‌گیرند را ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم و این یکی از دستاوردهای نمایشگاه رصتا است که سال گذشته برگزار شد. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.