گام رو به جلوی توکیو برای رفع محدودیت‌های صدور سلاح به کشورهایی که تسلیحات آنها تحت لیسانس درخاک ژاپن تولید می‌شود، چارچوب ذهنی مقامات را برای شکستن حصارهای ممنوعیت صادرات تسلیحات مرگبار آماده کرده است.

ژاپن در مسیر شکستن حصار ممنوعیت صدور سلاح های مرگبار

به گزارش قدس آنلاین، وزیر دفاع اسبق ژاپن درحالیکه این کشور برای صادرات موشک به آمریکا آماده می‌شود، اعلام کرد: توکیو باید به کاهش محدودیت‌های صادرات نظامی ادامه دهد تا اجازه فروش فناوری خود در خارج از کشور را بدست آورد.

ایتسونوری اونودرا که در حال حاضر رئیس کمیته دائمی بودجه در مجلس نمایندگان ژاپن است، عنوان کرد که وی گفت‌وگوهای ائتلاف حاکم در مورد گسترش صادرات تسلیحات را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

اونودرا روز جمعه درگفت‌ وگو با بلومبرگ گفت: این بهترین گزینه برای ما است تا فناوری مان را توسعه دهیم و کاری کنیم صرفا به جای تولید، به طور گسترده در سراسر جهان صادرات را افزایش دهیم.
ژاپن از حدود شصت سال پیش تاکنون، به طور اصولی از فروش اسلحه به خارج خودداری ورزیده و تنها در موارد معدودی به صدور "تجهیزات غیر مهلک" مبادرت کرده که بخش عمده آن شامل انتقال فناوری نظامی به ایالات متحده بوده است. این رویه در همسویی با قانون اساسی این کشور اتخاذ شده بود که حضور نیروهای نظامی ژاپنی در خارج را منع کرده است.

دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که این کشور اجازه فروش تسلیحات تولید شده تحت لیسانس به همان کشور اصلی را خواهد داد و موشک‌های پاتریوت را به متحد خود یعنی آمریکا صادر می‌کند. این اقدام می‌تواند انبار موشک‌های رهگیر در دسترس آمریکا را گسترش دهد و به واشنگتن انعطاف پذیری بیشتری برای پشتیبانی از سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین بدهد.

اونودرا افزود که طبق قوانین جدید که اجازه صادرات به کشورهای تحت لیسانس را می‌دهد، ژاپن می‌تواند گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری را در صورت درخواست انگلیس به این کشور بفروشد.

گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی متری استاندارد مورد استفاده اعضای ناتو است که در حال ارسال هویتزر و مهمات به اوکراین هستند.

درحالیکه کاهش محدودیت‌ها درکوتاه مدت می‌تواند به آمریکا و کشورهای اروپایی در عرضه تسلیحات به اوکراین کمک کند، در طولانی مدت می‌تواند فرصت‌ها برای ژاپن را بمنظور فروش تسلیحات به خارج گسترش دهد.

توافق موشکی بی‌سابقه هفته گذشته یک تغییر بزرگ برای ژاپن به حساب می‌آید درحالیکه این کشور بزرگترین اقدام برای تقویت نظامی خود را از زمان پایان جنگ جهانی دوم ترتیب می‌دهد. توکیو همچنین کره شمالی، چین و روسیه را برای خود یک تهدید می‌داند.

بخشی از این طرح برای استحکام بخشیدن به صنعت دفاعی ژاپن است. درحالیکه صادرات مرتبط با حوزه دفاعی از دهه ۱۹۶۰ ممنوع بوده است، پیمانکاران قادر به بهره‌برداری از مزیت‌های آن نبودند. در همین حال صادرات تسلیحات نسبتا غیر گران از کشور همسایه یعنی کره جنوبی از زمان شروع جنگ اوکراین افزایش یافته است.

ژاپن قرار است برخی از موشک‌های رهگیر پاتریوت PAC-۲ و PAC-۳ در انبارهای خود را به آمریکا صادر کند. درحالیکه شمار این موشک‌ها و قیمت آنها هنوز مشخص نیست، اونودرا خاطر نشان کرد که ژاپن باید به سرعت برای ساخت موشک‌های بیشتر بمنظور پر کردن انبارهای خود اقدام کند.

وی تشریح کرد: حتی اگر ما اکنون به آنها نیاز نداشته باشیم، زمانی به آنها نیاز پیدا خواهیم کرد، بنابراین ژاپن باید تولید را تسریع بخشد.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان ماه گذشته اعلام کرد که هدف اتحادیه اروپا برای عرضه یک میلیون مهمات تا ماه مارس (اسفند/ فروردین) به اوکراین غیرواقعی بود. آمریکا همچنین با مشکل محدودیت بودجه برای کمک نظامی به اوکراین مواجه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.