معاون وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو درباره حضور نیروهای صلح‌بان در قره‌باغ فقط با جمهوری آذربایجان صحبت می‌کند.

روسیه درباره حضور صلح‌بان‌ها در قره‌باغ فقط با باکو مذاکره می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر یادآور شد که صلح‌بان‌های روسیه بر اساس بیانیه سه جانبه به تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ در قره باغ مستقر هستند.

به نقل از پایگاه خبری news.az، وی افزود: این سند کنسل نشده و صلح‌بان‌ها تا نوامبر ۲۰۲۵ در منطقه مورد مناقشه قره باغ باقی می‌مانند.

این دیپلمات روسی همچنین خاطرنشان کرد، پس از تصمیم درباره قره‌باغ، وضعیت میدانی به طور چشمگیری تغییر کرده است، همانطور که در بیانیه پراگ از سوی مقام‌های ارمنستان آمده است.

تنش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر به اوج خود رسید. باکو در ۱۹ سپتامبر از آغاز عملیات «ضدتروریستی» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه بوده و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارمنی‌ها از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد. چند روز بعد هم استقلال‌ طلبان قره‌باغ تمامی اظهارات پیشین مبنی بر اعلام استقلال از جمهوری آذربایجان را پس گرفتند.

از سوی دیگر، از ۲۰۲۰ تا تسلط باکو بر قره‌باغ در ۲۰۲۳، نیروهای صلح‌بان روسیه در این منطقه حضور داشتند. ایروان که حامی تلاش اکثریت ارمنی‌تبار منطقه قره‌باغ برای جدایی از جمهوری آذربایجان بود، از روسیه به دلیل عدم حمایت از ارمنستان در مقابله با حمله نیروهای جمهوری آذربایجان، گله‌مند است. ارمنستان از آن زمان تا امروز رفته‌رفته به بلوک قدرت غرب نزدیک‌تر شده و از مسکو فاصله گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.