کتاب «چرا به دین محتاجیم؟» نوشته استیون تی‌.‌ازما ، کتابی مهم در زمینه اخلاق است که به‌زودی قرار است از سوی نشر نی منتشر شود.در این کتاب نویسنده با تحلیل تأثیر شیوه‌های متنوع مناجات و مراقبه نشان می‌دهد که ادیان تاب‌آوری انسان‌ها در برابر مصائب زندگی را تقویت می‌کنند.

«چرا به دین محتاجیم؟»

کتاب «چرا به دین محتاجیم؟»  با هدف تبیین ریشه‌های عمیق عاطفی اعتقادات در کنار جنبه‌های عقلانی و اخلاقی و الهیاتی نوشته شده است. استیون تی.ازما در فصل نخست و بر اساس علم عصب‌شناسی ماهیت شناختی باورهای دینی و دلایل پیدایش آن‌ها را تحلیل می‌کند. در فصل دوم می‌بینیم که ادیان با عرضه‌ی مراسم و مناسک و مفاهیم آیینی چگونه از دشواری زیستن در جهانی آکنده از رنج و رذیلت می‌کاهند. فصل سوم شرحی است بر این‌که ادیان با خلق موانعی کارا در برابر این انحراف چگونه زندگی انسان را به‌سامان می‌کنند و آرامش فردی و جمعی را از طریق توصیه‌های مشفقانه به بردباری و بخشایش به جوامع انسانی بازمی‌گردانند.

استیون تی.ازما با تحلیل تأثیر شیوه‌های متنوع مناجات و مراقبه نشان می‌دهد که ادیان تاب‌آوری انسان‌ها در برابر مصائب زندگی را تقویت می‌کنند و به مناسبت اعیاد مختلف شادی و شعف را برای دینداران به ارمغان می‌آورند. واپسین فصل کتاب به تحلیل ریشه‌های انطباقی خشم و خشونت دینی می‌پردازد. خشم ویژگی تکاملی همه‌ی موجودات برای بقا در جهان متخاصم است. اما ادیان با مهار خشونت‌های غریزی و هدایت آن‌ها به مجاری مُجاز به بقای زندگی جمعی انسان‌ها یاری می‌رسانند. کتاب «چرا به دین محتاجیم؟» توسط محمدرضا ابوالقاسمی ترجمه شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.