حجت الاسلام و المسلمین حامد میرزاخان، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم، اصلی ترین موضوع تقابل تمدن اسلامی و تمدن غرب را زن و خانواده می‌داند. ایشان بر این باور است که زن و خانواده در تمدن اسلامی، به عنوان رکن اصلی جامعه و در غرب به عنوان، جنس است. تمدن غربی در حوزه زن و خانواده چیزی برای عرضه ندارد.

زن و خانواده در تمدن اسلامی به عنوان رکن اصلی جامعه و در غرب به عنوان جنس است

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم می‌افزاید: در اسلام و تمدن اسلامی تفاوتی بین زن و مرد از نظر انسانی وجود ندارد؛ حتی در جهات معنوی برای زن جایگاه بالاتری در نظر گرفته شده است همچنان که امیر المومنین علی علیه السلام می‌فرماید: إنَّ المَرأَةَ رَیحانَةٌ زن گل است و لطیف.

حامد میرزاخان اظهار می‌کند: رهبر معظم انقلاب فرمود در مسئله‌ «زن»، هم بحث هویّت زنانه و هویّت زن، هم ارزشهای زن، هم حقوق زن، هم تکالیف زن، هم آزادی‌های زن، هم محدودیّتهای زن، هر کدام موضوع مسائل بسیار مهم و تعیین‌کننده است. امروز با نگاه کلّی که به دنیا نظر کنیم، می‌بینیم دو جهت‌گیری، دو رویکرد، در همه‌ی این زمینه‌ها وجود دارد: یک رویکرد، رویکرد رایج متداول غربی است که در کشورهای غیر غربی هم رواج پیدا کرده ــ در همه‌ی زمینه‌هایی که ذکر کردم ــ یک رویکرد هم رویکرد اسلامی است؛ این دو در مقابل هم قرار دارند، دو جریانند و هر کدام در پاسخ به این مسائل و سؤال در مورد این مسائل نظری دارند.

استاد حوزه علمیه قم بیان می‌کند: رویکرد تمدن اسلامی با مساله زن از بحث هویت زن، ارزشهای زن، حقوق زن و تکالیف و محدودیت های زن روشن است و همه این موارد با دلیل و با توجه به جایگاه زن در تمدن اسلامی بیان شده است سیره نبوی و ائمه و احکام اسلام و آیات قرآن، بر نگاه موسع و بی نقص اسلام به مساله زن و خانواده دلالت دارد؛ ولی هیچ گاه تمدن غرب جوابی برای آن بیان نکرده است و با دید یک کالا و فرار ازپاسخگویی و هوچی‌گری و حاشیه‌سازی روی آورده تا بر ظلم دنباله‌دار دنیای غرب به زنان و اضمحلال نهاد خانواده سرپوش گذاشته و اذهان مخاطبان را از این نگاه ظالمانه منحرف کند.

نماینده طلاب و فضلای مشهد تصریح می‌کند: یکی از موضوعات مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب، بحث زن و خانواده است که در دیدار همه ساله خود با زنان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به آن پرداخته می‌شود و جایگاه زن و خانواده را به صورت دقیق و جامع تبیین می‌کنند. توجه مسئولین به جایگاه زن و تبیین کامل آن در بین دختران و زنان جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است که باید به آن توجه کامل شود.

میرزاخان در پایان با بیان اینکه زن جایگاه ویژه ای در تمدن نوین اسلامی دارد؛ تاکید می‌کند: حضور زنان در مسائل اجتماعی بخصوص انتخابات پیش رو بسیار اهمیت دارد و با دعوت خانواده و همسر و فعال کردن آنها در انتخاب فرد اصلح می توانند انتخابات پور شوری را فراهم سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.