رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی و آمریکا در خصوص سرعت گرفتن برنامه غنی سازی ایران و افزایش حجم و سطح مواد غنی شده کشور واکنش نشان داد و انرا فضا سازی عنوان کرد.

سطح و حجم غنی سازی را تغییر نداده‌ایم، آژانس فضا سازی می‌کند

قدس آنلاین: محمد اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به گزارش محرمانه آژانس که رسانه‌های آمریکایی مدعی دستیابی به محتوای ان شده و گفته اند از سرعت گرفتن مجدد برنامه غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران سخن گفته، واکنش نشان داد و آنرا فرافکنی، فضا سازی و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مسائلی که در غزه رخ می‌دهد عنوان کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: مشخص است که آنها با چه اهدافی دارند این قبیل کارها را انجام می‌دهند، مردم عزیز مستحضر باشند که ما کار جدیدی نداشتیم و همان فعالیت جاری ما هست که طبق چارچوب و ضوابط در حال انجام شدن است.

معاون رئیس جمهور به ابراز نگرانی و موضع‌گیریهای رسانه ای دولت آمریکا در خصوص این ادعاهم اشاره کرد و گفت: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه ای است که معمولا کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای فضاسازی از این عبارت ها استفاده می کنند تا فشار افکار عمومی دنیا را از جرم و جنایتی که در غزه انجام می دهند، کم کنند. با طرح این موضوعات تلاش دارند تا توجه را از روی غزه برداشته و متوجه ایران کنند اما تاثیری هم نخواهد داشت.

گفتنی است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ایران سرعت تولید اورانیوم تا ۶۰ درصد خود را نسبت به ماه‌های قبل که کاهش داده بود افزایش داده است.  

رویترز در گزارشی نوشت، دیپلمات‌ها معتقدند که کاهش سرعت غنی سازی تا ۶۰ درصد که از ماه ژوئن آغاز شده بود تحت تاثیر مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای آزادی زندانیان آمریکایی بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود به اعضای این سازمان که رویترز مدعی است نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است گفته، ایران تولید اورانیوم با غنای بالای خود را افزایش داده؛ و تصمیم خود برای کاهش غنی سازی که از اواسط سال ۲۰۲۳ آغاز شده بود را معکوس کرده است.  

آژانس همچنین گفته، از زمان کاهش سرعت، سایت‌های هسته‌ای ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ کیلوگرم در ماه تولید می‌کردند.

آژانس در ادامه مدعی شده که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، ایران میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در سایت‌های نطنز و فردو را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.