لی کیانگ، نخست‌وزیر چین از کشورهای حوزه رودخانه لنکانگ-مکونگ خواست همکاری‌های یکپارچه خود را در زمینه توسعه و حاکمیت امنیتی تقویت کنند و تصمیم چین برای اعطای وام ویژه برای توسعه مشترک کشورهای این حوزه را اعلام کرد.

چین خواستار همکاری امنیتی کشورهای لنکانگ-مکونگ شد

به گزارش قدس آنلاین، لی این اظهارات را در چهارمین نشست همکاری سران لنکانگ-مکونگ (LMC) که از طریق ویدیویی به میزبانی مشترک لی کیانگ و مین آنگ هلائینگ رهبر نظامی میانمار و با حضور هون مانه نخست وزیر کامبوج، سونکسای سیفاندون نخست وزیر لائوس، سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند و فام مین چین نخست وزیر ویتنام برگزار شد، بیان کرد.

رودخانه مکونگ یک رودخانه فرامرزی در شرق و جنوب شرق آسیا است. این رود دوازدهمین رودخانه طولانی جهان و سومین رودخانه طویل در آسیا محسوب می‌شود. این رودخانه از فلات تبت در جنوب غربی چین (جایی که رودخانه لنکانگ نامیده می شود) سرچشمه می‌گیرد و از میانمار، لائوس، تایلند، کامبوج و جنوب ویتنام می‌گذرد.

لی با اشاره به اینکه همکاری لنکانگ مکونگ یک تعهد مهم است که توسط شش کشور منطقه آغاز و پیش رفته است، از شش کشور خواست اجرای طرح‌های یک کمربند یک راه با کیفیت بالا را الگویی برای اجرای طرح توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی قرار دهند.

وی در ادامه چهار پیشنهاد برای تقویت همکاری‌ها در حوزه رودخانه لنکانگ-مکونگ ارائه کرد.

بنا به گزارش شینهوا، نخست‌وزیر چین نخست بر تعمیق توسعه یکپارچه، برنامه‌ریزی مشترک و اجرای پروژه های ارتباطی مرتبط در منطقه لنکانگ-مکونگ، ارتقای پروژه های همکاری در حوزه‌های اقتصادی فرامرزی، تجارت، تولید و کشاورزی، حفظ امنیت و ثبات صنعت و عرضه و تقویت همکاری در تولید هوشمند و داده‌های بزرگ

تاکید کرد.

دوم، لی از همه طرف‌ها خواست همکاری‌های سبز را ارتقا دهند، به حقوق و منافع مشروع همه کشورها در توسعه منطقی و استفاده از منابع آب احترام بگذارند و به نگرانی‌های یکدیگر توجه کنند و افزود: چین آماده است همکاری با سایر کشورها را در حوزه لنکانگ-مکونگ در خصوص ترویج همکاری در زمینه انتقال انرژی و حفاظت از محیط زیست بررسی کند.

سوم، وی تاکید کرد همه طرف ها باید حاکمیت امنیتی خود را تقویت کنند، امنیت مشترک، همه جانبه، همکاری و پایدار را پیش ببرند و جرائمی مانند قمار و کلاهبرداری آنلاین را با قدرت سرکوب کنند.

چهارم، لی خواستار تعمیق تبادلات از نوع مردم با مردم شد.

سران شرکت‌کننده در این نشست تسلیت صمیمانه خود را به طرف چینی در مورد تلفات ناشی از زلزله در استان گانسو ابراز کردند.

همه طرف‌ها از چین برای کمک برجسته‌اش در پیشبرد حوزه LMC تشکر کردند و متعهد شدند همکاری‌ها در زمینه‌هایی از جمله کشاورزی، نوآوری، کاهش فقر، ارتباطات متقابل، اقتصاد دیجیتال، توسعه سبز، منابع آب و گردشگری را تقویت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.