۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 951265

منابع محلی گفته‌اند صلاحیت نخست‌وزیر پیشین پاکستان برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ تأیید شده است اما کمیسیون انتخاباتی این کشور نظر متفاوتی دارد.

عمران خان رد صلاحیت شد!

به گزارش قدس آنلاین، در حالیکه شبکه «سی جی تی ان» به نقل از برخی منابع محلی پاکستان روز گذشته (شنبه) از تأیید صلاحیت نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان برای شرکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ خبر داده بود، هیأت انتخاباتی پاکستان می‌گوید که عمران را رد صلاحیت کرده است.

عمران خان رد صلاحیت شد!

شبکه الجزیره گزارش کرد، حزب نخست‌وزیر پیشین پاکستان موسوم به «تحریک انصاف» (PTI) مقام‌های فعلی پاکستان را به جلوگیری از مشارکت اکثر نامزدهای انتخاباتی در رقابت‌های ماه فوریه ۲۰۲۴ متهم کرده است.

عمران خان ستاره ۷۱ ساله سابق کریکت به اتهام فساد به سه سال حبس محکوم شده است و کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) او را به مدت پنج سال از هرگونه فعالیت سیاسی محروم کرده است اما با این‌حال، جمعه هفته گذشته عمران خان رسماً اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ نامزد می‌شود و برگه‌های مربوط به نامزدی را پر کرد.

درماه آگوست، دادگاه عالی اسلام آباد حکم سه سال حبس عمران خان به تعلیق درآمد وی همچنان به دلیل جرایم دیگر همچنان در زندان است.

طبق اسنادی که خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی است مشاهده کرده است، مسئولان انتخاباتی پاکستان نامزدی عمران خان را به واسطه محکومیت‌هایش رد کرده‌اند و می‌گویند که رد صلاحیت او طبق قانون اساسی پاکستان صورت گرفته است.

پیش از این سخنگوی تحریک انصاف علی ظفر تصریح کرده بود که عمران خان دست‌کم در سه حوزه انتخاباتی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد.

کمیسیون انتخاباتی پاکستان فهرستی از نامزدهای رد صلاحیت شده از لاهور را منتشر کردکه نام خان نیز در آن قرار گرفته بود و تأکید شده بود که نخست‌وزیر پیشین نمی‌تواند نامزد انتخابات شود زیرا او یک رأی‌دهنده واجد شرایط حوزه انتخابیه نیست و «در دادگاه محکوم شده است».

از طرف دیگر، نامزدی عمران خان در زادگاهش در میانوالی استان پنجاب نیز رد شده است.

هفته گذشته، دیوان عالی پاکستان در پرونده‌ای به اتهام افشای اسناد محرمانه، برای عمران خان قرار وثیقه صادر کرد اما همچنان با شمار زیادی از پرونده‌های حقوقی که از زمان برکناری سال گذشته‌اش از قدرت درگیر آن شده، در جدال است.

خان که از محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم پاکستان برخوردار است تأکید دارد که ارتش قدرتمند کشورش با احزاب سنتی در حال توطئه هستند تا وجهه سیاسی او را تخریب کنند و از شرکت مجدد او در انتخابات جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.