استرالیا در میانه افزایش قابلیت‌های نظامی و دفاعی، اقدام‌های قابل توجهی را در راستای یک پیمان دفاعی الزام آور با اندونزی انجام داده است.

گام بلند استرالیا و اندونزی به سوی پیمان دفاعی الزام‌آور

به گزارش قدس آنلاین، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا که به دنبال افزایش توافق‌های امنیتی دو جانبه در منطقه پاسیفیک است، اعلام کرد که این کشور پیشرفت‌های قابل توجهی در راستای یک توافق دفاعی با اندونزی داشته است.

وی طی یک سخنرانی در سیدنی گفت که استرالیا در کنار جنوب شرقی آسیا، روابط امنیتی و اقتصادی دراز مدت خود با ژاپن و کره جنوبی را نیز می‌سازد.

اوایل سال جاری میلادی جاکارتا و کانبرا توافق کردند که «تمهیدات همکاری دفاعی» موجود بین خود را به ترتیبی که «طبق قوانین بین‌الملل الزام‌آور» باشد، ارتقا دهند.

از آن زمان تاکنون جزئیات کمی در مورد پیشرفت مذاکرات وجود داشته است، اما ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا گفته بود که توافق جدید باعث افزایش گفت‌وگوها و «تقویت اقدام‌های عملی» می‌شود.

آلبانیز در این خصوص تاکید کرد این چیزی است که وی و جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی بارها درباره آن گفتگو کردند و این توافق جدید طبق قوانین بین‌الملل الزام‌آور خواهد بود، مشارکت دفاعی دو کشور را ارتقا می‌دهد و راه‌های جدیدی را برای همکاری امکان‌پذیر می‌سازد.

این پیمان زیربنای پیمان لومبوک خواهد بود که در سال ۲۰۰۶ به امضا رسید. یکی از اولین معاهده‌های بین دو کشور که به آنها اجازه می‌داد تا روی تهدیدات امنیتی مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

دو هفته پیش، استرالیا پیمان امنیتی جدیدی با پاپوآ گینه نو درباره همکاری در حوزه دفاعی و پلیس در بحبوحه تنش‌های فزاینده با چین در منطقه، امضا کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.