مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان پاسگاه محیط‌بانی «سریشا» در منطقه شکار ممنوع ژرف در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی، موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک پلنگ شدند.

یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع ژرف تربت حیدریه مشاهد شد
به گزارش قدس خراسان، مهدی اله پور اظهار کرد: این یازدهمین مشاهده پلنگ در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ابتدای سال تا کنون است که ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه، در حین گشت و کنترل و اجرای قانون شکار و صید موفق به ثبت تصویر این گونه ارزشمند شدند.

وی ادامه داد: این تعداد رکوردهای ثبت شده گونه پلنگ و مشاهدات متعدد این گونه ارزشمند در استان، بیانگر پویا بودن اکوسیستم و وجود امنیت و تغذیه مناسب برای این گونه در تمام استان بوده است که به واسطه تلاش شبانه روزی محیط بانان و همراهی و همکاری جوامع محلی با محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گوشتخواری قوی و در راس زنجیره غذایی است که یک شکارچی تنها و شب زی محسوب می‌شود و به همین دلیل مشاهده این گونه ارزشمند بسیار سخت است و به ندرت اتفاق می افتد.

اله پور افزود: این حیوان ارزشمند بسته به زیستگاه و میزان منابع غذایی موجود بین ۱۰ تا ۱۵ سال در طبیعت زندگی می‌کند که نقش مهمی در حفظ و ایجاد تعادل زنجیره غذایی در طبیعت دارد که متاسفانه به دلیل تهدیدهای غذایی و زیستگاهی،جمعیت این حیوان رو به کاهش و در معرض خط انقراض قرار دارد.

وی اضافه کرد: با مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست در روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده و انجام اقدامات حمایتی می توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.