عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: هر چقدر بتوانیم با اتکا به توان داخلی و دستاوردهای دانش بنیانی به رفع نیازها بپردازیم، به نفع کشور است. ما از این اقدام دولت مبنی بر استفاده حداکثری از تولیدات بار اول در راستای افزایش رشد اقتصادی کشور استقبال می کنیم و آن را گامی مثبت می دانیم.

وزارت نفت بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول دارد/اهمیت رشد اقتصادی نفت و گاز با تکیه بر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های نفت و گاز در حالی پیشران اقتصاد کشور است که تاکنون نه تنها تحریم‌ها علیه تجارت انرژی لغو نشده است بلکه طبق اذعان خزانه‌داری آمریکا، بر میزان این تحریم‌ها نیز در یک سال اخیر افزوده شده است.

ایران با پیگیری سیاست خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌های حوزه تجارت نفت و گاز توانست با رویکرد نوین و بازطراحی اساسی در سیاست‌های تجارت انرژی خود به بازارهای جدید و غیرقابل تحریمی برسد.

از طرف دیگر، در زمینه استخراج نفت و گاز از میادین مشترک نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته ایم. همه این عوامل نشان از تحول بزرگ صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم دارد.

سرمایه گذاری در پالایشگاه های فراسرزمینی و سهامدار شدن در آن ها روشی برای فروش تضمینی نفت به شمار می رود. این رویکرد از آن جهت بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر بسیاری از کشورهای همسو با ایران، در زیرساخت های حوزه انرژی خود، با کمبودهای بسیاری مواجه هستند و دانش و توان ایرانی در این زمینه می‌تواند به کمک مان بیاید تا علاوه بر بازسازی زیرساخت های کشورهای همسو، بازار تضمینی برای فروش نفت خود پیدا کنیم. به این ترتیب، بدون هزینه سرمایه گذاری بالا و تنها با صادرات خدمات فنی مهندسی، در زیرساخت های حوزه انرژی کشورها ی هدف سهامدار می شویم.

شواهد نشان می دهد که وزارت نفت بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول در کشور داشته است و بخش زیادی از رشد اقتصادی نیمه ی اول سال بر اثر استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی کشور به دست آمد.

 محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که بهتر است از درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که هزینه های جاری کشور را از محل درآمدهایی مانند تولید و فعالیت اقتصادی تأمین کنیم.

وی در خصوص این موضوع که به گفته ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نفت بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول داشته است، تصریح کرد: هر چقدر بتوانیم با اتکا به توان داخلی و دستاوردهای دانش بنیانی به رفع نیازهای کشور بپردازیم، به نفع کشور است.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ما از این اقدام دولت مبنی بر استفاده ی حداکثری از تولیدات بار اول و دستاوردهای دانش بنیانی در راستای افزایش رشد اقتصادی کشور استقبال می کنیم و آن را گامی مثبت می دانیم.

نجفی منش گفت: اینکه در شرایط تحریمی توانستیم میزان فروش نفت خود را به قبل از تحریم ها برسانیم، گام مثبتی در جهت استفاده از تولیدات بار اول است. فروش نفت کشور که از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی و بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور انجام شد، مثبت ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: در کنار دیپلماسی فعال انرژی و اقتصادی که به اجرا گذاشته ایم، باید تلاش خود را در راستای رفع تحریم ها نیز به کار بگیریم. پیوستن به ای اف تی اف و برقراری روابط با بازارهای جهانی می تواند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ما دارای پتانسیل زیادی به لحاظ توان داخلی و دانش بنیانی هستیم و باید از آن در راستای رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم. آن بخش از رشد اقتصادی هفت و نیم درصدی نیمه ی اول سال جاری که بر اثر استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز کشور اتفاق افتاد، ارزش بالایی دارد.

نجفی منش گفت: تولیدات بار اول اقلام راهبردی و تجهیزات استراتژیک از آن جهت اهمیت دارد که خودمان در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز مصرف کننده ی این اقلام هستیم. به همین دلیل، استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی برایمان صرفه جویی ارزی بالایی دارد.

وی در خصوص بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی که توسط یک پیمانکار داخلی انجام شد و تأثیری که بر رشد اقتصادی کشور داشت، خاطرنشان کرد: استفاده حداکثری از توان داخلی و اعتماد به تولیدات داخلی به شرط اینکه کارآیی داشته باشد، می تواند بسترساز اتفاقات بزرگی باشد. لازم است حمایت اساسی و درازمدت از تولیدات داخلی داشته باشیم تا بتوانند سهمی در رشد اقتصادی کشور برعهده بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.