رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به نقش ویژه فناوری هسته‌ای در تامین امنیت غذایی کشور، گفت: براساس سند راهبردی صنعت هسته‌ای در افق ۲۰ ساله، به دنبال این هستیم که نقش فناوری هسته‌ای را بیش از پیش در زندگی مردم پدیدار کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تشریح کرد / نقش ویژه فناوری هسته‌ای در تامین امنیت غذایی کشور

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسلامی با همراهی جمعی از معاونان و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی و نیز سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان «تات» از نمایشگاه موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و نیز باغ‌ ملی گیاه‌شناسی ایران در استان البرز بازدید کرد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بازدید از موسسه اصلاح بذر و نهال بر لزوم توجه ویژه به امنیت غذایی کشور تاکید کرد و خواستار گسترش همکاری‌ها در این حوزه شد.

وی افزود: در دولت سیزدهم جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سازمان انرژی اتمی ایران بر عملیاتی کردن برنامه‌ها و اقدامات تاثیرگذار در زندگی مردم متمرکز شده است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های قدرت‌ساز است، بیان کرد: با استفاده از فناوری هسته‌ای می‌توان نسبت به تولید محصولات با کیفیت کشاورزی همراه با ارتقای بهره‌وری و امنیت غذایی اقدام کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه اکنون فناوری هسته‌ای در حوزه‌های گوناگون بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: همواره کشورهای توسعه یافته و پیشرفته با جمهوری اسلامی دشمنی می‌کنند تا به این فناوری دستیابی نداشته باشد. کشورهای پیشرفته به‌صورت جهشی و قوی‌تر در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای کار می کنند و این فناوری در این کشورها رو به گسترش است که دلیل آن سهم و جایگاه این علم در پیشرفت و جریان قدرت آفرین است.

رییس ‌سازمان انرژی ایران تصریح کرد: براساس سند راهبردی صنعت هسته‌ای در افق ۲۰ ساله، به دنبال این هستیم که نقش فناوری هسته‌ای را بیش از پیش در زندگی مردم پدیدار کنیم.

وی افزود: سامانه خودحفاظ گاما در حوزه‌های سلامت، محیط زیست، کشاورزی و امنیت غذایی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

استقرار سامانه‌های پرتودهی هسته‌ای کشاورزی در قالب طرحی ترویجی و تحقیقی

اسلامی گفت: اکنون یک آمایش برای استقرار سامانه‌های پرتودهی هسته‌ای کشاورزی و در قالب طرحی ترویجی و تحقیقی در دست اقدام است و تا پایان دولت سیزدهم، سامانه‌های پرتودهی در ۱۲ قطب در نظر گرفته شده در کشور نصب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که کار ترویجی، فرهنگ‌سازی و استقرار فناوری هسته‌ای و پرتودهی در این مراکز انجام شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا بخش خصوصی و فعالان مرتبط بتوانند با استفاده از فناوری پرتودهی، این فناوری‌ را توسط شرکت‌های تولیدکننده موادغذایی گسترش دهند.

اسلامی ادامه داد: فناوری پرتودهی و سامانه‌های آن گامی بزرگ و تعیین‌کننده برای سلامت جامعه و امنیت غذایی هستند؛ ‌ استفاده از این فناوری می‌تواند موجب ممانعت از ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی شود زیرا بر اساس آمارهای اعلامی سالانه حدود ۳۰درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری پرتودهی می‌تواند موجب خروج باقی‌مانده سموم و آفات از داخل محصولات غذایی شود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: باید با افزایش بهره‌وری نسبت به تامین امنیت غذایی و پایداری سلامت نسل ایرانیان فرهیخته اقدام کرده و آن را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: با پرتودهی می‌توانیم انبارمانی و یا باقی‌مانده سموم و آفات را از محصول خارج کنیم تا حداقل ارزش افزوده ۳۰ درصدی داشته باشد که در اقتصاد خانوار و ملی تاثیر بگذارد.

معاون رییس‌جمهور بیان کرد: تغییرات جهانی آب و هوایی نیازمند عزم جدی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و حرکت شتابان به سمت توسعه انرژی‌های پاک از جمله هسته‌ای است. دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای عامل مهمی در کاهش استفاده از سوخت‌های دارای کربن بالا است، از این رو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان متولی اصلی گسترش فناوری هسته‌ای در جهان منطبق با تعهدات اساسنامه‌ای خود متعهد است بدون تبعیض، تسهیلگر دسترسی همه کشورهای عضو به فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای باشد.

وی افزود: بر اساس رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به‌صورت شتابان‌تری به سمت تولید انرژی پاک حرکت کنیم که در این راه از تمام ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای استفاده خواهیم کرد.

 

کوتاهی کردن در حوزه امنیت غذایی، نابخشودنی است

معاون رییس‌جمهور گفت: در این مقطع زمانی کوتاهی کردن از پشتیبانی در حوزه امنیت غذایی نابخشودنی است زیرا تغییرات اقلیمی یک واقعیت است و اگر رویکردهای خود را با الزامات آینده انطباق ندهیم و از اکنون برای آینده اقدام نکنیم، نمی‌توانیم پاسخگوی نیازها باشیم بنابراین باید آینده‌نگری را محقق کرد و یک‌سری تحقیقات را انجام داد.

وی افزود: چرخه نوآوری از صفر تا ۱۰۰ یعنی از ایده تا محصول را شامل می‌شود و باید ایده را به محصول تبدیل کنیم که تبدیل محصول دارای چند مرحله نظیر تحقیقات و دستیابی به نتیجه بوده و مرحله آخر نیز تولید محصول و مرحله تجاری‌سازی است تا ایده به بخش اجرایی و صنعتی برود.

اسلامی اظهار کرد: برای تحقق این مراحل معتقد هستیم باید در فرایند ترویج، آموزش و اطلاع‌رسانی که یک کار متفاوت است، حضور داشته باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت : آماده هستیم تا از فعالیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پشتیبانی کنیم زیرا انرژی اتمی یک سازمان راهبردی، صف‌شکن و خط‌شکن است و این خط شکنی برای این است که مسیر باز شود و امکان فعالیت را برای بخش خصوصی کشور فراهم سازیم؛ در فعالیت‌ها کنار شما هستیم.

وی گفت: در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران اقدامات فاخری صورت گرفته و مهم‌ترین هدف ما این است که هیچ‌گونه تحقیقاتی را بدون سفارش دهنده‌ای که مطالبه صنعتی نداشته باشد، انجام ندهیم.

وی تاکید کرد: مصمم هستیم تا در افق ۲۰ ساله، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهیم.

رییس‌سازمان انرژی اتمی ایران افزود: جمهوری‌ اسلامی ایران علیرغم اعمال تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه علیه ملت ایران در راستای افزایش سطح رضایت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در حوزه علوم و فنون هسته‌ای، طراحی و ساخت راکتورهای تحقیقاتی، شتاب‌دهنده‌ها، سامانه‌های پرتودهی، تولید و کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت را در دستور کار قرار داده و به توسعه آن ادامه خواهد داد.

اسلامی خاطرنشان کرد: دستاوردهای فناوری هسته‌ای مرهون تلاش ارزشمند زنان فرهیخته و مردان محقق و کارآمد کشور من است که مجدانه برای اعتلای ایران فعالیت می‌کنند.

ضرورت بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای برای افزایش تولیدات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) بر لزوم بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای برای افزایش تولیدات کشاورزی تاکید کرد.

سید مجتبی خیام نکویی در نشست با رییس سازمان انرژی اتمی ایران به شرح وضعیت بخش امنیت غذایی در ۴۴ سال گذشته و افق ۱۴۳۰ کشور پرداخت و اظهار کرد: در افق ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۳۰ میلیون نفر می‌رسد که باید به فراخور این جمعیت، مواد غذایی تامین شود.

وی تاکید کرد: اکنون ارتباط تنگاتنگی بین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و امیدواریم با بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای بر میزان تولید محصولات کشاورزی بیافزاییم.

خیام نکویی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بخش تامین مواد غذایی را باید اولویت نبودن این بخش در کشور دانست.

وی ادامه داد: شاهد بیشترین نقطه اتکا در فرمایشات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه امنیت غذایی هستیم اما نگاه ویژه‌ای در بخش برنامه و بودجه کشور به این موضوع مشاهده نمی‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) بزرگترین مجموعه تحقیقاتی در سطح خاورمیانه در صیانت از تامین موادغذایی است و بیشترین ایستگاه‌های تحقیقاتی در کشور را داریم ولی توجه به این حوزه در سطح کلان بسیار کمرنگ است.

وی با اشاره به اینکه تولید بذرهای گیاهی و واکسن‌های دامی و انسانی در موسسات تحقیقاتی تات موجب جلوگیری از خروج یک هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار ارز از کشور شده است، تصریح کرد: در سال اول فعالیت دولت سیزدهم سازمان تات، با ارایه بذرهای مناسب به کشاورزان موجب افزایش ۶ میلیون تنی تولید گندم در کشور شد.

خیام نکویی با بیان اینکه اکنون قابلیت تولید ۱۸ میلیون تن گندم در کشور وجود دارد، گفت: در صورت تحقق این مهم، سالانه می‌توان ۴.۵ میلیون تن گندم صادر کرد.

گفتنی است در نشست روسای موسسات تحقیقاتی در زمینه ترویج کشاورزی خواستار همکاری‌های تنگاتنگ با سازمان انرژی اتمی ایران و توسعه این همکاری‌ها شدند .

در این نشست‌های بر توسعه همکاری‌های میان این موسسات و نیز سازمان انرژی اتمی ایران در قالب برگزاری دوره‌های مشترک میان سازمان تات و سازمان انرژی اتمی ایران با هدف بهره‌مندی موسسات و مراکز فعال در عرصه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از ظرفیت‌های موجود شدند.

همچنین این مسوولان بر وجود آمادگی در زمینه بهره‌گیری از محصولات فناورانه هسته‌ای تولید شده در سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه کشاورزی و نیز همکاری‌های گسترده بخش خصوصی با این سازمان تاکید کردند.

از سایر برنامه‌های رییس‌ سازمان انرژی اتمی ایران در سفر یک‌روزه به استان البرز می‌توان به برگزاری نشست و همفکری و بحث و تبادل نظر با روسای موسسه تحقیقات اطلاح و تهیه نهال و بذر و بانک ژن، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و نیز رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مرانع کشور در زمینه پروژه‌های مشترک اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.