رمان «بیروط» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه و «غمسوزی» نوشته اعظم عظیمی دو برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش داستان بلند و رمان هستند.

راضیه تجار، داور جایزه ادبی جلال آل احمد: به نویسنده کتاب «بیروط» گفتم منتظر اثر بعدی‌ات هستم

راضیه تجار، نویسنده و  داور بخش داستان بلند و رمان شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال در خصوص داوری آثار این بخش گفت: بسیاری از آثاری که به جشنواره ارسال می‌شود، به دلیل ضعف محتوا کنار گذاشته می‌شوند چون اغلب این آثار یا عامه پسند هستند یا بار ادبی ندارند و یا بیشتر جنبه سرگرمی دارند، که با این وجود باز هم در جامعه مخاطب خاص خود را دارند. اساسا جشنواره‌ای که آثاری را انتخاب می‌کند، بر اساس یک تفکر و دستورالعمل دست به انتخاب اثر برگزیده می‌زند به این صورت ممکن است کتابی که در این جشنواره برگزیده نمی‌شود در جشنواره دیگر مورد توجه قرار بگیرد از این حیث جایزه ادبی جلال، حرف اول و آخر را در خصوص آثار برتر بازار کتاب نمی‌زند.  

تجار در خصوص حضور نویسندگان زن که یکی از آن برگزیده این بخش جایزه ادبی جلال آل احمد شده است،گفت:خانم‌های نویسنده در این زمینه به صورت جدی کار می‌کنند و بسیاری در کلاس‌های داستان نویسی شرکت کرده‌اند و موفق هم شده‌اند.

وی در خصوص دو کتاب «بیروط» و «غمسوزی» که برگزیده‌های بخش داستان بلند و رمان جایزه ادبی جلال بودند، توضیح داد: هر دوی این کتاب‌ها حرفی برای گفتن دارند، هر دو سوژه‌های نویی بودند و در هر دو اثر شخصیت‌های داستان در سیر مسیر خود با تغییراتی روبه‌رو می‌شوند که بسیار خوب و پسندیده است. راوی‌ها در هر دو کتاب مرد هستند. شخصیتی که در کتاب «بیروط» وجود دارد، معلق، سرگشته و لاخدا است و به صورت تدریجی اتفاقی خوب در زندگی‌اش رخ می‌دهد که او را به ثبات فکری و اندیشه‌ای می‌رساند. به نویسنده کتاب متذکر شدم که منتظر کتاب بعدی تو هستم؛ زیرا مطمئنم آن کتاب در این سیر، ایده‌آل‌تر خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.