رئیس‌جمهوری قرقیزستان گفت: سهم ارزهای ملی در تجارت متقابل کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تدریج در حال افزایش است.

رئیس‌جمهوری قرقیزستان از افزایش سهم ارزهای ملی در تجارت اوراسیا خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، صدیر جپاروف در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ تصریح کرد: تجارت الکترونیک به سرعت در حال توسعه است و حجم کل بازارهای تجارت الکترونیک کشورهای اتحادیه اوراسیا به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

جپاروف خاطرنشان کرد:‌ حجم کل بازارهای تجارت الکترونیک کشورهای عضو اتحادیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ میلیارد دلار بوده است. در عین حال، سهم تجارت الکترونیک از کل حجم خرده فروشی بسته به کشور از ۲٪ تا ۱۲.۵٪ متغیر است.

جپاروف تاکید کرد: ممکن است مشکل تنگناها از طریق افزایش ظرفیت پست های بازرسی داخلی EAEU حل شود.

وی تاکید کرد اقتصاد جهانی در حال گذراندن مرحله ای از تحول در مقیاس بزرگ است.

وی افزود: تحت تأثیر اقدامات محدودکننده و افزایش سطح توسعه و مصرف در کشورهای شرقی، جغرافیای جریان های تجاری در حال تغییر است. در این شرایط نقش حمل و نقل جاده ای به طور جدی در حال رشد است. حمل و نقل جاده ای سریع ترین و انعطاف پذیرترین ابزار برای توسعه کریدورهای حمل و نقل جدید است. زیرساخت های موجود در ایست های بازرسی انفرادی امکان رسیدگی به حجم افزایش ترافیک بار را نمی دهد.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: برای حل مشکلات تنگناها، ما باید ظرفیت پست های بازرسی را نه تنها در مرزهای خارجی اتحادیه، بلکه در مرزهای داخلی نیز گسترش دهیم.

جپاروف پیشنهاد کرد اقدامات مشترکی برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک در اتحادیه اتخاذ شود.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این نشست گفت اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید موانع موجود در بازار مشترک را از بین ببرد.

رئیس جمهور قزاقستان گفت باید انگیزه جدیدی برای اجرای کامل و اساسی EAEU (آزادی انتقال کالاها) داده شود.

وی افزود: با وجود باز شدن مرزهای گمرکی، هر کشور عملاً از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقابت با سایر اعضای اتحادیه اوراسیا محافظت می کند.

توکایف گفت: «بنابراین، ما باید موانع موجود در بازار مشترک را برطرف کنیم و همچنین اجرای مقررات فنی یکسان را تسریع کنیم.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.