یک کارشناس اقتصادی توضیح داد: طبیعی است افرادی که تا الان مالیات نمی داده اند و فرار مالیاتی داشته اند، نمی خواهند به سامانه مودیان بپیوندند و وضعیت درآمدی آنها شفاف شود. آن ها به روش هایی مانند مظلوم نمایی دست می زنند.

مظلوم نمایی و مخالفت با شفافیت توسط فراریان مالیاتی مبرهن است

لازمه ی اخذ مالیات دقیق و عادلانه این است که از یک نظام مالیاتی قوی و کارآمد برخوردار باشیم. شواهد نشان می دهد که تا الان نتوانسته ایم یک سیستم مالیات گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم. زیرا می بینیم که شغل های واسطه ای و پرسود در کشورمان پرطرفدار هستند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی که هدف مالیات گیری هستند، ندارند.

کارهای تولیدی به راحتی برای مالیات گیری در دسترس هستند اما اقدامات پرسود سوداگرانه به علت عدم شفافیت از تیررس مالیات گیرندگان پنهان هستند. کارمندان و کارگران دولتی نیز به زعم کارشناسان در حوزه ی مالیاتی قربانی بی عدالتی شده اند. در حالی که مشاغل پردرآمد و خاص به انحای مختلف از پرداخت مالیات طفره می روند، کارمندان و کارگران دولتی که اتفاقاً درآمد زیادی هم ندارند، قبل از واریز حقوق شان مالیات می پردازند.

به زعم کارشناسان، راه اندازی کامل سامانه ی مودیان راهکاری برای پرهیز از مالیات ستانی تخمینی و برآوردی است و امکان اخذ مالیات بر اساس اطلاعات دقیق را به وجود می آورد. به طوری که بستر فرار مالیاتی برچیده می شود و مودیان جدیدی کشف می شوند.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه ی مودیان به عنوان گام اولیه برای حل و فصل مشکلات نظام مالیاتی کشور مطرح شد. سامانه از تیرماه سال 1401 به اجرا گذاشته شد و توانست موفقیت های نسبی در سامان دادن به امور مالیاتی کشور دست یابد. فاز جدید این سامانه از ابتدای ماه جاری به اجرا گذاشته شد و قرار است تمامی مشاغل و کسب و کارها به آن بپیوندند و شفافیت در درآمدها آن ها رقم بخورد.

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در مورد فاز جدید سامانه مودیان که از ابتدای دی ماه به اجرا گذاشته شد و قرار است تمامی کسب و کارها و مشاغل به آن بپیوندند، تصریح کرد: مهم ترین موضوع در مسئله ی مالیات ایجاد سامانه ها، برآیندها، قوانین، آیین نامه های جامع و کامل است، به نحوی که ریسک ها به اقشار مختلف جامعه و سطوح پایین تر انتقال داده نشود.

وی ادامه داد: لازم است راه های فرار مالیاتی به روز و متعدد پیش بینی و بسته شود. استفاده از سامانه ها قطعاً به بالا رفتن میزان شفافیت در درآمدهای مودیان منجر می شود و مالیات گیری را هوشمند می کند. 

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: طبیعی است افرادی که تا الان مالیات نمی داده اند و فرار مالیاتی داشته اند، نمی خواهند به سامانه مودیان بپیوندند و وضعیت درآمدی آنها شفاف شود. آن ها به روش هایی مانند مظلوم نمایی دست می زنند.

محمودی اصل گفت: به روشن سازی افکار عمومی در مورد موضوع مالیات باید بپردازیم. باید با مردم با زبان اطلاعات و آمار صحبت کنیم. مثلاً، اگر فلان صنف یا صنعت فرار مالیاتی دارد، باید میزان درآمد این صنف یا صنعت را احصاء کنیم و آن را به اطلاع مردم برسانیم و مشخص کنیم آن ها چقدر سود می کنند و چقدر باید مالیات بپردازند. برخی مشاغل چندین برابر کارمندان درآمد دارند، اما مالیات نمی پردازند. این موارد باید اطلاع رسانی شود و مردم آگاه شوند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: روندهای مالیاتی کشور را باید به سمتی سوق دهیم که تولید و کارآفرینی برای افراد سود بیشتری داشته باشد. باید سود سوداگری و فعالیت های مخرب را به حداقل برسانیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: سامانه های هوشمند مانند سامانه مودیان به ما کمک می کنند که جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، با سوداگری مقابله کنیم و امکان انتقال فشار مالیاتی به سطوح پایین تر را کاهش دهیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.