رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در قانون قبل، شناسنامه رأی‌ دهندگان هنگام رأی‌دهی ممهور به مهر می‌شد، گفت: اکنون افراد می‌توانند با گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی و یا هر مدرک هویتی دیگری رأی دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور:‌ رأی‌گیری با هر مدرک هویتی انجام می‌شود/ چاپ ۷۱ میلیون تعرفه رأی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدتقی شاهچراغی سه‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات یازدهم اسفند افزود: به لحاظ اجرا، جلوتر از زمان هستیم و امیدواریم بقیه امور هم به همین صورت پیگیری شود.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در بخش پیش‌ثبت‌نام، ثبت‌نام و بررسی توسط هیأت‌های اجرایی انجام شده و قرار است نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت در روز پنجشنبه به داوطلبان اعلام شود و فرمانداری‌ها این موضوع را به کاندیداها در شهرستان‌ها ابلاغ می‌کنند.

داوطلبان ۳ روز فرصت اعتراض دارند
وی خاطرنشان کرد: داوطلبانی که از هیأت‌های نظارت، عدم احراز یا عدم تأیید صلاحیت اخذ کردند، سه روز فرصت دارند تا نسبت به این رأی هیأت‌های نظارت اعتراض کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: پیش‌ثبت‌نام‌ها و ثبت‌نام‌ها الکترونیکی بود و در برخی شعب هم، کارهای الکترونیکی شدن رأی‌گیری انجام شده است.

شاهچراغی با بیان اینکه قریب به ۵۹ هزار شعبه در سامانه وزارت کشور ثبت شده، گفت: قرار است شرایط را برای این شعب تسهیل کنیم. برنامه‌ریزی شده هیأت‌های نظارت وضعیت بعضی محل‌ها مثل بیمارستان، پالایشگاه و سربازخانه‌ها در شهرستان‌ ها که محل تجمع هستند، بررسی و به ستاد انتخابات استان گزارش داده و بعد آن را به تهران منتقل کنند.

نیروهای مسلح مباحث امنیتی انتخابات را دنبال می‌کنند
شاهچراغی گفت: نیروهای مسلح هم قرار است مباحث امنیتی انتخابات را پیگیری کنند. بحث معرفی ناظرها هم از نهادهای مختلف در حال انجام است.

۷۱ میلیون تعرفه رأی چاپ شده است
وی از آمادگی برگزاری انتخابات خبر داد و افزود: برای انتخابات ۷۱ میلیون تعرفه چاپ کردیم و همه کدهای امنیتی در آن چاپ و دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها ارسال شده است. همچنین کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال هم بارگزاری شده است.

شاهچراغی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با احزاب تصریح کرد: احزاب قانونی فعال، به دنبال تهیه لیست هستند و فضای انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند.

افزایش حضور بانوان جوان در ثبت نام‌ها
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام این دوره، نسبت به سال ۹۸، سه درصد رشد داشته است. همچنین در این دوره شاهد افزایش حضور بانوان بودیم که بخش عمده‌ای از بانوان جوان‌تر هم حضور پیدا کردند.

شاهچراغی با بیان اینکه در قانون جدید نواقص قبل رفع شده است، افزود: حدود ۴۵ روز به مجموع بررسی‌های هیأت نظارت و شورای نگهبان افزوده شده و این به نفع داوطلبان است تا حق کسی ضایع نشود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در قانون جدید عدم تأیید و عدم احراز هم اضافه شده و جدای از مراکز پنج‌گانه، تحقیقات محلی هم اضافه شده و از ۲۰۸ حوزه انتخابیه تقریبا از ۳۲ حوزه فقط گلایه‌هایی مطرح شده است.

عدم وجود سابقه اجرایی ۵ ساله می‌تواند در هیات‌های نظارت مورد تایید قرار گیرد
معاون سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: یکی از شرایط داوطلبان برای تأیید این بوده که کاندیداها حداقل پنج سال سابقه مدیریت داشته باشند و این یکی از موضوعات مهم است، کسی که در هیأت اجرایی رد شده می‌تواند در هیأت نظارت مورد تأیید قرار گیرد.

وی افزود: در قانون قبل، شناسنامه رأی‌دهندگان هنگام رأی‌دهی ممهور به مهر می‌شد، اما اکنون افراد می‌توانند با گذرنامه، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی و یا هر مدرک هویتی دیگری رأی دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برای برقراری عدالت انتخاباتی، صداوسیما برای همه حوزه‌های انتخابیه پهنای باند تلویزیونی در نظر گرفته است. همچنین در این خصوص توافقاتی با پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفته که پای کار بیایند.

شاهچراغی خاطرنشان کرد: هر فضای عمومی در هر منطقه‌ای از شهرستان‌ها برای جلسات انتخاباتی در کل کشور در اختیار کاندیداها قرار خواهد گرفت و این موضوع را به استانداری‌ها ابلاغ شده است. نوع استفاده از همه اماکن در کل کشور احصا و تعریف شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای نمایندگان کنون وظایفی که ناشی از نمایندگی تعریف شده، اشکالی ندارد و انتخاباتی و تخلف محسوب نمی‌شود، اما اگر از برنامه‌ای برداشت کار انتخاباتی شود، باید برخورد صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان انتخابات هر حوزه را تأیید می‌کند، ادامه داد: اگر داوطلبی شرایط قانونی مثل تخریب کردن افراد را که قانون جرم‌انگاری کرده انجام دهد، شورای نگهبان می‌تواند انتخابات آن حوزه را تأیید نکند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه مجری انتخابات باید بی‌طرف باشد، گفت: بی‌طرفی خط قرمز ما است و گزارش‌هایی که از سراسر کشور برای این موضوعات برای ما ارسال شود، حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شاهچراغی افزود: برای انتخابات صندوق‌های الکترونیکی پیشنهاد داده شده و در اولین فرصت تعیین تکلیف می‌شود و هیأت نظارت و شورای نگهبان قرار است این موضوعات را بررسی کنند.

۴ هزار شعبه رأی اضافه شده است
رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: بیش از چهار هزار شعبه اخذ رأی نسبت به دوره قبل اضافه شده است. در مجموع اقدامات مؤثری برای برگزاری انتخابات پرشور اتفاق افتاده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.