رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد گفت: بنگاه‌داران افراد واسطه برای معامله و معتمد دو طرف محسوب می‌شوند که در فرایند معامله برای جابه‌جایی پول ورود می‌کنند، همین امر باعث شده  در پرداخت مالیات از جمله در مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل شوند.

چالش مالیات برای واسطه گری بنگاه داران خودرو 

به گزارش قدس خراسان، حسین حسینی ضمن اشاره به چالش‌های مالیاتی این صنف اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش صنف ما که با آن درگیر هستیم در حوزه مالیات مربوط به سال‌های گذشته یعنی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ است و سال ۱۴۰۱ در حال بررسی است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد ادامه داد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ چون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی زیادی در زمینه نحوه محاسبه مالیات اتفاق نیفتاده بود و آموزش چندانی در این زمینه وجود نداشت عملاً سبب شد مالیاتی به اعضای این صنف تعلق بگیرد که ربطی به سرمایه خودشان ندارد.

وی افزود: از آنجایی که بنگاه‌داران افراد واسطه برای معامله یک خودرو میان فروشنده و خریدار هستند و معتمد دو طرف محسوب می‌شوند معمولاً در فرایند معامله برای جابه‌جایی پول ورود می‌کنند و همین امر موجب شده گردش مالی این افراد افزایش پیدا کند و در بحث پرداخت مالیات از جمله در مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل شوند و برای دارندگان نمایشگاه خودرو بار مالی و نارضایتی ایجاد کند.

حسینی ادامه این مسیر را به ضرر فعالان این صنف دانست و گفت: به دلیل توانایی نداشتن در پرداخت مالیات‌های هنگفت، این مسیر نگران‌کننده است و اگر بخواهد ادامه پیدا کند قطعاً بسیاری از واحدها مجبور به تعطیلی هستند چون نمی‌خواهند بیشتر از این درگیر این مسائل شوند.

حلقه گمشده محاسبه مالیات از سود

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد تصریح کرد: در صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل گردش مالی بسیار بالاست ولی نسبت به این حجم جابه‌جایی، سودی در کار نیست و بیشتر مواقع به دلیل نوسان‌ها در بازار بنگاه‌داران متضرر می‌شوند. ما منکر پرداخت مالیات نیستیم اما مبلغ وارد و خارج شده از حساب‌ها متعلق به نمایشگاه‌دار نبوده و مالیات باید از سود پرداخت شود نه از جابه‌جایی و تراکنش پول. 

وی خاطرنشان کرد: برای اداره مالیات تراکنش حساب‌ها مهم است و هر چقدر تراکنش باشد متناسب با آن مالیات دریافت می‌شود و همین موجب چالش شده و اعضای این صنف درگیری‌های متفاوتی در این زمینه دارند و باید به این نکته تأکید کرد که اگر در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی مناسبی در زمینه نحوه محاسبه مالیات صورت می‌گرفت دیگر فعالان این صنف با توجه به روال معمول بازار معاملاتی صورت نمی‌دادند و نمایشگاه‌داران برای انجام معامله بیعانه‌های ۵۰ یا ۱۰۰ میلیونی یا حتی بیشتر یا کمتر دریافت نمی‌کردند تا بعداً درگیری مالیاتی نداشته باشند. 

حسینی به پیگیری‌های انجام شده در زمینه حل این مشکل اشاره کرد و گفت: در این زمینه پیگیری‌هایی از اداره کل مالیات انجام داده‌ایم تا این موارد بررسی و مالیات بر ارزش افزوده سال‌های گذشته یا با ضریب کاهشی یا براساس اینتاکد مساعدت شود.

وی در تشریح حضور همیشگی نمایشگاه‌دار خودرو به عنوان یک واسطه در یک معامله عنوان کرد: مالیات باید از سود باشد نه از پول، به عنوان مثال اگر در یک حساب یک میلیارد تومان پول برای یک معامله وجود داشته باشد، با حساب اینکه مالیات بر ارزش افزوده سال آینده ۱۰درصد است و ۱۰درصد این مبلغ ۹۰ میلیون تومان می‌شود باید پرسید آیا واقعاً از این یک میلیارد تومان سودی حاصل شده تا این مبلغ به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود؟ 

جایگاه زیان در پرداخت مالیات چیست؟

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد عنوان کرد: به صورت واقعی در یک میلیارد تومان معامله بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان سود وجود دارد و ارزش افزوده آن حدود ۲میلیون تومان می‌شود که تفاوت بزرگی است و باید گفت نمایشگاه‌داران اتومبیل در بعضی مواقع به دلیل نوسان‌های بازار خودرو متضرر می‌شوند، به عنوان مثال در یک مورد خودرویی که یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بوده با کاهش ارزش به دلیل نوسان بازار به ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شده و اداره مالیات این موارد را در نظر نمی‌گیرد که این معامله نه تنها سود نداشته بلکه شخص زیان هم کرده و فقط عدد ۷۰۰میلیون تومان را می‌بیند که به حساب شخص آمده است. 

حسینی ادامه داد: بیشتر مردم با توجه به فضای مجازی اطلاعات دقیقی از قیمت خودرو دارند و به بالاترین قیمت وسیله خود را می‌فروشند و عملاً سود چشمگیری در این میان نمی‌ماند. ما در بازار ثابت سود داریم اما در نوسان‌ها سودی نداریم و ضرر بسیار است که باید در مباحث عدالت مالیاتی این موارد در نظر گرفته شود. 

به گفته وی حدود ۸۰۰ واحد بنگاه معاملات خودرو در مشهد فعال هستند که در خیابان‌های گاز، معلم و خرمشهر بیشترین تراکم این واحدها وجود دارد و در بازار مشهد نخست خودروهای شرکت سایپا، بعد ایران خودرو و سپس خودروهای چینی مورد معامله قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد به ضرورت معامله خودرو در بنگاه‌ها اشاره کرد و گفت: کمیسیونی که در بنگاه‌های معاملات خودرو دریافت می‌شود مبلغ چندانی نیست و افراد می‌توانند به راحتی معاملات خود را انجام بدهند چون اشخاصی که عضو اتحادیه هستند آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به راحتی براساس استعلاماتی که از مراجع مربوط می‌گیرند به سلامت یک معامله را به ثمر می‌رسانند تا سرمایه افراد آسیب نبیند و از شهروندان می‌خواهیم به خاطر حفظ سرمایه خود و پیش نیامدن مشکل پس از اتمام معامله، در بنگاه‌های دارای مجوز اتحادیه معاملات خودرو خود را انجام دهند.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.